Slowchat

Reads 64080 • Replies 766 • Started Thursday, April 18, 2013 1:51:51 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
altonbrownd
beers 5922 º places 341 º 15:10 Thu 4/18/2013

Guinness blijft nog steeds een van mijn favorieten, net zoals Samuel Adams en Leffe Blonde. Groot is dus niet altijd slecht. Het probleem is eerder dat de meeste mensen gewoon iets willen drinken dat redelijk tam is, met weinig ABV, smaak en karakter. Daar spelen de grote jongens op in. De ’lowest common denominator’ zoals wij in Engels zeggen. Pils kan ook heel lekker zijn, en zijn genoeg pilseners met ratings van 3,5+. Die van Hertog Jan en Christoffel, bijvoorbeeld, zijn erg lekker.

 
ShivanDragon
beers 6880 º places 121 º 15:27 Thu 4/18/2013

Thuis gebruik ik proefformulieren, om volledig van je biertje te genieten. Op tastings/festivals ed gebruik ik liever een formuliertje, pennetje dan een app omdat je vaak ook nog met anderen bent en je niet de gehele tijd wilt lopen appen.
Overigens geniet ik meestal van het gehele biertje, ipv 15cl.

 
SVD
beers 6161 º places 329 º 15:46 Thu 4/18/2013

Aha leuk om de meningen van anderen eens te horen, en Benzai, het klopt wel dat inderdaad dat je smaak veranderd als je meerdere bieren gaat drinken, vroeger toen ik alleen nog pils gehad had kocht ik een keer Grolsch Kanon, en ik kan me nog zeer goed herinneren dat ik het niet lekker vond vanwege de alcohol smaak die ik proefde. Nu heb ik het laatst nog eens gehad en de alcohol smaak vond ik nu bijna niet meer terug, dus of het bier is anders of mijn smaak is zo gewend geraakt aan al die zware bieren.

Maar wat me ook opvalt is dat sommige mensen, vooral Amerikanen, bepaalde bieren over hypen (Westvleteren XII onder andere)

En nog een vraag als je een etiketbier tegenkomt, raten jullie het dan in het originele bier en zeggen jullie dan dat het die en die etiketbier variant was of raten jullie het dan niet meer.

 
Martinus
beers 5018 º places 224 º 22:42 Thu 4/18/2013

Originally posted by SVD
En nog een vraag als je een etiketbier tegenkomt, raten jullie het dan in het originele bier en zeggen jullie dan dat het die en die etiketbier variant was of raten jullie het dan niet meer.

Als ik een etiketbier tegenkom, koop ik het bij voorkeur niet. Ik vind het een rare ’traditie’ die je niet aan moet moedigen. Maar soms koop of krijg je wel eens een bier wat een etiketbier blijkt te zijn, en dan zet ik het bij het bier waarnaar ge-aliast is, met vermelding welk bier het was.

Overigens vermeld ik ook vaak andere extra info, zoals welke vintage ik gedronken heb als dat expliciet aangegeven staat, enz. Aan de ene kant omdat het handige info kan zijn voor anderen die meer willen weten over het bier in kwestie, en ook omdat sommige bieren nog wel eens veranderen - sommige etiketbieren wisselen van brouwer, of blijken toch ergens anders gebrouwen te worden, sommige vintages blijken ineens een andere receptuur te hebben, etc. Dan maakt die informatie het wat makkelijker als er zo’n verandering is.

 
Abijen
beers 2571 º places 66 º 23:22 Thu 4/18/2013
 
Borresteijn
beers 11296 º places 404 º 00:29 Fri 4/19/2013

Originally posted by SVD
br />
Maar wat me ook opvalt is dat sommige mensen, vooral Amerikanen, bepaalde bieren over hypen (Westvleteren XII onder andere)

En nog een vraag als je een etiketbier tegenkomt, raten jullie het dan in het originele bier en zeggen jullie dan dat het die en die etiketbier variant was of raten jullie het dan niet meer.

Hypen is inderdaad Amerikaans, bijna al die toppers van hun worden hier toch net wat minder gewaardeerd. (Noord)Europeanen zijn toch wat nuchterder (no pun intended) wat dat betreft. Hoewel zij onze toppers ook weer niet zo waarderen, vooral bij goeie imperial stouts zie je dat. "Zij" houden meer van mierzoete stroop/suikerbommen, "wij" meer van de wat bitterdere geroosterde mout en chocoladesmaken, als ik dat zo generaliserend mag zeggen.
En etiketbieren zijn kut.

 
Borresteijn
beers 11296 º places 404 º 00:31 Fri 4/19/2013

En wat betreft het macro-bashen: dat is dan weer het andere uiteinde van het hype-spectrum. Elk bier verdient een objectieve rating imo. Behalve overhyped-sours ;-)

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 02:44 Fri 4/19/2013

Etiketbieren kunnen wel meesterlijk zijn, als je bijvoorbeeld Westvleteren 12 of Dark Lord in het geheim als etiketbier uitbrengt. Maar helaas is het meestal een bepaald matig biertje onder een andere naam omdat slijter Bob het zo geil vind om z’n naam op een bierflesje te zien - maar slijter Bob wil daarvoor natuurlijk niet teveel centjes uitgeven.





Ik heb een kater.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 02:49 Fri 4/19/2013

Bizar trouwens hoe de nasmaak van een geweldig bier ’s nachts evolueert, zodat je ’s ochtends wakker wordt met de smaak van een eekhoorn die overleden is tijdens het paringsritueel in je mond.

 
Borresteijn
beers 11296 º places 404 º 02:54 Fri 4/19/2013

Originally posted by DutchDrebus
Bizar trouwens hoe de nasmaak van een geweldig bier ’s nachts evolueert, zodat je ’s ochtends wakker wordt met de smaak van een eekhoorn die overleden is tijdens het paringsritueel in je mond.


Daar heb ik me ook al meermalen over verwonderd. Uitermate kunstig vind ik dat.