premium
|
|
Private message
|
Nå er det jo mulig å få tak i Southern Tier - Oak aged unearthly på spesialpolene. Tror denne kommer ganske godt opp på listen.
I det faste sortimentet aner jeg virkelig ikke hvilken som stiller seg øyest på IBU-skalaen, men nå skal det vel også poengteres at all IBU over 120 +- blir teoretiske IBU siden vannet ikke klarer å absorbere mer. Det er hvertfall slik jeg har forstått dette med IBU, men jeg er sikker på at noen kan forklare dette mye bedre en meg.
|
2/28/2012 6:02:32 AM
Private message
|
|
Hm. Jeg kommer nettopp fra spesialpolet i Vika, og så Unearthly-en i både eik- og vanlig versjon, men kjøpte den ikke... Veldig varierende beskrivelser av bitterheten i denne forresten: "ginger hot hop. Way too hoppy", "Some hops in the finish", "quite bitter notes", "fair bitterness", "moderate bitter", "heavy bittersweet finish".
|
2/28/2012 6:24:20 AM
Private message
|
Originally posted by tfredvik
Hm. Jeg kommer nettopp fra spesialpolet i Vika, og så Unearthly-en i både eik- og vanlig versjon, men kjøpte den ikke... Veldig varierende beskrivelser av bitterheten i denne forresten: "ginger hot hop. Way too hoppy", "Some hops in the finish", "quite bitter notes", "fair bitterness", "moderate bitter", "heavy bittersweet finish".
Har smakt begge versjonene, Cardinal har den vanlige. Syntes nok første gang jeg smakte dem at de var i overkant bitre, men min toleranse for humlebitterhet synes stadig å være i utvikling, så det er ikke sikkert jeg ville sagt det samme i dag.
Selv om bitterhet som kjent kan måles vitenskapelig og nøyaktig (i IBU), kan nok OPPLEVELSEN av bitterhet være individuell, som eksemplene dine fra RateBeer viser. Mennesket er blant de ganske få dyrearter som LIKER bitterhet (i varierende grad) - for andre dyr er bitterhet et faresignal om at det bitre kanskje er giftig.
Det påstas imidlertid at når bitterheten passerer 120 IBU, klarer du egentlig ikke å kjenne forskjell lenger. Altså skal en teoretisk IBU på 1000 smake nokså likt 120 IBU, = "veldig bittert".
Og opplevelsen av SØDMEGRAD ser ut til å være enda mer individuell - jeg opplever enkelte ganger at øl som jeg beskriver som "medium dry" kan beskrives av en annen rater som "cloyingly sweeet"!
|
2/28/2012 7:00:06 AM
Private message
|
|
|
|
1000 IBU er vel tilgjengelig i et par varianter i DK. Smakte Light-utgaven der for ei drøy uke siden.
|
2/28/2012 7:14:14 AM
Private message
|
|
Lompa har tidligere hatt 1000 IBU Barrel Aged iallfall. Lenge siden jeg har vært innom der nå
|
2/28/2012 7:21:56 AM
Private message
|
|
Henrik i Bergen har 1000 IBU på fat nuh. Smaksmessig er nok 1000 IBU Light (sammen med Smuttynose - Big A) det bittreste som har glidd ned halsen min. Den "vanlige" 1000 IBU synes jeg egentlig var overraskende balansert.
|
2/28/2012 7:30:47 AM
Private message
|
|
Patricks får inn et fat (!) med 1000 IBU, ikke sikker på hvilken versjon, men det er jo litt rått :-)
|
2/28/2012 9:09:05 AM
Private message
|
|
|
|
Vi hadde Mikkeller 1000 IBU på en smaking hjemme hos meg sist juni. Jeg opplevde den ikke som så helt sinnsykt ekstrem mens jeg hadde den i munnen - men hvis du IKKE kjenner humle i ETTERSMAKEN, er det ikke bare dine egenskaper som ølrater som kan trekkes i tvil - sannsynligvis er det da mer aktuelt å få skrevet ut dødsattesten.
|
2/28/2012 9:33:28 AM
Private message
|
|
Den nyeste versjonen av Mikkeller sitt humle eksperiment gav i alle fall meg en del overraskelser mht opplevelse av IBU. Vi smakte alle 18 single hop i rekkefølge med stigende IBU. Enkelte humletyper gir faktisk inntrykk av å være bitrere enn IBU tallet skulle tilsi og vis versa. Regner med at både aroma og smaksassosiasjoner (forventninger iht til f.eks kjente sitrus frukter) bidrar til å spille smaksløkene et lite puss. Patricks forventer forresten inn hele serien, så det burde være flere som får anledningen til å gjøre testen.
|
2/28/2012 11:32:06 AM
Private message
|
Originally posted by Palme
Henrik i Bergen har 1000 IBU på fat nuh. Smaksmessig er nok 1000 IBU Light (sammen med Smuttynose - Big A) det bittreste som har glidd ned halsen min. Den "vanlige" 1000 IBU synes jeg egentlig var overraskende balansert.
Opplevde det samme, visst er ølet bittert men definitivt ikke ubalansert. Eikefatversjonen synes jeg bare ble noe tull.
|
2/28/2012 11:33:47 AM
Private message
|