reacties van (boze) brouwers

Reads 3747 • Replies 39 • Started Thursday, October 17, 2013 4:52:15 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
tderoeck
beers 14777 º places 247 º 04:52 Thu 10/17/2013

Gisteren was het weer eens van dat. Een brouwer (wel ja, bierfirma in dit geval) die reageert op een negatieve rating van mij.

http://www.ratebeer.com/beer/donn/192447/101220/

Zijn er nog mensen die hier soms persoonlijke berichtjes krijgen?

Iig wil ik jullie deze reactie niet onthouden, dus hier komt hij:

from THungenaert to you

Mister De Roeck,

Ik mail u even omdat het mijn principe is elke consument zo individueel mogelijk te behandelen, zelf jou.

Hoewel ik je passie voor bier zeker niet in twijfel wil trekken, ga ik dat wel doen voor wat betreft je bier kennis.

Ik ben volledig in to "vrije meningsuiting" maar in alle objectiviteit, die ik uiteraard in beetje verloren ben door je subjectieve rating, wil ik je rating toch even reflecteren:

- "As we were forced to drink out of a bottle", niemand heeft je gedwongen om ook maar iets te drinken. Voor wat betreft het "bottle in hand principle" zijn we zeker niet de enige die dit doen, het is een segment apart. Persoonlijk vind ik dan ook dat je ons bier binnen de waarden van dit segment moet evalueren... Je kan toch niet zo maar één van de internationaal grootste segmenten negeren!? Mijn excuses dat ik je geen half met twijfelachtig spoelwater afgewassen glas kon aanbieden.

- Wij brouwen ons LAGER bier wel degelijk met het hoge gistingsproces. Dit is een oude brouwmethode die die begin 20ste vaker werd toegepast(cfr: Dilsers Blond). Ondersteunende research!?

- "Who can tell from a brown bottle" Van een bierliefhebben zoals jou had ik dit zeker niet verwacht. Een bruine fles is het beste voor de kwaliteit van het bier & resulteert in de meest zuivere conservering. Hierdoor gebruiken wij geen conserveringsmiddelen, additieven, etc.

- "Aroma" Dat je bij dit element van je review de kick van perencider niet mee neemt vind ik wel zeer kort door de bocht. Hoe kan je nu een objectieve weergave van ons product geven als je dit belangrijke element van het product niet mee neemt... En ga me nu niet vertellen dat je dit niet kon proeven want dan ben je echt crazy in the coconut

- "Aftertaste", tijdens onze consumerpanels hebben 80% van de consumenten onze koriander eruit gehaald. Ik weet dat men over smaken & kleuren niet discussieert maar zou je voor alle zekerheid je smaakpapillen toch maar niet eens laten testen? Een goed begin kan in ieder geval zijn je tanden wat vaker te poetsen...

Persoonlijk vind ik dat je heel je review gewoon veel te kort door de bocht is en barst van de vooringenomenheid. Dit laatste waarschijnlijk gevormd door de vele clichés die de sector rijk is. Sorry dat ik geen oude monnik, kasteel, wapenschild of karrewiel op de fles heb gezet. Ik dacht dat een innovatief perspectief de sector wel eens wat kon verfrissen...

SHAME ON YOU!

Thanks in advance.

Greets Toon

 
tderoeck
beers 14777 º places 247 º 04:52 Thu 10/17/2013

Normaal laat ik me niet verleiden om hierop te reageren, maar deze keer wel.

Dag meneer Toon,

fijn om te zien dat iemand blijkbaar belang hecht aan mijn ratings.

Laat ik de volgorde van uw oorspronkelijk bericht even aanhouden:

1. appearance: aangezien het bier in het flesje werd geserveerd, kon ik de kleur van het bier niet evalueren. Ik kon ook niet zien of er een mooie schuimkraag opkwam of niet, hoe stabiel die zou zijn, en of die wandklevend was. Appearance op deze website [ratebeer.com] slaat op het bier, niet op de verpakking. Als u dus beledigd bent door de lage score van appearance, dan moet u maar bier in een glas serveren. Dat is mijn opinie, en die van zo ongeveer iedereen hier op deze website.

2. lager bier volgens hoge gisting brouwen, slaat echt nergens op. De definitie van een lager is net dat die gebrouwen wordt volgens het principe van lage gisting. Bij lage gisting wordt het bier gekoeld tot +-5 graden celcius, en bij die temperatuur gaat de gist goed werken. Als je het principe van hoge gisting gebruikt, en dus maar koelt tot een 20-tal graden, zal de lage gist niet werken. Wat ze u bij brouwerij St. Jozef verteld hebben, weet ik niet, maar voor zover mijn kennis reikt, klopt er niets van. Als u echter een betrouwbare bron kunt citeren, leer ik héél graag bij.

3. de opmerking over het bruin flesje was geen aanval op het feit dat bier in een bruin flesje zit. Het was een bemerking dat als ik uit het flesje moet drinken, niet kan zien welk kleur het bier heeft. Zie 1. Uiteraard moet bier in een bruin flesje. Bier in doorzichtige flesjes noem ik doorgaans geen bier. We spreken idd over Corona en andere drankjes. Niet toevallig vaak degenen in het "bottle in hand" segment zoals u het noemt.

4. Aroma: zoals gezegd kwam er niet veel geur uit het flesje. Ongetwijfeld omdat hij ijskoud geserveerd wordt. Ijskoud bier heeft doorgaans niet veel aroma. Misschien wat het de perencider die ik als zoet en een beetje fruitig omschreef. Ik drink doorgaans geen perencider. Maar ik herkende er iig geen peren in. Natuurlijk is mijn review het een momentopname, net zoals elke beer review van om het even wie is.

5. Oh wauw, gaan we nu persoonlijk worden? Zeer volwassen, meneer Toon. Zoals hierboven reeds gesteld is het altijd een moment opname. Hopelijk heeft u die 20% van uw consumenten panel niet verweten dat ze hun tanden moeten poetsen. Het getuigt in ieder geval niet van veel tact van uw kant.

6. Behoorlijk grappig dat u denkt een slechte review gekregen te hebben, omwille van de vormgeving van het flesje. Dit bevestigt enkel maar mijn opmerking "the marketing boys are back in town". Natuurlijk bent u op uw pik getrapt omdat uw bier een slechte review kreeg van mij, maar ik kan u verzekeren dat ik mijn uiterste best doe om elk bier zo objectief mogelijk te benaderen. Mijn twee opmerkingen bovenaan de rating zijn trouwens pas toegevoegd nadat ik mijn review had geschreven, en toen ik de nodige informatie online had opgezocht om jullie bier toe te voegen aan de database.

Maar nu we het toch over marketing bullshit hebben: zeggen dat een lager gemengd met perencider "iconic Belgian craftsmanship" is, dát is pas kort door de bocht. De enige reden dat België gekend is als bierland, is omdat het als één van de weinigen zijn eigen lokale bierstijlen is blijven brouwen, denk maar aan witbieren, lambik, Oud Vlaams Bruin of Rood (type Rodenbach), Henegouwse saisons, de trappistbieren, enz... Dit in plaats (of beter: naast) een massale omschakeling naar pilsbieren vanaf en doorheen de hele 20ste eeuw. Maar lager bier brouwen en er perencider door mengen, dat kun je bezwaarlijk "iconic Belgian craftmanship" noemen.

Tot slot kom ik graag nog eventjes terug op uw uitspraak "Je kan toch niet zo maar één van de internationaal grootste segmenten negeren!?". Dit toont duidelijk nog maar eens aan dat u een marketeer / verkoper bent, geen brouwer. Ik kan dat segment wel negeren. Ik kan dat, omdat ik een consument ben. Een consument die weet waar hij mee bezig is, een kritische consument die niet zomaar alles aanvaardt wat hem voorgeschoteld wordt. Ik mag dus kritisch zijn en kiezen welk bier ik drink. Uw uitspraak slaat echter op de verkoop van bier. Wat kan mij, als consument, dat nu schelen dat er een groot marketing segment bestaat dat uit het flesje drinkt? Moet ik dit bier daarom lekkerder vinden? Dat slaat nergens op. Ik ga voor inhoud, voor kwaliteit, voor smaak. En uw bier kon mij in het geheel niet bekoren. Vindt u dat dan echt zo erg? Bent u zo naïef dat u denkt een bier op de markt te kunnen brengen, dat door iedereen op handen zal worden gedragen? Dan bent u echt op de verkeerde website beland, vrees ik.

Maar ik zou u niet al teveel zorgen maken. Uw marktsegment zit niet op deze website. Uw marktsegment is helemaal niet zo kritisch, en zal - in tegenstelling tot ikzelf - ongetwijfeld uw bier WEL beoordelen op de verpakkin

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 05:22 Thu 10/17/2013

Lol.

Het gebeurt wel eens dat brouwers persoonlijke berichten sturen naar aanleiding van ratings. Soms vriendelijk, soms boos. Vaak kunnen ze zich niet zo goed inleven in onze manier van bier proeven.

Aan de andere kant, moeten wij ons ook beseffen, dat we vrij anoniem sommige bieren keihard de grond in kunnen beuken. En op internet kunnen dat soort zaken bij het leidend voorwerp dus ook keihard aankomen, zeker als ze hun ziel en zaligheid in het product hebben gelegd wat op eenvoudige wijze keihard de grond in wordt gebeukt. Dat er dan geprikkeld gereageerd kan worden, dat kan ik me ook wel weer voorstellen.

Misschien moeten wij in onze reviews dus soms ook wat minder direct zijn en af en toe rekening houden met de brouwer/verkoper van het product. Ik probeer het zelf in ieder geval een stuk minder aanvallend te doen, zeker omdat ik veel brouwers persoonlijk ken. Alles wat ik opschrijf, zou ik in ieder geval ook recht in het gezicht van de persoon durven zeggen.

 
kraddel
beers 10779 º places 386 º 05:22 Thu 10/17/2013

epic!
hoe groot kan het toeval zijn ? gisterenavond vroeg iemand me of ik dit bier kende. niet dus. ik zocht het op en zag je rating staan . negatief is hij zeker , maar ik denk dat ik ( met velen) kan beamen dat tim wel degelijk zo objectief mogelijk beoordeeld. net als zowat iedereen op deze site .
verder vind ik het niet enkel uitzonderlijk kinderachtig en van laag niveau dat hij persoonlijk wordt, maar als we dat aspect even negeren, even mn twijfels over mensen mailen ivm hun rating ; als deze echt extreem is , of de brouwer is niet akkoord, mag er zeker ruimte zijn voor discutie . vb , ik vind dat de brouwer mag zeggen , drink het bier eens op deze temperatuur, of uit dit glas, of dergelijke . maar iemand gewoon lijnrecht tegenspreken, dat vind ik niet kunnen . smaak is persoonlijk . de smaak van DE KLANT beslist of het bier lekker is of niet .
tim is een KLANT , en zijn smaak zegt dat dit bier slecht is ? wel sorry, ram het dan niet door de klant z’n strot, half roepende DIT IS WEL LEKKER want das is het klaarblijkelijk niet , voor tim

verder ook mn twijfels bij het briljante idee ’ we gaan n klant uitschijten’ . ik zie tim niet direct het bier herdrinken / reraten achter dit, wat misschien wel gebeurd was indien er zelf maar een lichte vorm van tact bij betrokken was . ik ken het bier in het geheel niet, maar geef tim overschot van gelijk in dit verhaal .

voetnoot aan de brouwer ; het zou misschien geen slecht idee zen je grondig te excuseren . en als je wil dat tim dit herbeoordeeld, raad ik je aan hem een gratis sampler te geven . wil hij het uit het glas drinken, laat hem dan doen . wij gaan ook niet door jouw strot duwen hoe welke hop jij MOET gebruiken . de brouwer brouwt, de concument concumeerd . en show some freakin respect, hij is de eerste op deze site die uw bier proevde / kocht en uw hele zaakje daarmee sponsorde.

 
JefVerstraete
beers 7051 º places 216 º 05:25 Thu 10/17/2013

Grappig, die man denkt dat hij "een innovatief perspectief gevonden heeft dat de sector kan verfrissen." Hij heeft duidelijk nog nooit gehoord van de Struise Brouwers, De Dochter van de Korenaar, Mikkeller, Brewdog, Emelisse, De Molen,... Dat zijn pas brouwerijen die de sector verfrissen, en niet met een pilsbiertje gemaakt met vruchtensap, maar met kwalitatieve bieren. (En bij die brouwerijen staan nu ook niet bepaald kastelen, karrenwielen en monniken op het etiket).

 
kraddel
beers 10779 º places 386 º 05:40 Thu 10/17/2013

Originally posted by JefVerstraete
Grappig, die man denkt dat hij "een innovatief perspectief gevonden heeft dat de sector kan verfrissen." Hij heeft duidelijk nog nooit gehoord van de Struise Brouwers, De Dochter van de Korenaar, Mikkeller, Brewdog, Emelisse, De Molen,... Dat zijn pas brouwerijen die de sector verfrissen, en niet met een pilsbiertje gemaakt met vruchtensap, maar met kwalitatieve bieren. (En bij die brouwerijen staan nu ook niet bepaald kastelen, karrenwielen en monniken op het etiket).

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
give this guy a medal !

 
77ships
beers 14200 º places 917 º 05:46 Thu 10/17/2013

Klinkt als een charmante gast.
Er zijn manier om dit professioneel en beleefd aan te pakken.
Hij is een vertegenwoordiger van een bedrijf om te beginnen.
Dat soort gedrag hoort niet bij een professioneel bedrijf.

Ik heb reacties van brouwerijen gekregen die informatief waren, beleefd etc.
Wiens standpunt ik 100 % akkoord was, bevoordeeld correcties van technische details die ik fout had gehoord.
Zou graag Rooie Dop vermelden als een echte klasse operatie & Opperbacco uit Italië.
Menno lijkt ook best wel meegaand te zijn met RB.

Privé is dit ook echt wel onbeleefd, ik ken mensen die hem in een ziekenhuis zouden slaan voor dit soort attitude.
Bovenop wij hebben het hier over een brouwerij waaraan ik lage scores aan geef.

Zou willen horen hoe hij uitlegt aan goede Duitse brouwer hou lagers traditioneel hoog gefermenteerd word. Het woord lager zelf impliceert lagering. Hoge fermentatie met lager gist klinkt als California common. Terechte opmerking over Belgishe lagers / pils Tim, dit soort bieren zijn beschamend. Het is altijd leuk als mensen beginnen over Belgisch bier beginnen en over Stella.

Kijk zeker uit naar zijn hoog gefermenteerde Belgische lager gemengd met “cider”.

Dit zijn dus niet het soort brouwerijen die misbruik maken van de reputatie van Belgisch bier en deze naar beneden halen. Niet de brouwers die helpen Belgisch bier vooruit te geraken.

Ik kan begrijpen dat brouwers niet blij kunnen zijn met reviews. Ik ben over het algemeen redelijk positief en enthousiast over bieren zoals ik denk meeste mensen aan mij ratings gezien hebben. Er zijn situaties waar een brouwer of bier de grond in geboord mag worden naar mijn mening & zij niks te zeggen hebben. Geïnfecteerde bieren, bieren waar duidelijk geld aan gespaard is geweest, misleidende reclame etc. Dit bier hoort onder die groep.

Tegen brouwers geef ik meestal een objectieve mening ipv van mijn subjectieve reviews. Omdat mijn voorkeuren anders zijn dan gemiddeld, geen zin te klagen als iets mijn ding niet is maar ik weet dat meeste mensen het wel lekker gaan vinden.

 
Borresteijn
beers 11296 º places 404 º 05:53 Thu 10/17/2013

Hij is er overigens lekker op tijd bij, bijna een jaar na dato...

 
Danko
06:08 Thu 10/17/2013

Entertaining read. :)


So a high fermented beer is the perfect classical pilsener, I did not know that!

 
Travlr
beers 33887 º places 4583 º 06:09 Thu 10/17/2013

Sounds like two politicians having a discussion, rather than two beer people (now that Belgium and the US BOTH have governments, maybe we should let the two of you run things, instead of the politician-clowns that we have!).

 
77ships
beers 14200 º places 917 º 06:14 Thu 10/17/2013

Originally posted by Travlr
Sounds like two politicians having a discussion, rather than two beer people (now that Belgium and the US BOTH have governments, maybe we should let the two of you run things, instead of the politician-clowns that we have!).


België: Circus Land

(Voor mensen onbekend met deze slogan. Dit was ooit voorgesteld als een officiële slogan van België door een parlement lid omdat er vraag was naar meer promotie voor circussen. Nooit echt gebruikt omdat mensen te veel grappen erover maakten :)