RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Norway | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Øltype.

read 1151 times • 32 replies • posted 5/16/2013 12:30:39 AM

Thread Frozen
Page 1 | 2 | 3 | 4

premium
Sigmund 4812:140
Ole Richard da, jeg var jo SIKKER på at du var en ekte hedonist!
5/17/2013 6:02:30 AM

Private message send the author a private message

premium
esp0r 1752:44
Ole Richard; siden vi da tydeligvis ikke har noen ekte Sahti fra Norge synes jeg Haandbryggeriet bare skal ta utfordringen og brygge en ;)
5/17/2013 7:13:19 AM

premium
OleR 4597:1
Originally posted by Sigmund
Ole Richard da, jeg var jo SIKKER på at du var en ekte hedonist!

For å være helt ærlig; Ekte hedonist 90% av tiden jeg bruker på øl!
5/17/2013 8:33:22 AM

premium
Originally posted by esp0r
Ole Richard; siden vi da tydeligvis ikke har noen ekte Sahti fra Norge synes jeg Haandbryggeriet bare skal ta utfordringen og brygge en ;)

Vi får se, men vi har jo Haand/Närke Unionöl i den gata der...
5/17/2013 8:38:34 AM

premium
Beer4000 4322:103
For å være helt ærlig; smaker egentlig Sahti så bra? Det jeg har smakt som skal være autentisk minner meg mest av alt om old style robust enkel hjemmebrygg med alt for mye gjærsmak.
5/17/2013 8:52:38 AM

Christian 10778:236
En hilsen fra Danmark:
http://www.ratebeer.com/beer/hornbeer-helge/129784/
Barley wine med kirsebær, lagt ind (korrekt efter min mening) som barley wine.

Og Sigmund, du må en tur på ppolet og føle på Midtfyns Bryghus - flasker med blindeskrift på etiketten!
5/17/2013 9:25:18 AM

premium
Originally posted by Beer3000
For å være helt ærlig; smaker egentlig Sahti så bra? Det jeg har smakt som skal være autentisk minner meg mest av alt om old style robust enkel hjemmebrygg med alt for mye gjærsmak.

Eller, hvor godt blir egentlig øl som er brygget med brødgjær?
5/17/2013 10:01:14 AM

premium
ClubGonzo 3509:33
Originally posted by OleR

Eller, hvor godt blir egentlig øl som er brygget med brødgjær?

Eller som blir turbogjæret på 38 grader?
5/17/2013 11:18:20 AM

premium
Beer4000 4322:103
Faktisk så er det tradisjon at sahti skal gjæres med bakegjær i badstua. Resultatet blir ikke spesielt bra og dersom et bryggeri skulle komme til å videreutvikle ølet en smule så det passer bedre til dagens standard så går de finske hardcore sahti entusiastene bananas og hevder at dette ølet er en fornærmelse. Score på ratebeer blir 1 på alt inkludert utseende og kropp. Man skal tydligvis ikke lødde med sahti, så da kan det kanskje være like bra og bare la hele greia være i fred.
5/18/2013 12:00:51 AM

jikvig 269:7

Jeg fikk servert en fersk sahti da jeg var i Finland, og syntes den var meget god. Ikke veldig mye gjærsmak i den heller, men så var det jo en tidligere verdensmester i sahti som hadde brygget den.
Jeg fikk også servert et fersk Vossabrygg for 3 uker siden, og til tross for å være gjæret på 37 grader var den ren, maltrik og kompleks uten videre usmaker.

Største utfordringen med å gjære med bakegjær inneholder en del ekstra proteiner og enzymer som er fantastisk bra for gjærbakst, og ikke så mye for letter tilgjengelige sukkerarter. Dette gjør at øl brygget med bakegjær får en ubehagelig, syrlig ettersmak ganske raskt, og ekte sahti har en holdbarhet på kun 2-3 uker.
Men godt er det!
5/18/2013 1:26:33 AM

Home > Forums > Norway

Page 1 | 2 | 3 | 4
Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback