RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Norway | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Øltype.

read 1234 times • 32 replies • posted 5/16/2013 12:30:39 AM

Thread Frozen
Page 1 | 2 | 3 | 4

premium
ClubGonzo 4025:33
Originally posted by jikvig
Originally posted by Beer3000
For å være helt ærlig; smaker egentlig Sahti så bra? Det jeg har smakt som skal være autentisk minner meg mest av alt om old style robust enkel hjemmebrygg med alt for mye gjærsmak.

Jeg fikk servert en fersk sahti da jeg var i Finland, og syntes den var meget god. Ikke veldig mye gjærsmak i den heller, men så var det jo en tidligere verdensmester i sahti som hadde brygget den.
Jeg fikk også servert et fersk Vossabrygg for 3 uker siden, og til tross for å være gjæret på 37 grader var den ren, maltrik og kompleks uten videre usmaker.

Største utfordringen med å gjære med bakegjær inneholder en del ekstra proteiner og enzymer som er fantastisk bra for gjærbakst, og ikke så mye for letter tilgjengelige sukkerarter. Dette gjør at øl brygget med bakegjær får en ubehagelig, syrlig ettersmak ganske raskt, og ekte sahti har en holdbarhet på kun 2-3 uker.
Men godt er det!

Super-ferskvare altså? Godt å vite.
5/18/2013 2:53:19 AM

Private message send the author a private message

premium
Beer4000 4476:104
Superfersk – you bet! Kjenner ikke til hvordan det er akkurat nå, men da jeg utforsket Sahti for noen år tilbake var det slik at for å kunne håndtere ferskhetskravet i kombinasjon med Alko (det finske vinmonopolets) distribusjon så kjøpte man ikke Sahti på Alko, men en «resept» som gav tilgang til å besøke en godkjent Sahti brygger for å bytte inn resepten i Sahti øl. Rimelig sær ordning.
5/18/2013 7:04:11 AM

premium
RuneStumo 2186:72
Når det gjelder nevnte italienske øl fra PC&B så har det vært lagret på fat. Kan jo hende at dette er lagret på vinfat og har fått sitt fruktige preg derfra. Øl lagret på ferske/nye fat får vel en del smak fra fatet! (Og med fruktig preg mener jeg at det smaker vin og kirsebær!!)
5/18/2013 11:19:28 AM

premium
ClubGonzo 4025:33
Originally posted by Beer3000
Superfersk – you bet! Kjenner ikke til hvordan det er akkurat nå, men da jeg utforsket Sahti for noen år tilbake var det slik at for å kunne håndtere ferskhetskravet i kombinasjon med Alko (det finske vinmonopolets) distribusjon så kjøpte man ikke Sahti på Alko, men en «resept» som gav tilgang til å besøke en godkjent Sahti brygger for å bytte inn resepten i Sahti øl. Rimelig sær ordning.

Sååå fett! Jeg elsker det! Tenk å få "resept" på Stjørdalsøl eller Vossabrygg, for så dra til gården og få det fersktappet!!!
5/18/2013 2:36:25 PM

premium
Marko 3933:205
It’s been years since I wrote in Norwegian last, and I’m missing the characters on this keyboard, so I’ll go like this.

Apologies for changing it, but, on the other hand, instead of starting a thread in a local forum about a beer that’s not local (though I guess that both of us who handle Italy for various reasons understand or should understand written Norwegian), you could’ve easily sent in a bug report stating what the issue was, perhaps asking for explanation as well, and someone would fix it without a hitch and do the explaining. We don’t bite and we’re mostly quite a pleasant bunch to deal with. :)

As you’ve noticed, their official website, from which the description was pulled, mentions absolutely nothing about that particular beer having to do anything with any kind of fruit or wine. I did check if it could be a fruit beer online, nothing pointed out to that there, and figured that it was a simple mistake, as we get all the time, and that if "fixing it" was in fact wrong, that a simple sentence sent in again to us would suffice.

Edit: So it could be from barrel aging? Then it would be a BW again... If you’re not 100% sure, try mailing the brewery. Until then, it’s back to FB, based on the bartender’s info. :)
5/20/2013 1:32:11 AM

premium
Hei Marko!! From what I have read this beer propably is a Barley Wine!! I was just making a scene out of that I was’nt able to notice that when i Rated it! As ClubGozo also wrote, its not always easy to place a beer under the right style. Modern beers are often made with a twist and barrelaging can give beers that are twisted a little out of style! If there is any doubt: I am very happy with the work done by adminis’ and others that makes sure that data quality is high in the ratebeer database!!!!
5/20/2013 2:08:39 AM

premium
Thanks! I’m really glad that you appreciate our work. :)

Well, we should probably ascertain what it is with the brewers anyway. And that much is true. Not everything is obvious or easy to pinpoint, and the brewers don’t help sometimes with their descriptions...
5/20/2013 2:42:00 AM

premium
Originally posted by OleR
Dogfish Head Sahtea er Sahti. Heller ikke veldig overbevisende...

One of the American admins who must’ve missed the discussion about that one and the Nøgne Ø / Dugges switched it. I’ve reverted it back to Traditional Ale.
5/20/2013 3:20:49 AM

premium
Når det gjelder øltyper er kategorien Low Alcohol den desidert verste. Kjente vonde følelser bre seg i kroppen når jeg så Johnny Low kategorisert som det. Som Stian argumenterer for så skal øltypen fortelle noe om hva man kan forvente å få. Den skal kanskje si noe om kultur, om tradisjon og om produksjon. Dette er meget utførlig gjort på ratebeer med alle kategoriene som nå er på plass, untatt en gigantisk sekk kalt low alcohol. Huff.
5/27/2013 6:29:55 AM

premium
Cunningham 4504:339
Enig med han over. Finnes vel ingen så missvisende gruppe som Low alcohol. En god del av de som ligger der hører heller ikke hjemme der.

Non alcoholic kunne vært egen gruppe.

5/27/2013 10:03:15 AM

Home > Forums > Norway

Page 1 | 2 | 3 | 4
Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback