RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Denmark | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Årets nye danske øl - hvad synes du?

read 15736 times • 184 replies • posted 1/9/2012 12:11:41 PM

Thread Frozen
Page 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19

premium
jesperhammer 2835:55
Originally posted by jesperhammer
Hmm!
Jeg var væk et par timer og så blev diskussionen lige pludseligt seriøs.
Tak for nogle rigtigt gode indlæg.
Jeg er sgu selv splittet.
Hvor f... skal jeg nu gå hen med mit skæg og ølkrusslips?

Jeg er stadig ked af, at det af og til er dem mod os.
Jeg startede sgu selv som en supermarkedsøldrikker (årh man kunne få Brøckhouse, Haandbryggeriet, Nils Oscar og Nøgne Ø i Superbrugsen en gang).
Nu er jeg blevet en meget dygtigere øldrikker og kan tåle noget, der er meget mere hipster...

Hvem f... citerer sig selv?
Når jeg tænker på hvad man kunne hive ned fra hylderne i supermarkedet en gang, så ved jeg ikke om det er DØE, supermarkederne eller os som forbrugere, der er skurken.
I de supermarkeder, jeg oftest besøger, skrumper hylderne med god øl. Hvem kan ændre på det?
2/10/2012 12:43:25 PM

Private message send the author a private message

premium
Jeppe 2631:84
Originally posted by yespr
Til DØEs retfærdighed skal jo nævnes at i 2011 fik Ølkonsortiet Den regionale Ølpris. I 2010 fik Ølbutikken den (prisen hænger på toilettet hvis nogen ikke umiddelbart kan finde den). Mikkeller er tre gange blevet kåret som Årets Bryggeri – i øvrigt til irritation for alle dem med eget brygværk. Læg dertil Fanøs pris. Ret skal være ret - DØE hylder også det kreative og fremadskuende i den danske ølverden.

Jovist, men ærlig talt, så giver jeg INTET for den pris. Den bliver uddelt til steder/personer i mangel på bedre. Hvor mange uddeles der om året? Gange hvor mange år? Man skal snart lede længe efter steder/personer i den danske ølverden, som fortjener en pris, og som ikke allerede har fået den. Alene det at man sidste år uddelte den til en maler, hvis malerier bruges på etiketter siger vist alt. Så er man ved at løbe tør for ideer....

Og at Ølbutikken først fik den efter fem år, og at der faktisk ved uddelingen blev sagt at de vist havde "glemt" at give os den tidligere, fortæller jo også hvad de pris er værd. Nå ja, Mikkeller har forresten aldrig fået den, så en maler hvis malerier bruges på etiketter har gjort mere for øl i Danmark, I dont think so.

Så Jesper, for mig at se viser den pris præcis det modsatte af din pointe, nemlig at DØE er løbet tør for nogen form for fornyelse.
2/10/2012 11:42:47 PM

premium
Jeg vil gentage mig selv: For mig drejer det her sig IKKE om dem mod os som så mange ytrer i deres indlæg. Det drejer sig om at vi har en forening, der på papiret eksisterer til fremme af øl i Danmark, men som ikke gør det. Efter min mening mere det modsatte.

Jeg klantrer IKKE lokalafdelingerne, de gør det sikkert fint, og "omdanner" nogle mennesker til at drikker andet end Carlsberg eller Harboe. Det skal der være plads til og folk skal have lov at hygge sig, jeg mener størstedelen af de slags medlemmer havde nok været medlemmer af en modeljernbaneklub eller frimærkeklub hvis de ikke havde haft DØE, og så er det da fint de bruger tid på at drikke øl i stedet.

Det jeg kritiserer er toppen af DØE og dem der selv mener de leder en forening, der gør en masse, men for mig at se ikke gør noget som helst, men rent faktisk på flere punkter bremser udviklingen, bl.a. ved hele tiden at kritisere folk som mig selv. Jeg ved godt det ikke er pænt at sige i Danmark og at vi skal lave efter den gode game Jantelov og alt det der, men jeg synes faktisk jeg har gjort rigtig meget, og det er der også mange andre der har, hvorfor fanden ska vi så kritiseres for det vi gør. Kald mig selvglad - det er jeg blevet kaldt før - men havde Ølbutikke og Drikkeriget ikke eksisteret havde det sgu ikke værelige så sjovt at drikke øl i Danmark.

Og når man nu r så skide selvglad som jeg er, så kan jeg sagtens tage kritik også, så kom med den hvis I er uenige!

Jeppe
2/10/2012 11:51:23 PM

premium
Cool, Jeppe.
Det er sgu meget mere interessant at diskutere end at skulle skændes om, hvorvidt Jacobsen laver god øl.
2/10/2012 11:56:22 PM

premium
Jeg tror bare, at du undervurderer folks opfattelse af, hvem der har sørget for udviklingen i DK. Jeg tror, at alle ved, at det primært er bryggerne, der har sat Danmark på landkortet og har sørget for at vi kan drikke god øl herhjemme.
Der er nok ikke mange der tænker: "Nøj, den Blackhorn var god - godt vi har DØE"!

Var i Rom i efteråret og fik gratis øl fordi jeg bar en Mikkeller T-shirt på bar. Havde nok måtte betale selv, hvis jeg havde haft en DØE T-shirt...?

Mht. priser, så gider jeg ikke diskutere, hvem der bør have hvad. Jeg kan give mit bud og det er rigtigt interessant at høre andres, men vi kan jo aldrig diskutere os til enighed. Det giver egentlig heller ikke rigtigt nogen mening at blive enige.
2/11/2012 12:06:47 AM

premium
Skinnyviking 6772:145
Normalt blander jeg mig ikke i denne dehat. Overlader den trygt til mere komptente folk som Papsø og Scheffel.

En tnkelt ting triggede mig. Vor gode ven på Fanø Bryghus opgfordrede "The local head of DØE" til en dyst med Jeppe. Den omtalte person er jo nok mig. Som arbejdsløs har jeg beklageligvis ikke råd til deltagelse i Copenhagen Beer Celebration.

Snakker altid gerne med Jeppe, hvis han har tid, synes han er en fin fyr, omend han på det sidste har lydt som en sur gammel mand. Han er vel ca. 30 år yngre end mig. Imidlertid er jeg ham (og vi andre i Københavnsområdet) ham megen tak skyldig for at have skaffet store mængder af godt øl til København.

Tak også til Jeppe for at rejse denne debat, som jeg bestemt synes er relevant. Ville ønske at han og andre kritikere af DØE havde rejste deres kritik direkte til DØE og ikke blot her. Som ikke-medlem kan dette være vanskeligt. Kan ikke erindre - måske i mangel af viden - at eksempelvis Jeppe eller for den sags skyld Mikkel f.eks. i forbindelse med en generalforsamling i DØE er gået på talerstolen og har sagt de høje herrer mildt / groft imod. Eller for den sags skyld nogen af de andre der her er ja-sigere til Jeppe.

Jeppe har en god pointe. Der er for mange rygklappere i DØE. Frem med kritikken. Som en anden debattør nævner, ser jeg ligeledes gerne, at Ratebeerians der også er medlem af DØE, og som er kritiske overfor DØE, f.eks. rejser deres kritik på generalforsamlingen.

Til dem der ikke måtte vide det, er lille mig en ydmyg lokalformand i København.
2/11/2012 2:34:08 AM

jepsen
Nu synes jeg, at diskussionen er blevet så spændende, at jeg som medlem af DØEs landsbestyrelse også vil blande mig.

Belgo mener, at "DØE i større og større grad har lukket sig om sig selv". Det må jeg være direkte uenig i. Som Christian skriver, har vi i de sidste år kraftigt udbygget de udadvendte aktiviteter - Øllets Dag, samarbejde med supermarkedskæder, osv. Alt sammen med det mål at få flere mennesker til at åbne øjnene for øllets mangfoldige verden.

Det udspringer af den vision og udviklingsplan, som blev vedtaget/fremlagt på vores generalforsamling for to år siden. Hvis I ikke kender dem, så find dem her: http://www.ale.dk/index.php?id=8086. De to dokumenter er grundlaget for vores arbejde. Vi tager selvfølgelig gerne en diskussion om det, der står. Dels om indholdet ( omend det nu ikke er noget, som vi sådan lige laver om på), men helst om vi gør vores arbejde godt nok ud fra indholdet.

JesperHammer skriver "Jeg er stadig ked af, at det af og til er dem mod os". Fra vores side ser vi det ikke som "os mod jer". Men jeg deler da bestemt Jespers beklagelse over at der nu og da kommer indlæg, der giver indtryk af, at de vil skabe en konflikt, ikke med DØE alene, men med en stor del af den danske ølverden. Det er selvsagt konflikter, som vi ikke ønsker at være en del af. Så på det punkt lukker vi af. Men lukker os ikke om os selv.

En seriøs diskussion tager vi gerne. Hellere end gerne.

/Hans Peter
2/11/2012 3:13:36 AM

Christian 11025:235
Originally posted by Skinnyviking
En tnkelt ting triggede mig. Vor gode ven på Fanø Bryghus opgfordrede "The local head of DØE" til en dyst med Jeppe. Den omtalte person er jo nok mig.

Husk at der er en verden på den anden side af Valby Bakke! Jeg tror Ryan talte om Esbjerg i den kommende weekend :)
Hvor der i øvrigt sikkert kommer adskillige lokalformænd forbi i løbet af weekenden. Jeg tror nu bare vi vælger at snakke om Fanøs øl og ikke om Jacobsens (apropos Valby Bakke)
2/11/2012 3:30:07 AM

FrumptyDumpty
Yes I was speaking about Esbjerg as that is where our event is. I was also speaking tongue in cheek as I think Jeppe is a wimp and would never be able to throw a punch.
2/11/2012 4:10:21 AM

premium
Originally posted by FrumptyDumpty
Yes I was speaking about Esbjerg as that is where our event is. I was also speaking tongue in cheek as I think Jeppe is a wimp and would never be able to throw a punch.

at you I will and have earlier, but for some reason my punches always bounces of from a big blurry mass in the center of you. sounds like that mass is not as blurry no more, so i’ll try another round next weekend.
2/11/2012 6:30:36 AM

Home > Forums > Denmark

Page 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19
Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback
New Beers
add
Advanced Search
Add A Beer
Add A Brewer