Beste Belgische bieren 2014

Reads 3049 • Replies 41 • Started Monday, December 15, 2014 1:21:06 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
JefVerstraete
beers 7008 º places 214 º 05:23 Tue 12/16/2014

De topper uit België dit jaar vind ik toch de Vesalius van De Vlier: http://www.ratebeer.com/beer/de-vlier-vesalius/290299/
Dit brouwerijtje mag zich nog aan dergelijke experimenten wagen!

 
rood
beers 93 º places 5 º 13:01 Tue 12/16/2014

Maar België is toch ook het land van verkrijgbare kwaliteit?
De volgende kwaliteitsbieren zijn zo makkelijk te koop: Rochefort 6;8:10 - Rodenbach Grand Cru - Orval - Saison Dupont - Avec les bons voeux - Liefmans Goudenband - Geuze Girardin Black Label - Geuze Hanssens - .... En dan vergeet ik er nog duust!

Uiteindelijk zijn bieravonden leuk, variatie verveelt nooit, maar bovenstaande bieren zijn uiteindelijk zoiets als een gouden standaard binnen de stijl én zijn Belgisch.

Soms heb ik het gevoel dat er wordt gezegd dat België middelmaat is, omdat België geen IPA noch RIS cultuur heeft. Dat in België de zoveelste tripel wordt gebrouwen. En ergens is dat een terecht verwijt maar is het een beperkt verwijt.

Uiteindelijk zitten we met bepaalde bierstijlen wél met de gouden standaard ;-)

Enfin, Vesalius, Taras Runa, Havana Nocturne toegevoegd op mijn drinklist. Alsook, ik verzoek een battle in Kulminator; de gouden standaard versus buitenlandse uitdagers ;-)



 
kraddel
beers 10779 º places 386 º 13:09 Tue 12/16/2014

Originally posted by rood
Maar België is toch ook het land van verkrijgbare kwaliteit?
De volgende kwaliteitsbieren zijn zo makkelijk te koop: Rochefort 6;8:10 - Rodenbach Grand Cru - Orval - Saison Dupont - Avec les bons voeux - Liefmans Goudenband - Geuze Girardin Black Label - Geuze Hanssens - .... En dan vergeet ik er nog duust!

Uiteindelijk zijn bieravonden leuk, variatie verveelt nooit, maar bovenstaande bieren zijn uiteindelijk zoiets als een gouden standaard binnen de stijl én zijn Belgisch.

Soms heb ik het gevoel dat er wordt gezegd dat België middelmaat is, omdat België geen IPA noch RIS cultuur heeft. Dat in België de zoveelste tripel wordt gebrouwen. En ergens is dat een terecht verwijt maar is het een beperkt verwijt.

Uiteindelijk zitten we met bepaalde bierstijlen wél met de gouden standaard ;-)

Enfin, Vesalius, Taras Runa, Havana Nocturne toegevoegd op mijn drinklist. Alsook, ik verzoek een battle in Kulminator; de gouden standaard versus buitenlandse uitdagers ;-)






Veel waarheden in 1 post , jongeman ! Punt is en blijft dat de grote meerderheid van belgische - verkrijgbare- bieren wel degelijk een zoveelste tripel is, of een te zoete dubbel , een zwakke pils of een overgecarbonneerd blondje . De lijst die je aanhaalt zijn stuk voor stuk toppers, en verre van compleet , maar procentueel gezien komt er tog wel veel bier uit dat niet strikt noodzakelijk geacht dient te worden in zijn bestaan ....

Maar ja, een vergelijk-proef-avond zie ik zeker wel zitten ! wel stijl tegen stijl dan , enkel quads tegen R10 ( is er zelfs maar 1 andere quad die deze kan overstijgen ) , enkel ’sour ales ’ tegen de geuzes etc . Dan denk ik dat we er zeer goed uitkomen ;D

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 13:33 Tue 12/16/2014

Originally posted by rood
Maar België is toch ook het land van verkrijgbare kwaliteit?
De volgende kwaliteitsbieren zijn zo makkelijk te koop: Rochefort 6;8:10 - Rodenbach Grand Cru - Orval - Saison Dupont - Avec les bons voeux - Liefmans Goudenband - Geuze Girardin Black Label - Geuze Hanssens - .... En dan vergeet ik er nog duust!


Die bieren heb ik dit jaar niet beoordeeld, dus die komen niet in dergelijke toplijstjes terecht bij mij. In dit soort topics neem ik alleen bieren mee die ik in 2014 beoordeeld heb en dit zal bij meer mensen het geval zijn.

Originally posted by rood
Uiteindelijk zijn bieravonden leuk, variatie verveelt nooit, maar bovenstaande bieren zijn uiteindelijk zoiets als een gouden standaard binnen de stijl én zijn Belgisch.

Soms heb ik het gevoel dat er wordt gezegd dat België middelmaat is, omdat België geen IPA noch RIS cultuur heeft. Dat in België de zoveelste tripel wordt gebrouwen. En ergens is dat een terecht verwijt maar is het een beperkt verwijt.


Ik ben vooral liefhebber van de hele Amerikaanse stroming, dus ik ben het deels eens met wat je hier zegt. Het enige wat je even over het hoofd lijkt te zien is dat die gouden standaard bieren (hoe ’goed’ ze ook zijn) voor mij niet dè ultieme lekkere bieren zijn. Ik heb dan ook nooit dat ik af en toe een keer een avondje terug wil naar de klassieke, goede Belgische quadrupel; ik kijk juist of ik nog een Punk IPA in de kast heb staan.

Als ik het zou hebben over ’België en middelmaat’ dan zou dat niet slaan op het feit dat er geen goede bieren zijn in België (die zijn er dus zeker wel en die leveren België terecht ook wereldwijde faam op), maar eerder op het feit dat er honderden Belgische biertjes zijn die eigenlijk niks toevoegen en in mijn ogen wel nogal matig zijn. Dit soort bieren zeg maar: http://www.ratebeer.com/beer/contreras-tonneke/10636/114797/ Ik weet niet of het je troost, maar dat soort bieren krijg je in Nederland nu ook steeds meer :P

Ik zou wel willen dat ik iets enthousiaster werd van de goede, klassieke Belgische bieren, maar dat komt misschien over een paar jaar pas. Misschien moet ik die bieren nog leren waarderen, misschien moeten de extreme Amerikanen me tegen gaan staan, of misschien komt het wel nooit. Ik heb dat ook bij de klassieke Duitse stijlen btw :P

 
77ships
beers 14200 º places 909 º 14:03 Tue 12/16/2014

Rochefort is evengoed als niet beter dan meeste Amerikaanse RIS. Als jij rekening houdt met het feit dat zij het zonder bourbon, vanille etc. presteren, altijd even goed bier maken & jij kunt het altijd en overal verkrijgen voor een fractie van de prijs. Verdorie man.

Ik schaf het Amerikaanse spul etc. aan omdat ik het leuk vind om nieuwe bieren te proeven. Ik ben al jaren meer dan tevreden om Belgische bieren als mijn constante houvast te hebben. Ik zie geen nut om extra te betalen om buitenlandse bieren te herdrinken als ik Cantillon, De Ranke, De La Senne, Orval, Rochefort, Dupont etc. kan kopen. Als niet van tikken hield zou ik lang gestopt zijn nieuwe bieren te proeven. Ik heb er maar 5 of zo nodig uiteindelijk om tevreden te zijn voor normaal drinken.

Wat wij in België missen is zeker geen kwaliteit maar variëteit in mijn opinie. Dat al die stoppen brouwerijen nu ’s stoppen zoveelste triples en gelijkaardige bieren te maken. Ik drink het ganse jaar door Avec les Bon Voeux, ik moet nooit meer een andere bier in die stijl proeven. Dupont & De Dolle maar dat is het echt wel. Pure perfectie is bereikt, stop er mee en maak verdorie ’s een barley wine of zo.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 14:18 Tue 12/16/2014

Als Nederlander heb ik wel oren naar het ’voor een fractie van de prijs’ gedeelte :P

 
rood
beers 93 º places 5 º 14:52 Tue 12/16/2014

Goh, de discussie verschuift van "België wordt overspoeld met zeepbieren" naar "BelgiË heeft ook kwaliteit maar eigenlijk hangt het af van smaken". En beiden zijn correct. ;-)

Al bij al vond ik 2014 OK op Belgisch biervlak, en heb ik een aantal mooie bieren mogen drinken, zie openingspost. Daarnaast ben ik tevreden over onze gouden standaarden. En zo te lezen, vele Belgen met mij.

Al ben ik wel jaloers op bieren zoals de Molen - Hell & Zombier of Evil Twin - Imperial Donought. Maar dan gaat dit eerder over het feit dat België niet scoort op het uitbrengen van een fantastische RIS (nuance: niet-geinfecteerde RIS.)

Soit, om DutchDrebus op het juiste pad te brengen stel ik voor; een verticale battle in Kulminator. Thema: Rochefort 10 infusion style.

- Rochefort 10
- Rochefort 10 1994 - Grandma is slow, but she is old.
- Rochefort 10 Panama Boquete Geisha Coffee
- Rochefort 10 Madagascar Bourbon Vanilla Riziky
- Rochefort 10 Elixir D’Anvers Oak Aged
- Rochefort 10 Goed Gebaar Marshmallow
- Rochefort 10 DO’OH Donought
- Rochefort 10 Aji Panca Chili DD
- Rochefort 10 This is not Bacon, this is KOP
- Rochefort 10 Burie Praline Ginger Curacao Mint
- Rochefort 10 I have more fruit than the Mikkeller Spontanale Series.

Inspiratie: http://www.talkbeer.com/community/threads/french-press-vs-randal-vs-strainer-suggestions.13520/

Ik voel het, een goudmijn, die infusion van gouden standaarden ;-)

Maak ik een doodle voor het eerste Gouden standaarden infusion festival? ;-)

 
77ships
beers 14200 º places 909 º 15:41 Tue 12/16/2014

Geen Oreo versie?

 
tderoeck
beers 14777 º places 247 º 01:25 Wed 12/17/2014

Originally posted by 77ships
Geen Oreo versie?


Not again! :p

 
beuk87
beers 3 º places 5 º 02:43 Wed 12/17/2014

Originally posted by tderoeck
Originally posted by 77ships
Geen Oreo versie?


Not again! :p


YES YES YES!