Thisted 5 Stenøl

Reads 824 • Replies 7 • Started Friday, October 16, 2015 6:07:08 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 06:07 Fri 10/16/2015

Jeg sidder her med en fin dansk stenøl jeg har købt til en smagning ved siden af Leikeim Steinbier.

Hvorfor er den her øl på 7% og med mere modern label en alias til (US-export beer?) "Thisted Exclusive" på 7,8%?

Det var også synd, at beskrivningen "lavet med lavasten" forsvinder på den måde. Har Ratebeer ikke en slags pædagogisk funktion til de yngste drikkere, at lære dem at kende gammeldagse ølstiler? ;)

Så vist jeg ser består Exclusive ikke længere i deres range: http://thisted-bryghus.dk/?id=16

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 19:12 Tue 10/20/2015

De-alias, nogen?

 
jesperhammer
beers 7480 º places 115 º 02:02 Wed 10/21/2015

Jeg husker dem som temmelig ens. Så ens, så de godt kan være den samme øl.

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 15:48 Thu 10/22/2015

Tak for svaret.

*a tumbleweed rolls through the Danish forum*

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 15:31 Tue 10/27/2015

Problemet er at de sidste 10 ratings har rated dem udtrykkeligt som stenøl.
Og som sådan er den en "Traditional Ale", ikke en American Strong Ale.

Jeg tror det lønner umagen, som nogensinde dannet ølnørd, at vide om "Steinbier"-traditionen, som man f.e. kan laere om ved Michael Jackson på tur i Tyskland (Leikeim).

http://www.youtube.com/watch?v=pCqPSoTMcV4&index=17&list=PL50E97E2C305DE797
(begynder omkring 6:33)

Det ville have vaeret interessant at diskutere lidt om det, og hvorfor og hvordan Thisted har besluttet sig for at brygge den slags gammeldags øltype. Men måske tager jeg fejl og er det kun computernørdens statistiske XLS-sandhed der gælder noget her.

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 01:40 Wed 10/28/2015

Hej Frank

På RB er der over 8700 entries på danske øl. Disse er ALLE blevet godkendt/verficeret af 4 danske admins over de sidste 12 år. Pt er der 77 entries der ikke er verificeret, 27 af disse er øl oprettet indenfor den sidste uge. Det går stærkt - men der bliver løbende kigget på tingene.

RB er fuldstændig afhængig af alle brugers input, herunder også at man indsender forslag til rettelser på aliaser, teksten fra etiketter mm hvis denne mangler eller skal rettes. Vi har en fint system til at gøre den slags:

http://www.ratebeer.com/beer/thisted-exclusive/126208/

Send corrections lige under linjen med availability. Her kan du så beskrive hvad du mener skal ændres hvorefter en af admins i DK vil undersøge sagen nærmere. Det sker næppe indenfor få timer, men rettere når tiden til den slags frivilligt arbejde tillader det.

Jeg synes du skal bruge lidt tid på at lære Thisted bedre at kende. De danske ratere der er her på sitet kender bryggeriet ganske godt igennem årene fra både supermarkedsøl og ølfestivaller. Således er Peter Clemmesens proces med varme lavasten noget de alment er kendt for og den øl du tager frem her er ikke en undtagelse.

Hvad der heller ikke er en undtagelse er deres omgang med etiketter og nye navne. Vi kan godt overveje om aliaset skal vendes rundt og hvis du er så flink at sende den nye etiket tekst (så vi ikke skal ud for at finde den først) så kan den også komme med.

Som beskrevet ovenfor er mere en 99% af alle DK øl verificerede, så det er ikke noget tilfælde at der er et alias mellem de to øl. Bryggeriet mener så det er en ASA i det ene tilfælde men stadig samme øl som Thisted 5 Stenøl.

Næste problem er at vi kun kan have een kategori for hver øl. Så kan man evt bruge tags til at kalde det en steinbier eller lavasten eller whatever.

Sjovt du bringer Leikeim øllen frem - det er om noget da en fejl at den er sat til Traditional ALE, men mindre der også er en fejl i beskrivelsen her. Brauart/Biergattung: Untergäriges, unfiltriertes Vollbier

mvh /Jesper

 
Papsoe
beers 25039 º places 4 º 05:28 Wed 10/28/2015

Så er den ged vist barberet. Som de siger i Dragør.

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 08:12 Wed 10/28/2015

Det var sjovt at endeligt få lejlighed til at læse hvordan geden skal barberes.

Helt enig med Steinbier...kun at f.e. Thurn & Taxis Roggenbier også blev classificeret som Traditional Ale her, fordi den er en slags Weissbier der indeholder rug.

Forresten tror jeg Commercial Des?cription til Thisted Stenøl kan sagtens tilpasses i den forstand, at flere first time raters erfarer noget om det, som tilsyneladende alle DK raters ved om?