RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Norway | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Øltype.

read 1275 times • 32 replies • posted 5/16/2013 12:30:39 AM

Thread Frozen
Page 1 | 2 | 3 | 4

premium
RuneStumo 2237:72
På ferie i Italia kom jeg over dette ølet fra PC&B

http://www.ratebeer.com/beer/pb-c-mpardist-ale/213090/77801/

Ølet smaker så mye vin og kirsebær at jeg la det inn som et fruktøl.... Kjenner at det er pinlig når ølstilen nå ble endret til Barley Wine....hihi!

Det står ingenting om vin og kirsebær i den kommersielle beskrivelsen som nå er lagt inn, men kelneren som serverte fortalte om at dette var blandet i ølet under brygging. Kanskje jeg ikke er så god som jeg håpet i engelitaliensk!

Ser også at det er gjort ganske omfattende endringer i stiler/typer. Jeg for min del sitter igjen med to stiler jeg ikke har smakt. Tenker vel kanskje at dette er blitt litt vel avansert nå med 75 stiler?

Grodziskie/Gose/Lichtenhainer
Sahti/Gotlandsdricke/Koduõlu

Hva er egentlig dette???
Private message Send the author a private message

premium
ClubGonzo 4175:33
Italiensk øl er jo et kapittel for seg...enten er de dørgende kjedelige, ellers er de gjerne svært eksperimentelle med mye krydder og merkelig stash/spesialeffekter. En del av det jeg har smakt har ikke vært lett å definere - erfaringsmessig heller de oftest mot belgiere eller engelske strong ales i grunnstil, men har gjerne en del spesialiteter med som gjør dem veldig diffuse stilmessig. Don’t beat yourself up over it.

Når det gjelder de nye ølstilene finner du utfyllende info med påfølgende (obligatorisk) laaang diskusjonstråd etterpå:
http://www.ratebeer.com/forums/style-updates-announcement_231378.htm

(Personlig synes jeg man kunne delt opp en del kategorier enda mer...er man et nerdeforum så er man et nerdeforum... )
5/16/2013 3:46:35 AM

Private message send the author a private message

premium
RuneStumo 2237:72
Greit. Kjenner med en gang jeg begynner å lese Stian at jeg er enig. At jeg, i et lite øyeblikk, trodde noen hadde gjort noe overilt trekkes med dette rett tilbake.

Men. Det blir vanskelig for den enkelte å bestemme kategori og stil på et nytt øl, når det er såpass komplisert. Fruit beer eller Barley wine - to sider av samme sak..(Griseglisekrøllefjes!)
5/16/2013 3:56:38 AM

premium
Skal ikke være enkelt alltid - men det er jo noe av det som er litt gøy/krevende med å legge inn nye øl og som du ser så er det jo åpent for innspill til endringer underveis (dette skjer ofte).
5/16/2013 4:39:55 AM

premium
OleR 4802:2
Burde ikke Nøgne Ø/Dugges Sahti flyttes til "Sahti/Gotlandsdricke/Koduõlu" ?
5/16/2013 12:40:34 PM

premium
Beer4000 4576:112
Jeg er ikke så helt overbevist over hvor nær dette ølet egentlig er en tradisjonell Sahti. Tror den er registrert greit som det er.
5/16/2013 12:43:52 PM

premium
Beer4000 4576:112
Jeg er ikke så helt overbevist over hvor nær dette ølet egentlig er en tradisjonell Sahti. Tror den er registrert greit som det er.
5/16/2013 12:43:52 PM

premium
Dogfish Head Sahtea er Sahti. Heller ikke veldig overbevisende...
5/16/2013 12:48:50 PM

premium
Sigmund 5278:144
"Style"-betegnelsene er RateBeers største svakhet etter min mening - om man da velger å bruke energi på å ta dem alvorlig. Mye er lagt inn, og mye er korrigert, av folk som tilsynelatende ikke har peiling. MEN: når jeg selv ikke (med noen få unntak) føler behov for å sende inn korreksjoner i øst og vest, og heller ikke gidder å engasjere meg i diskusjoner med BJCP-frelste og forleste amerikanere, skyldes det at jeg anser "styles" som MINDRE VIKTIGE for en god ølopplevelse. Jeg rater øl etter min egen hedonistiske (lyst-styrte) skala, ikke etter andres mer eller mindre desperate behov for å plassere ALT i kategorier. Greit, mange "styles" har sin egen interessante historiske bakgrunn, og det kan være fint om etiketten på flaska gir deg en peiling på om ølet du kjøper er beksvart eller pissegult (om du er så svaksynt at du ikke klarer å se det selv, da - alle øletiketter burde egentlig vært i blindeskrift) - men mange av nåtidens mest interessante "craft beers" er vanskelige å plassere i noen firkantet "style". Dette rett og slett fordi bryggeren har vært kreativ og bare ville lage et GODT øl, uten å bry seg om andres definisjoner. Det gjelder ikke minst italienske bryggere.
5/16/2013 2:37:56 PM

premium
Originally posted by Sigmund
"Style"-betegnelsene er RateBeers største svakhet etter min mening - om man da velger å bruke energi på å ta dem alvorlig. Mye er lagt inn, og mye er korrigert, av folk som tilsynelatende ikke har peiling. MEN: når jeg selv ikke (med noen få unntak) føler behov for å sende inn korreksjoner i øst og vest, og heller ikke gidder å engasjere meg i diskusjoner med BJCP-frelste og forleste amerikanere, skyldes det at jeg anser "styles" som MINDRE VIKTIGE for en god ølopplevelse. Jeg rater øl etter min egen hedonistiske (lyst-styrte) skala, ikke etter andres mer eller mindre desperate behov for å plassere ALT i kategorier. Greit, mange "styles" har sin egen interessante historiske bakgrunn, og det kan være fint om etiketten på flaska gir deg en peiling på om ølet du kjøper er beksvart eller pissegult (om du er så svaksynt at du ikke klarer å se det selv, da - alle øletiketter burde egentlig vært i blindeskrift) - men mange av nåtidens mest interessante "craft beers" er vanskelige å plassere i noen firkantet "style". Dette rett og slett fordi bryggeren har vært kreativ og bare ville lage et GODT øl, uten å bry seg om andres definisjoner. Det gjelder ikke minst italienske bryggere.

Greit, du har fått fram poenget ditt. Kan vi krangle videre om styles nå? Noe skal en jo drive med.
5/16/2013 3:36:32 PM

premium
Ja, kan vi gå videre med livene våre, jævla hedonist!
5/16/2013 3:44:44 PM

Home > Forums > Norway

Page 1 | 2 | 3 | 4
Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback
New Beers