RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Norway | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Stem Høyre!

read 231 times • 5 replies • posted 5/4/2013 7:33:13 PM

Thread Frozen

santabeer 67:9
Private message Send the author a private message

Fspirit 44:
Jeg har litt delte meninger om dette. Samtidig som at det hadde vært fint å kunne kjøpe øl hele døgnet som i utlandet, så har ikke det noen annen betydning enn at industriølet befester sin posisjon enda kraftigere i Norge. Feks. er det som oftest Kiwi, Rema, Rimi og Bunnpris ol. som har butikker oppe til klokken 22 om kvelden.

De fleste av disse kjedenes butikker selger bare kjedelig industriøl. Så for oss som er opptatt av at markedet skal bli mer kvalitetsbevisst og velge kvalitet foran kvantitet, kan dette faktisk slå ut negativt.

Hva får en øltørst ung voksen til bry seg om det gode utvalget til vinmonopolet når han kan planlegge innkjøpet til festen basert på nærbutikkens åpningstider? Hvis de har et vorspiel fra klokken 18, kan en jo også få inn vanen med at "Det er ikke så farlig å planlegge hva jeg skal drikke og mengden, vi kan jo alltids kjøpe helt til klokka 22".

Jeg liker tanken med Vinmonopol i butikk, men jeg mener de kan ta dette steget enda lenger. Jeg vil at et godt utvalg av øl og vinsortimenet til Vinmonopolet skal være tilgjengelig på flere av dagligvarebutikkene, akkurat som post i butikk.

Her skal en ha mulighet til å se på en liste over hva Vinmonopolet har på butikkens lager, si hva en vil ha og betale i samme kasse som der en henter posten. Dette skal være åpent like lenge som de vanlige ølsalget, samtidig som det ikke er profilert i hyllene til butikken. Slik kan både høyre og venstresiden av Norsk politikk kanskje bli enige, siden sterkølen og vinen blir tilgjengelig, men ikke profilert i butikken.

At det er Vinmonopolet og ikke butikken som styrer utvalget bidrar videre til at denne delen ikke bare fylles opp av industriøl.
5/5/2013 5:54:35 AM

Private message send the author a private message

premium
Sigmund 4956:141
Det skal nok mer til før jeg stemmer Høyre, politikk er mer enn alkoholpolitikk. Om forslaget deres går gjennom, vil det ha små praktiske konsekvenser for meg, annet enn at det fjerner et irritasjonsmoment. Og et irritasjonsmoment mindre er jo noe - det skal Høyre ha!
5/5/2013 5:59:19 AM

Fspirit 44:
Ja, det er slik jeg ser det også. Ingen praktiske konsekvenser siden jeg baserer 75% av ølkjøpet mitt i Norge på Vinmonopolet, 10% på Patricks, 10% på Christiansand Brygghus og 5% på Ica Maxi, Meny ol.
5/5/2013 6:04:41 AM

Smaskifa 122:32
Gode poenger, opplever kun dette som et problem en håndfull ganger i løpet av et år. Det er jo også stort sett bare en håndfull butikker som har noe av interesse i hyllene, samtlige ligger et godt stykke utenfor min dagligvare-radius, så innkjøp derfra er gjerne like gjennomtenkte som pol-besøk.

Gi heller polet økte resurser og ekspertise er min nye holdning.
5/5/2013 7:16:07 AM

premium
Beer4000 4405:104
Det er mye viktigere at det fokuseres på retten til å infomere om sine øl (IKKE reklame). Småskala produsenter bør også få en mulighet til å selge sine produkter (øl, cider, vin, mjød etc) direkte fra bryggeriet/gården opp til f.eks 10% alkohol. Uansett så er politikk viktigere enn mine personlige ønsker rundt kjøp av øl.
5/5/2013 8:28:42 AM

Copyright © 2000-2014,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback
New Beers
add
Advanced Search