Hvor mange av dine top 50 øl har du drukket et helt glass av?

Reads 1568 • Replies 15 • Started Monday, December 22, 2014 5:47:24 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Beer5000
beers 10641 º places 284 º 05:47 Mon 12/22/2014

Direkte oversatt spørsmål fra RB Internasjonale forum. Men dette er et ganske interessant spørsmål. Man behøver ikke være så nøye med definisjonen et glass, noen øl er det jo mer naturlig å dele. Men det er forskjell på å dele en halvliter Dark Horizon#1 på to eller tre kontra det å være fem personer på en 33 cl flaske eller å smake 2 cl på en festival. Så spørsmålet er hvor mage av ølene på din personlige top 50 liste har du reelt drukket fremfor å bare hatt en liten smaksprøve?



Man behøver ikke svare, men det kan være interessant å telle over for sin egen del. Kanskje dette forteller noe om at jeg har lettere for å gi litt ekstra poeng for vanskelig tilgjengelige øl eller kanskje det betyr at WOW faktoren er høyere på festivaler og andre typer ølsmaking. Kanskje det bare betyr at de aller beste ølene er de som deles. Jeg har vondt for å tro at virkelig bare er slik at de ølene man liker best er vanskelig å få tak i. Ideelt sett så skulle jeg ønske at alle øl jeg hadde bedre tilgang på samtlige øl jeg gir en score over 4.0.



For min liste er tallet forresten 26

 
Palme
beers 5036 º places 47 º 06:01 Mon 12/22/2014

Min liste sier 39(tatt med øl der jeg har hatt hele flasken på egenhånd). Den er nok ikke helt reel da backloggen inneholder mange "Top 50"-øl som enten har blitt delt med andre eller smakt i mindre mengder.

 
gunnar
beers 14335 º places 1096 º 06:15 Mon 12/22/2014

Hos meg var det hele 41 øl hvor jeg har hatt en hel flaske, eller delt på 2, flere av disse har jeg smakt gjentatte ganger.

 
ClubGonzo
beers 5677 º places 35 º 07:54 Mon 12/22/2014

Litt usikre tall her, men jeg regner med at jeg har drukket en anseelig mengde av ca. 35 av mine topp 50. Generelt har jeg etterhvert funnet ut at de beste ølene oftest ikke er dem jeg drikker 1 dl av på festival, ei heller dem jeg drikker ute på pub, men de jeg enten nyter alene eller sammen med noen få andre. Blir ofte for små samples og for mye ståk og støy på festivaler, og det påvirker nok ratingen og totalopplevelsen en del. Foretrekker oftest øl i rolige omgivelser og med god tid til å smake og rate.

 
nilsas
beers 9337 º places 322 º 07:54 Mon 12/22/2014

Jeg kommer ut med hele 49 hvor jeg har hatt en hel flaske eller delt på 2.

Men det må også nevnes at Mine av øl på denne 50 top listen er 21-50 alle gitt 4. Hadde listen inkludert alle øvrige jeg har gitt 4 i år ville det sneket seg inn ytterligere 7 til som var delt på mer enn 2 eller 100/200Ml på denne statistikken. Igjen kommer det ann på utvalgskriteriet for statistikken. Så tallet mitt kunne like godt vært 42 istedenfor 49 avhenging av hva en legger til grunn for å stoppe telling til 50 top.

 
Arve_Christian
beers 5277 º places 182 º 12:12 Mon 12/22/2014

Listen min er tydlig preget av helflasker delt med en eller to- men dette fuller jo fint et glass og gir en bra smaking. 4-5 på listen skulle jeg ønske det hadde vært mer av, da snakker vi stormarksporter på Haand og ellers 33 cl flasker delt på 3 ( selv om grunnet styrke var det kanskje nok...)

 
Sigmund
beers 13310 º places 446 º 13:08 Mon 12/22/2014

Ca. 45 / 50. Deriblant noen som jeg kanskje ikke smakte en hel flaske eller pint av første gangen, men har stiftet et grundigere bekjentskap med siden. Når en liten smaksprøve er så god at ølet ryker rett inn på Topp 50 hos meg, prøver jeg alltid å få smakt ølet på ny, om mulig.

 
esp0r
beers 2932 º places 53 º 13:12 Mon 12/22/2014

Jeg har 37 eller 38. Snakker vi delt på 2 øker vi raskt opp mot 45 vil jeg tro

 
tmrmwel
beers 4369 º places 65 º 15:59 Mon 12/22/2014

Så vidt jeg kan se med et kjapt overblikk har jeg reelt drukket (ifølge definisjonen over) samtlige øl jeg har gitt karakter over 4.

 
Inbreak
beers 9949 º 11:53 Thu 12/25/2014

Vil vel seie at meir eller mindre alle top50 er flaske eg har drukke sjølv eller delt med 1-3 andre (alt etter størrelse), eller drukke heilt glas åleine på uteplass. Uansett er vel absolutt alle i alle fall type 1-1,5 dl som minimum (som er meir enn nokk til å gi ein rettferdig score, eller også meir enn nok sample av eit øl i det heile tatt).

Synst sjølv det stort sett heller er lett å gi for dårlig karrakter på festival, mest i forhold til lite skumm / utsjånad, og tar gjerne høgde for dette. Og så kanskje litt lei på slutten. Men prøvar uansett å fokusere og rettferdiggjere det som er i glaset.

 
tfredvik
beers 2623 º places 23 º 12:44 Sat 12/27/2014

Jeg er faktisk enig med Inbreak, jeg gir også jevnt over dårligere karakterer på festivaler og i andre situasjoner der jeg ikke er alene om å nyte en hel flaske. På min topp 50 finner jeg 6 jeg ikke har drukket alene, og av disse 6 igjen er det bare én festivalsmaksprøve (for øvrig Egge Iseple, og denne er det vel knapt teknisk mulig å drikke en hel flaske av på egenhånd). Men dette er vel også en treningssak, hvis man har erfaring klarer man gjerne å si noe fornuftig om et øl utfra en mindre smaksprøve?