2016

Reads 1154 • Replies 12 • Started Monday, January 9, 2017 9:59:27 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
MarcoDL
beers 9582 º places 213 º 09:59 Mon 1/9/2017

Misschien wat laat voor een terugblik, maar daarvoor kan je terecht bij de ergernissen.

In het algemeen vind ik 2016 voor Nederland een jaar van stagnatie. Er komen wel steeds nieuwe brouwerijen bij, maar de kwaliteit lijkt nog niet echt mee te stijgen. De echte klappers komen nog steeds van de Molen, Emelisse en het Uiltje (en de oak aged serie van La Trappe). Zelfs het altijd geweldige Borefts had een line-up die voor de helft een kopie was van die van vorig jaar en op het Rb-front hadden we wederom serverproblemen en benzai die aankondigt te gaan minderen.

Gelukkig zijn er ook duidelijk positieve ontwikkelingen, o.a. het erg goede nieuwe Oedipus festival en de steeds verder verbeterende verkrijgbaarheid van craft bier. En natuurlijk de doorbraak van Tommie Sjef.

Vergeet ik nog iets?

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 00:57 Tue 1/10/2017

Ik weet het niet. Stagnatie...tja. Eens denken wat ik toch wel positieve ontwikkelingen vind....lastig, maar De Moersleutel vind ik -tot nu toe- kwalitatief zeer goed. Verder zijn het niet echt nieuwe brouwerijen, maar relatief jonge brouwerijen die het goed blijven doen (dat is ook al heel wat, continuïteit): Uiltje, LOC, Van Moll, Tommie Sjef. Ik wacht overigens qua losse bieren op ’My 2016 in beer’ en natuurlijk op Drebus’ JBI eindstand..

 
joes
beers 93 º places 9 º 02:13 Tue 1/10/2017

2016 was een topjaar voor (speciaal) bier. Er was nog nooit zoveel keuze: elke weekend een paar festivals, betere verkrijgbaarheid, meters extra speciaalbier in de supermarkten (Kees Session IPA is tegenwoordig ons huisbier), meer bier in de pers, meer speciaalbier-cafés, meer mensen die eindelijk bier weten te waarderen, untappd explodeert. De jeugd laat de breezers voor wat het is en tickt zich suf. Zelf de grote pilsraffinaderijen beginnen zich achter de oren te krabben en duiken in het speciaalbier.

Er is één klein groepje die dit echter tandenknarsend aanschouwt. Zij zijn niet meer de enigen die Tommie Sjef bieren willen, of de nieuwe Cycle Coffee Series. Speciaalbier dreigt zijn underground-niche te verliezen, en dat vind de hardcore Rateberian maar niks .... Nee, 2016 was voor hen geen topjaar.

Geintje mannen! Maar voor mij is het glas nog steeds meer dan half vol.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 02:32 Tue 1/10/2017

Goed, dan de negatieve dingen van 2016:

- Er waren teveel festivals en bovendien waren ze niet voldoende verspreid;
- De festivaldirecteuren hebben nog steeds niet door dat ze ratebeerians 4 uur eerder binnen moeten laten dan het gepeupel dat alleen maar voor de voeten loopt;
- De pers is nog altijd volstrekt onwetend mbt speciaalbier hetgeen zorgt voor de ene na de andere ergernis;
- Untappd explodeert, hetgeen leidt tot onwetenden die later in de pers gaan werken en tot gepeupel dat voor de voeten loopt;
- Onwetende untappd jeugd tickt zich suf hetgeen ervoor zorgt dat dit gepeupel voor de voeten loopt tijdens festivals en bovendien bieren uitverkocht raken voordat weledelgestelde ratebeerians het kunnen raten, wat weer zorgt voor ergernissen;
- En inderdaad, godverdomme de Tommie Sjefs, Cantillons en 3 Fonteinens die wij zo hard nodig hebben om nog eens af en toe een Bourbon BA Imperial Stout van overzeesche bodem open te kunnen trekken zijn tegenwoordig niet meer te krijgen anders dan 1 per persoon per drie-en-half jaar na registratie van je bankpas, geboortedatum, BSN en DNA profiel.

Nee, 2016 was kut en het wordt alleen maar erger. Bah wat leven we toch in een verdorven wereld.

 
MarcoDL
beers 9582 º places 213 º 02:41 Tue 1/10/2017

Originally posted by joes
Maar voor mij is het glas nog steeds meer dan half vol.




Mee eens, ook 2016 was weer volop genieten, ik had alleen gehoopt dat de (in mijn beleving) stijgende trend in Nederlandse kwaliteit meer zou doorzetten. Kwestie van iets te hoge verwachten misschien wel, we zijn niet zomaar ineens op gelijke hoogte met Denemarken.

 
bierkoning
beers 20204 º places 431 º 02:44 Tue 1/10/2017

Ik denk dat ik in 2017 maar weer eens Windischeschenbach en Bamberg ga bezoeken. Back to basics.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 03:11 Tue 1/10/2017

Wel eens met Joes, wat het grote plaatje betreft gaat het echt de goede kant op. In de Albert Heijn heeft nog nooit zoveel kwaliteitsbier gestaan. Alleen drink ik wel steeds meer vieze bieren van beginnende Nederlandse brouwerijen, gisteren bijvoorbeeld weer ondrinkbare meuk van Twee Knaapjes. (Sowieso is Amsterdam topscorer wat aantallen slechte brouwerijen betreft.) Ik hoop echt dat al dit soort beunhazen failliet gaan in 2017.

 
MarcoDL
beers 9582 º places 213 º 03:16 Tue 1/10/2017

Originally posted by Maakun
Wel eens met Joes, wat het grote plaatje betreft gaat het echt de goede kant op. In de Albert Heijn heeft nog nooit zoveel kwaliteitsbier gestaan. Alleen drink ik wel steeds meer vieze bieren van beginnende Nederlandse brouwerijen, gisteren bijvoorbeeld weer ondrinkbare meuk van Twee Knaapjes. (Sowieso is Amsterdam topscorer wat aantallen slechte brouwerijen betreft.) Ik hoop echt dat al dit soort beunhazen failliet gaan in 2017.


Mijn kwalificatie van stagnatie gaat ook vooral over de Nederlandse bieren. De verkrijgbaarheid van goed bier an sich is idd geweldig vooruit gegaan. Maar in de grote berg nieuwe Nederlandse brouwerijen zit maar bar weinig kwaliteit. Dat vind ik vooral jammer.
Daar moet ik bij vermelden dat ik de Moersleutel nog moet proeven, dat kan een uitzondering zijn.

 
bierkoning
beers 20204 º places 431 º 03:49 Tue 1/10/2017

Ben het met de meesten eens. Veel nieuws in 2016. Maar kwalitatief niet altijd indrukwekkend. De saisonhype begint op z’n eind te lopen. Zure en spontane bieren blijven onverminderd zeer populair. Het wordt inderdaad eens tijd voor een schoonmaak onder de matige nieuwe NL bieren. En ik verwacht meer aandacht voor ondergistende bieren. Pils is technisch lastig om te brouwen en een goede pils of kellerbier is toch een indicatie voor een kwaliteitsbrouwerij.

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 03:52 Tue 1/10/2017

De grote verandering van 2016: Iedereen lust speciaalbier!

Mensen zijn niet meer bang voor donker bier en zelfs een flinke dosis bitterheid lijkt geen probleem meer. Vrienden die twee jaar geleden nog niet verder durven te kijken dan pils en hier en daar een witbier, durven nu zonder voorwaarde mijn eigen brouwsels te drinken. Tussen kerst en oud en nieuw was de afdeling bezet met 5 man die allemaal van bier houden en hebben we na werktijd een bottle share gehouden. De inbreng van 5 ’zomaar toevallige’ collega’s was o.a. Tommie Sjef Druif, Oproer Imperial Oatmeal Stout, Straffe Hendrik Heritage en Gouden Carolus Cuvee Sauvage en iedereen vond alles heerlijk. Mooi toch?

Een minpunt is dat de markt inmiddels overspoeld wordt met matige en veel te dure bieren (niet alleen NL bieren), maar dat is dat weer een goed excuus om me wat meer te concentreren op thuisbrouwen. Ik kan zelf ook wel matige bieren maken.... en gelukkig ook lekkere ;-)

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 05:15 Tue 1/10/2017

Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Op sommige vlakken viel het tegen, zoals de meeste nieuwe brouwers die weinig toevoegen aan de bestaande biercultuur. En heel vaak zelfs ronduit slecht waren (hoe kan dat met de toegenomen kwaliteitsstandaard??). Maar ook de vele festivals die weinig moeite namen om zich te onderscheiden van de andere festivals. Ze willen allemaal een stuk van de taart. Ach ja, prima, zolang ik er maar niet heen hoef.

Aan de andere kant was het fantastisch. Goed bier van allerhande soort en van over de hele wereld is steeds beter verkrijgbaar. Zelfs de walvissen van vroeger zijn tegenwoordig in onze eigen visvijver te krijgen. De lokale grootgrutter heeft standaard mooi bier staan.

Toch zijn veel voorspellingen denk ik niet uitgekomen. Ik weet niet of we vorig jaar een voorspeltopic hadden, maar ik had juist verwacht dat de kwaliteit van (nieuwe) brouwers toe zou nemen. Dus minder ondrinkbare bieren en minder infecties, minder (ongewilde) batchvariatie. Maar het lijkt juist andersom te gebeuren. Dat had ik niet verwacht. Ik denk nog steeds dat kwaliteit en stabiliteit de sleutel tot succes is, aangezien de periode van experimenteren mijns inziens wel redelijk voorbij is. Al verkopen sommige zaken blijkbaar sowieso wel, ongeacht de inhoud.