Årets nye danske øl - hvad synes du?

Reads 26586 • Replies 184 • Started Monday, January 9, 2012 12:11:41 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Papsoe
beers 25039 º places 4 º 23:04 Mon 1/9/2012

Originally posted by Jeppe
ej heller beer geek dessert

Jeg købte hele lageret!
Nej Kjeld, hvis du læser med her, så skal den streges fra listen. Den er ikke udkommet endnu.

 
jesperhammer
beers 7481 º places 115 º 00:49 Tue 1/10/2012

Hmmm!
For skæg skyld har jeg forsøgt at finde mine favoritter. De er her:

Svag (i tilfældig rækkefølge)
Croocked Moon True Rebel
Evil Twin Istedgade Hipster Ale
Evil Twin Bikini Beer
Grassroots/Lövenlund Dresden 45
Hornbeer Dryhop
Mikkeller Kihoskh Thørsth Bonanza
Mikkeller Open Windows Open Hills
Mikkeller Drink’in the Sun 11
To Øl Sjø Tæm...
To Øl Reperationsbajer

Stærk1. Mikkeller Black Hole Barrel Aged Edition Red Wine - eller en hvilken som helst af den andre i serien,
2. Mikkeller Texas Ranger Barrel Aged (Speyside Edition)
3. Amager Bryghus Colocof
4. Fanø Imperial X-mas Porter
5. Mikkeller Abel
6. Amager Drei von Dänen Cognac Fadlagret
7. Evil Twin Disco Beer
8. Evil Twin Soft X-mas aka Pretty Please With a Cherry on Top
9. Hornbeer The Fundamental Blackhorn
10. To Øl Final Frontier
Nå ja, jeg kan li’ mørkt øl - og hva’ så?

Det var listerne. Hvad skal det så bruges til?
Hvorfor er det lige, at det er så vigtigt at kuppe den liste?
Jeg har ikke tænkt mig at forære min stemme til andre.
Hvad er det for en forening vi ønsker, at DØE skal være? En underafdeling af Ratebeer?
Lad dog DØE have deres egen konkurrence.

Jeg foreslår, at vi i stedet laver vor egen konkurrence.
Vi kan hver især, som Papsø foreslår" lave en top 10. Men én, der ikke tager udgangspunkt i karakterer, men i vore oplevelser og så kan vi se om det er muligt at lave en liste på f.eks. 2x10 øl, som vi kan stemme på.

Bare mine 25 ører...

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 01:09 Tue 1/10/2012

Originally posted by Papsoe
Originally posted by Jeppe
ej heller beer geek dessert

Jeg købte hele lageret!
Nej Kjeld, hvis du læser med her, så skal den streges fra listen. Den er ikke udkommet endnu.


ej heller el raval

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 03:20 Tue 1/10/2012

Originally posted by Mikkeller
Mikkeller deltager slet ikke i år...


kan man det?

 
Rasmus40
beers 34335 º places 722 º 03:49 Tue 1/10/2012

Originally posted by jesperhammer
Det var listerne. Hvad skal det så bruges til?
Hvorfor er det lige, at det er så vigtigt at kuppe den liste?
Jeg har ikke tænkt mig at forære min stemme til andre.
Hvad er det for en forening vi ønsker, at DØE skal være? En underafdeling af Ratebeer?
Lad dog DØE have deres egen konkurrence.

Jeg foreslår, at vi i stedet laver vor egen konkurrence.
Vi kan hver især, som Papsø foreslår" lave en top 10. Men én, der ikke tager udgangspunkt i karakterer, men i vore oplevelser og så kan vi se om det er muligt at lave en liste på f.eks. 2x10 øl, som vi kan stemme på.

Bare mine 25 ører...



Det handler ikke om at kuppe listerne, men om at der kommer nogle øl i finalen, som rent faktisk er værd at stemme på. Altså: Noget der kan slå Willemoes Jul og Jacobsen Pale Ale mv.

Finalen kommer ikke til udelukkende at bestå af øl, som vi sætter pris på, men det ville være rart, hvis der var mindst en enkelt i hver kategori. Jeg vil tro, at vi har spredt vores stemmer rigtigt meget i tidligere år, og så kommer ingen af vores favoritter med, så hvis vi nu kunne koncentrere vores stemmer, så kunne vi sikkert nok få en øl med i finalen i hver kategori.

Dette handler i høj grad om, at DØEs kåring er pænt profileret i pressen, og så tror Hr. og Fru Jensen måske, at Willemoes Jul er blandt de 10 bedste øl i Danmark i det forgangne år, og så kan jeg godt forstå, hvis de rynker noget på næsen af de såkaldte specialøl. Det ville være rart, hvis der kom et par rigtigt gode øl med i finalen.

Man skal naturligvis kun deltage, hvis man synes, at det er en god ide. Andre vil være imod det og andre igen (måske endda flertallet?) vil være fuldstændig ligeglade.

 
Theis
beers 15148 º places 114 º 04:12 Tue 1/10/2012

Originally posted by Jeppe
Originally posted by Mikkeller
Mikkeller deltager slet ikke i år...


kan man det?


Det gør jeg heller ikke !!!

 
Papsoe
beers 25039 º places 4 º 08:39 Tue 1/10/2012

Originally posted by Rasmus40
Det handler ikke om at kuppe listerne, men om at der kommer nogle øl i finalen, som rent faktisk er værd at stemme på. Altså: Noget der kan slå Willemoes Jul og Jacobsen Pale Ale mv.

Finalen kommer ikke til udelukkende at bestå af øl, som vi sætter pris på, men det ville være rart, hvis der var mindst en enkelt i hver kategori. Jeg vil tro, at vi har spredt vores stemmer rigtigt meget i tidligere år, og så kommer ingen af vores favoritter med, så hvis vi nu kunne koncentrere vores stemmer, så kunne vi sikkert nok få en øl med i finalen i hver kategori.

Dette handler i høj grad om, at DØEs kåring er pænt profileret i pressen, og så tror Hr. og Fru Jensen måske, at Willemoes Jul er blandt de 10 bedste øl i Danmark i det forgangne år, og så kan jeg godt forstå, hvis de rynker noget på næsen af de såkaldte specialøl. Det ville være rart, hvis der kom et par rigtigt gode øl med i finalen.

Man skal naturligvis kun deltage, hvis man synes, at det er en god ide. Andre vil være imod det og andre igen (måske endda flertallet?) vil være fuldstændig ligeglade.

+1
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv - tak Rasmus.
Ingen kup - bare indflydelse i stedet for den sædvanlige bitchfest bagefter.

 
HenrikSoegaard
beers 20702 º places 691 º 10:38 Tue 1/10/2012

Willemoes jul var for en gangs skyld hæderlig i år

Originally posted by Rasmus40
Originally posted by jesperhammer
Det var listerne. Hvad skal det så bruges til?
Hvorfor er det lige, at det er så vigtigt at kuppe den liste?
Jeg har ikke tænkt mig at forære min stemme til andre.
Hvad er det for en forening vi ønsker, at DØE skal være? En underafdeling af Ratebeer?
Lad dog DØE have deres egen konkurrence.

Jeg foreslår, at vi i stedet laver vor egen konkurrence.
Vi kan hver især, som Papsø foreslår" lave en top 10. Men én, der ikke tager udgangspunkt i karakterer, men i vore oplevelser og så kan vi se om det er muligt at lave en liste på f.eks. 2x10 øl, som vi kan stemme på.

Bare mine 25 ører...



Det handler ikke om at kuppe listerne, men om at der kommer nogle øl i finalen, som rent faktisk er værd at stemme på. Altså: Noget der kan slå Willemoes Jul og Jacobsen Pale Ale mv.

Finalen kommer ikke til udelukkende at bestå af øl, som vi sætter pris på, men det ville være rart, hvis der var mindst en enkelt i hver kategori. Jeg vil tro, at vi har spredt vores stemmer rigtigt meget i tidligere år, og så kommer ingen af vores favoritter med, så hvis vi nu kunne koncentrere vores stemmer, så kunne vi sikkert nok få en øl med i finalen i hver kategori.

Dette handler i høj grad om, at DØEs kåring er pænt profileret i pressen, og så tror Hr. og Fru Jensen måske, at Willemoes Jul er blandt de 10 bedste øl i Danmark i det forgangne år, og så kan jeg godt forstå, hvis de rynker noget på næsen af de såkaldte specialøl. Det ville være rart, hvis der kom et par rigtigt gode øl med i finalen.

Man skal naturligvis kun deltage, hvis man synes, at det er en god ide. Andre vil være imod det og andre igen (måske endda flertallet?) vil være fuldstændig ligeglade.

 
Papsoe
beers 25039 º places 4 º 12:05 Tue 1/10/2012
 
jesperhammer
beers 7481 º places 115 º 00:15 Thu 1/12/2012

Der er nu tre lister i denne tråd og jeg tror, at det er tydeligt ud fra dem, hvad problemet er.
Det er tilgængeligheden.
Af Papsøs 18 har jeg smagt 7 og af Rasmus’ 16 har jeg smagt 13.
Jeg har 500 ratings i 2011 og alligevel har jeg under halvdelen af Papsøs liste. Hvordan vil det ikke se ud for en "almindelig ølentusiast"?

Den der Fanø Imperial juledims købte jeg lige en ekstra af i går. Det er godt nok en lækker øl. Ser, at den er på både Papsøs og Rasmus’ liste. Den kan jeg altså godt drikke lige så tit det skal være...
...men, hvor kan man købe den? Ølbutikken, Bryggeriet og måske et par steder mere? Har ikke set den andre steder i KBH.
Giver det mening at nominere så "sjælden" en øl? Er det ikke ærgeligt, hvis årets bedste øl skulle være en øl, som ikke er mulig at få fat i for de fleste eller i det mindste for en stor skare?

Winespectator laver en årlig Top100. Den får selvfølgelig lige så meget tæsk som alle andre af denne slags lister, men efter min mening har de alligevel fat i den rigtige ende.
De bedømmer alle vinene på en "objektiv" 100 points. Men når de laver årets Top100, så indfører de nogle flere parametre. En er en "Wow-faktor", som jo ikke er så objektiv og en anden er tilgængeligheden, som jo til dels er objektiv.
Begge disse parametre og et par stykker til indgår som faktorer i beregningen af den endelige score.
På den måde kårer man "årets bedste". MEN det er altså aldrig den med højest score. Sjældne og ekstremt dyre vine fra f.eks. Bordeaux vinder på denne måde aldrig. Til gengæld er det i nogle tilfælde muligt at opspore en del af vinene på listen.

Os der er medlemmer af DØE kan jo arbejde dér på en bedre afstemning, hvis vi orker.
Men os på Ratebeer kunne måske lave en årlig afstemning her?
Og ikke bare et udtræk fra databasen, men en smartere afstemning i stil med Winespectators.

Hvis vi kunne lave en Top10 med øl, der er nogenlunde tilgængelige, så kunne den måske bruges til at markedsføre god øl.

Men at markedsføre god øl ved at fremhæve et bryg, der f.eks. var tilgængeligt på to-tre barer en gang sidste marts, det er nok ikke noget, der rykker.

Hvad siger i?
En Ratebeer afstemning?