RateBeer
home Home > Forums >
Metros > Sweden | Beer Talk | Site News | Beer Trade | Beer Travel | Food/Beer | For Sale | New Here | Homebrew | Non-US | Industry | OT - Lite | OT - Medium

Stor eller liten?

read 538 times • 22 replies • posted 5/24/2012 8:16:37 AM

Thread Frozen
Page 1 | 2 | 3

premium
rlgk 7538:177
Vad är det som gör att så många ölställen vägrar att servera mindre volymer av sina öl?
Jag är inte ute efter att få några få centiliter, men nog vore väl 20-25 cl ett rimligt mått.
"Vi har den bara på 40 cl" är ett vanligt men ganska klent argument...
Private message Send the author a private message

premium
_angst_ 1796:18
Oflexibilitet och idioti? :)
Tur är det att dom flesta seriösa ställena inte säger nej när man beställer ett litet glas.
5/24/2012 8:39:48 AM

Private message send the author a private message

premium
rlgk 7538:177
Tyvärr gör ganska många det. OT, Bishops Vasagatan och Monks i Stockholm gör det...
5/24/2012 8:52:16 AM

Nisse666 3218:80
Är detta i princip ett Stockholms problem, hur ser det ut i resten av landet. I götet går det ju nästan alltid att beställa en galopp ca 17 cl, och på det riktigt generösa ställena även halva galopper. Krögaren borde väl förstå att man kan ta ut mer per cl. Man dricker ju oftast inte en galopp när man är ute...

/ T
5/24/2012 9:04:13 AM

premium
I Göteborg så är det nog bara 2 Små Rum som vägrat servera mindre glas när man bett om det. Iaf när man ser till dom dedikerade ölställena.
5/24/2012 9:30:29 AM

Nisse666 3218:80
Originally posted by _angst_
I Göteborg så är det nog bara 2 Små Rum som vägrat servera mindre glas när man bett om det. Iaf när man ser till dom dedikerade ölställena.

Vissa får - inte jag ;( / T
5/24/2012 9:42:46 AM

premium
Hehe, ja, det är ju lite speciella regler som gäller i dom 3 rummen :)
5/24/2012 9:45:17 AM

gnoff 6374:257
Bishops Avenyn har vägrat varje gång
5/24/2012 1:34:24 PM

premium
konstifik 573:36
Ibland kan det nog bero på oflexibla kassasystem där man inte kan slå in annat än fördefinierade öl/priser om man inte är "admin".

Sen är det ju inte ölkostnaden deras enda kostnad för att servera dig en öl. Oavsett om du dricker en stor eller liten är det ungefär samma jobb och tidsåtgång att hälla upp den, du tar fortfarande upp en sittplats och det blir fortfarande ett glas att diska.

Med detta vill jag inte försvara vägrandet av små glas, bara ge några möjliga anledningar till varför det är som det är. Jag skulle också vilja se bättre möjligheter att beställa mindre glas.

På O’Connors i Uppsala brukar man åtminstone kunna beställa in en bricka med fem valfria fatöl på mindre glas. Fast det är ju inte alltid de har fem fatöl på som man vill smaka, eller som man vill dricka så mycket för den delen.
5/24/2012 2:00:59 PM

gnoff 6374:257
Lite inne på samma ämne, har varit på många ställen där jag vill beställa en 2:A eller 3:a whisky och fått höra "vi har bara 4or eller 6or".
Detta för att det är så i kassasystemet och de inte kan/vill/får slå in en annan summa även om de tar betalt per centiliter.

Rimmar lite illa med att man inte ska dricka så mycket på krogen?

Hade en gång till och med problem att köpa 2 st 2or i varsitt glas och betala för en 4:a...
Jag och min kamrat ville ta en 2:a var men ha varsitt glas ännu, fick verkligen övertala dem att det var OK.
Nej det var långt ifrån mycket för dem att göra, de bara ville inte sälja annat än 4or och 6or.
5/25/2012 1:53:50 AM

premium
konstifik 573:36
Ja, ofta är det säkert att de bara tänker på merförsäljning också, typ "om jag vägrar låta dem få varsin 2a så ger de säkert med sig och köper varsin 4a istället så har jag dubblat försäljningen på dem". Att god service ger återkommande kunder verkar vara lätt att glömma bort för vissa.

Sen är det en jäkla personalrotation inom krogbranschen med många unga människor (been there, done that myself). Risken är nog stor att man stöter på en bartender/servitris/servitör som är ny på jobbet och inte vågar göra annat än precis det de blivit tillsagda.
5/25/2012 1:58:17 AM

Home > Forums > Sweden

Page 1 | 2 | 3
Copyright © 2000-2013,
RateBeer LLC. All rights
reserved.
about us
About RateBeer
FAQ
Contact/Feedback
New Beers