RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Norway | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Min rateskala, oversatt

read 739 times • 17 replies • posted 6/4/2013 11:07:01 AM

Thread Frozen
Page 1 | 2

daje 2450:
Ja, enig der. Jeg er ganske enkel på det området. Det jeg lukter kaller jeg aroma og det jeg smaker kaller jeg taste.

Nå er det vel sånn at mye smak i utgangspunktet kommer via lukt (er det ikke sjokolade dem sier det om eller tar jeg feil?), men så dypt analyserer jeg ikke smak. Smaker det spade så kaller jeg det spade.

(heldigvis er det ikke mye øl som smaker spade)
6/6/2013 1:59:32 AM

Private message send the author a private message

premium
Sigmund 5119:143
Jepp, jeg bedømmer også aroma = duft/lukt, det vil si duften FØR jeg har smakt på ølet, altså et rent duftinntrykk. SMAKSinntrykket blir derimot aldri "rent", fordi smakssansen vår i stor grad påvirkes av og blandes med duftinntrykket. Bare tenk på når du er forkjølet og spuns tett i nesa: mat og drikke "smaker nesten ingenting".
6/6/2013 8:07:03 AM

premium
Arve_Christian 3069:122
-1, rater aroma & smak separat. Antagelig i mindretall, men som en god venn påpekte ; smak er søtt/ salt/ syrlig / bittert ( unami diskusjon dropper jeg her). http://no.wikipedia.org/wiki/Smak . Bruker overall på å jevne ut.

Skala:
0- 1,4: skvip
1,5- 1,9: kan funke på varme strender, men svikter hjemme i Norge- fortsatt veldig godt i 30 grader pluss, mye bedre enn Pina Colada.
2- 2,5: ok industrielt , ingenting å skryte av- men forventer ofte verre
2,6, - 2,9: helt greit øl
3- 3,5: bra øl- kan taes om igjen på utesteder( hvis intet nytt)
3,6- 4,1: veldig godt øl
4,1-4,5 : fantastisk
4,5- ekstremt sjeldent, evt for sent på kvelden :-)
6/7/2013 11:56:51 AM

premium
Cunningham 4496:338
---> 1

Hva tenker de med når de legger ut slikt for salg?

Er øldrikkere noen hjernedøde idioter som drikker alt?

1.1 ---> 2

Vel vel en kaster ikke opp av dette.

Fortsatt tragisk om jeg har betalt for det!

2.1 ---> 3

Okey her er det mye som er helt drikkbart.

Kan faktisk betale for det også!

3.1 ---> 4

Sykes, her er det bare å nyte.

Havner de i denne gruppa så er det lett å dra med seg en flaske eller to ekstra.

4.1 ---> 5

Holy diver! Ace of Spades! Rockin in the free world!

Fint for ikke religiøse å få religiøse opplevelser også!

MEN…..så dukker det opp visse problemer!

Heldigvis, ellers ville det muligens bli kjedelig.

Å gå fra analogt til digitalt er ikke like enkelt i ratepraksis som i ølteorien.

Lukt:

Er en antydning til forkjøla eller bitte litt pollenallergi eller sitter rundt et bål eller temperaturen er lav eller en er litt bedugget eller noe….ja da blir det hipp som happ.

Farge:

Burde være enkel og grei skuring…..men…

Kan svart egentlig bli noe annet enn svart? Å jada det har jeg lært meg etter ett par år på RB.

Og gruppen: svart eller der omkring er vel ikke den vanskeligste gruppen.

Amber, brun, dyp gylden, hazy, cloudy…..fallerallera. Alt vil oppleves forskjellig alt etter som en sitter på en veranda i dagslys, rundt et bål en vinternatt, etter tre timer i skumringen nede i Schouskjelleren….bla bla bla

Smak:

Ingen lukt ingen smak.

Eller det går sikkert å trene opp det også.

Her er det jo ett tonn med variabler.

Har en vært på ølfestival og smakt på en eller annen i de sene timer. Så er muligens krusedullnotatene en pil opp på søt, pil opp på smoked. Svart kaffe. Bortoverpil humle. Nesten smilefjes.

Søt og smoked er ikke positive i min bok. Muligens den hadde fått 2,9 pga nesten smilefjeset.

Sitter jeg hjemme en rolig kveld foran pcn uten å ha drukket noe annet, så ville det litt søtlige sjokoladepreget kommet vel frem sammen med en mild røyk smak og ett balansert kaffepreg. En anelse humle i halen som var knall. Samme øl ville da fått 3,8. En god skive med røyket laks ved siden av, ville kanskje fått den opp på 4 blank.

Overall:

Bruker jeg kun til å jevne ut slik at den havner i den gruppen JEG synes passer for MIN smak.

Det finnes noen øl som er så lyse, at det ser ut som noe det kan lukte av enkelte humlesorter til tider.

Ergo får de jo 1 i score på utseende. Men den kan allikevel være skikkelig god med ett flott humlepreg. Ergo må jeg plusse på litt her. Noen kan ha en fantastisk farge og spennende lukt. Men være omtrent fullstendig udrikkelig! Da blir det lav score her.

Enkelt? Oh no.

Det finnes fortsatt en del problemer.

De ølene JEG ikke liker.

F.eks Nøgne Ø 100% Peated.

Den har jeg gitt 2,3. Sånn midt på treet.

I virkeligheten burde den få NULL av meg. Den var helt for jævlig!

MEN den er jo laget for å være slik! Sånn sett burde den jo fått 5! Bulls eye.

Fin farge hadde den. Lukter og smaker en helt masse fryktelige greier. Men det var også meningen.

Narke Bever er en annen. Den har jeg gitt 0,8 tror jeg. Noe jeg kanskje burde endre. Men helt udrikkelig var den! Vurderte å prøve i år også. Men lot pent være. Ægir Aquatosk holdt.

Men synes det er artig at de tar med slikt på festivaler. Ganen får litt å bryne seg på.

Rodenbach….jeg er ennå alt for ung ratebeerianer til å ha befatning med de.

Burde slette de ratingene jeg har. Helt udrikkelig i min verden. Men kanskje en dag….

Fikk ett tilbud i fjor sommer i en Belgisk spesialbutikk om å kjøpe en skikkelig himmelsk sjelden lekkerbisken fra Rodenbach. Han kikket på meg som om jeg var spedalsk da jeg takket nei. All goodwillen jeg fikk for å ha kommet inn i butikken hans med en Nøgne Ø trøye på (de hadde et utvalg av Nøgne Ø jeg aldri har sett i Norge) forsvant øyeblikkelig! Men fikk rodd det i land med diverse andre kjøp og tollkvote etc bla bla. Han tipset oss om åpen dag på ett bitte lite Belgisk Bryggeri langt inni en miniby jeg aldri ellers hadde funnet frem til. Helt knall. Og jaggu har det ikke dukket opp noen flasker derfra på polet i det siste. Kult.

Annet ”problem” med å sette smak og lukt inn i ett tallsystem er som over når ølet er ment å være slik. Pils er pils. Og sånn skal det jo være. En kjølig Svyturys Extra på denne årstiden kan være himmelsk. Ergo burde den vel få 5? En helt flott pale lager som er ment å være en pale lager.

Halvgode IPAer har jeg en tendens til å gi høyere karakter enn god pale lager. Why?

Hva med alkoholfritt øl. De smaker lite, lukter lite, tynne og ekle…..men de skal være sånn. Dvs hva annet kan en få ut av det?

Alt var enklere før. Hadde en fint greit system: fryktelig-drikkbar-ok-god-fantastisk

Men det ble litt ”vanskelig” når en ble ”tvunget” over på RB.

Hvaaaaa må jeg sette ord på det? Holder det ikke at den var ekkel?

6/11/2013 4:25:54 AM

premium
Cunningham 4496:338
Den store ”halen” med gamle noob ratinger (iføge ClubGonzo – og jeg er for så vidt enig – men det var slik jeg oppfattet de den gang da) er litt morsomme når jeg rater en av de på nytt.

Pale lager går jevnt over ned. Sour/wild går opp fra omtrent udrikkelig til 3.7-4.2

Imperial stout drakk en sannsynligvis for kald eller for varm før. Ergo dårlig rating.

Tidligere syntes en disse vinsnobbene var noen tullinger som var opptatt av temperatur…jadda

At en ikke tuller med øl skjønte jeg fort etter at jeg ble med i denne ”klubben”.

La inn Haandbryggeriet Krøkkebic i en tidlig fase. Og det var ingen dårlig rating. Det var første gangen jeg fikk åpenbaringen om at dette var knallgodt!

Rett etterpå fikk jeg en litt syrlig mail fra en som het Ole ett eller annet. Hva? Den har vi ikke hatt for salg på evigheter? Jaha hva vet jeg? Ikke mitt problem vel. Fikk den servert på Haandbryggeriet i Drammen….ikke visste jeg at han jobbet der! Men vi ble enige og gode venner.

Litt etterpå fikk jeg en syrlig meld fra en Yngwie. Ehhh de ratingene dine på Aecht Schlenkerla Rauchbier……enten så rater du ordentlig eller så….. Be good or be gone!

Hva var galt med vond 1 vond 2 og vond 3 liksom? Fnys for en gjeng!

Skjønte fort at en kødder ikke med øl!

Takk til begge to egentlig. Om en kunne fortsette med den gamle noob ratingsystemet så ville jeg jo ikke lært noe som helst.

Det er mye morsommere (i tillegg til å være knall godt) å drikke og rate øl i dag enn for noen år siden!

Men har mye igjen å lære. Og ratingene er fortsatt preget at mitt syn og min tilstand.

Sånn er det vel for alle.

Ikke alltid like enkelt å skrive noe fornuftig når notatene på de siste ølene en drakk er preget av utsø hånd, piler hit og dit og litt tåke…..

Blitt kjent med utrolig mange hyggelige og engasjerte folk via denne nerdesiden også!

Livet er fullt av hyggelige mennesker og godt øl. Price The Lord (the dark lord altså).

Skal straks sette meg i en fredelig krok med en Haandbryggeriet Haandbakk.

Rating # 3000. Stor takk til Ole!

Nix piler hit og dit, skjev skrift og dårlig lys.

Meg, pc, blankt glass, godt lys, ren nese og litt ost!

Stay rata

6/11/2013 4:28:12 AM

premium
OleR 4802:2
0,5 - 0,9 Vanskelig å forstå hvorfor ølet er tilsatt gymsokker og våt kartong.
1,0 - 1,9 Ikke udrikkelig, men veldig lite godt. Duger etter tre dager i ørkenen.
2,0 - 2,9 Trygt og kjedelig. Oppskrift trolig mekket i markedsavdelingen.
3,0 - 3,9 God mersmak, liten drikkemotstand. Vellaget, balansert og GODT.
4,0 – 4,5 Referanseøl i sin type. Fantastisk ølopplevelse. Ypperste håndtverk.
4,5 -> Verdensklasse. Episk. Må ha, må ha…
6/11/2013 2:42:21 PM

premium
Palme 3380:47
0.5 -       : tror ikke dette finnes
0.6 - 1.0: Her snakker vi skivebom. Som oftest solskadet øl som er tilsatt nyre, blære eller galleekstrakt.
1.1 - 1.8: Sukk.. Triste greier egentlig. Innenfor her er det faktisk ting som jeg ikke liker å drikke. Blir mer trist på vegne av bryggeriet enn irritert.
1.9 - 2.2: Duverden så masse rare folk det finnes der ute. Hvorfor kjøper folk dette mer enn en gang (for å ticke det)? Mer irritert enn trist.
2.3 - 2.9: joda, her havner vi i den mer kjedelige delen av smaksskalaen. Drikkbart, men her kommer er det mye kjedelige greier du.
3.0 - 3.4: Helt greit. Her er det lagt en innsats i å lage en grei, ikke for spennende eller smaksrik øl, men de skal ha for innsatsen. Øvre del av skalaen kan så absolutt være helt OK, men tilfeldigheter som dårlig skum, dårlig glass etc kan ødelegge for at det ikke kommer lenger opp.
3.5 -       : Dette liker jeg.
3.6 - 3.7: Dette var faktisk meget godt. God smak, interessant aroma og den ser søren meg ikke så verst ut heller.
3.8 - 4.0: Meget bra. Her snakker vi klassearoma, smaken er virkelig tilstede, denne gir meg en god grunn til å kjøpe igjen/anbefale til andre.
4.1 - 4.4: Joda, nå snakker vi ting vi gjerne kan fylle opp kjeller og loft med. Fantastisk gøy å få smake på denslags øl uansett hva omstendighetene er, her kan en slik flaske virkelig lyse opp den mørkeste skyggedal og smaksmessig er dette slik man drømmer og håper man kan få smake noen ganger i året.
4.5 - 4.9: Det beste av det beste. Egentlig er det ikke så mye som skiller disse bortsett fra anledningen, omstendighetene og daglig form/humør. Crem a la Crem. Jeg er glad, kanskje litt full og gjerne i meget godt lag. Dette er ikke hverdags.
5.0 : dette tror jeg ikke finnes.
6/11/2013 4:10:21 PM

Home > Forums > Norway

Page 1 | 2
Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback