Fsa. Ole og golddigger kommentaren:
Hvis man er en højtprofileret repræsentant for en forening, så kan man ikke tage sin kasket af og på. Det må nogle jo godt synes er urimeligt, men sådan er det bare. Det svarer sådan set lidt til, hvis Carlsbergs kommunikationsansvarlige går ud og siger, at han synes Jacobsen-øllene er temmeligt kedelige, men at han udtaler sig som privatperson. Det kan da godt være, at han gør, men det kan offentligheden altså ikke forventes at kunne adskille.
Derfor kan Ole heller ikke det ene øjeblik udtale sig som repræsentant for foreningen Danske Ølentusiaster og det næste øjeblik som ølentusiasten Ole.
I det øjeblik et ledende medlem af foreningen udtaler sig offentligt om noget, så bliver det automatisk i offentlighedens øjne til foreningens politik og holdning.
Jesper har selvfølgelig også ret.
Ole er nok den, der har taget de største svinere i tidens løb her på forum. Er det retfærdigt? Næppe i alle tilfælde. Godt nok virker Ole som om han også godt selv kan lide, at der er lidt gang i gaden, men der er sikkert også grænser.
Det er jo også korrekt, som nogle har påpeget, at DØE faktisk har givet udmærkelser til en række af de bryggerier og butikker, som RB godt kan lide. Men omvendt så kan jeg også utroligt godt forstå Jeppes position. Ølbutikken fik den regionale ølpris i 2010. Butikken havde da været åbnet i 5 år, og var i 2009 placeret som verdens bedste ølbutik på Ratebeer, og har faktisk uafbrudt siden 2007 været i top 5 på denne liste. Alligevel tog det 5 år, før DØE kunne anerkende den kæmpe indsats, som Jeppe og Michael havde ydet for at gøre København til et af de bedste steder i verden at købe øl.
Fører det nogle vegne at være bitter over at være blevet forbigået? Måske og måske ikke.
Jeg tvivler sgu’ egentlig på, at DØE føler sig specielt truffet og tager kritikken til sig. I bund og grund, tror jeg, at mange - ikke alle - i DØE’s ledelse er skidetrætte af den kritik, der kommer til udtryk her på RB. Men de fleste er trætte af den, fordi de egentlig synes, den er forfejlet, ikke fordi de føler sig truffet fra tid til anden.
Jeg er helt overbevist om, at Danske Ølentusiaster fortsat føler, at de gør et stort og vigtigt stykke arbejde med gennemslagskraft ift. ølkulturen i Danmark.
Men læg også mærke til, at foreningen har ændret sig fra at være et foretagende, der i de første år sprudlede af engagement og begejstring, til i dag at være en meget dansk forening på linje med frimærkeklubber, gymnastikforeninger mv. Når man skal argumentere for, hvad man gør for ølkulturen i Danmark, henvises til vedtagne politikker, visionspapirer, strategipapirer, betænkninger og møderækker med Forbrugerrådet, EU parlamentet osv osv osv. Herudover arrangeres de årlige ølfestivaller i København efter et koncept der, trods flere års opfordringer hertil, ikke har fornyet sig de sidste 10 år samt medlemsmøder i lokalafdelingerne.
Med undtagelse af ølfestivallen er det ikke ligefrem noget, jeg tror, der flytter noget som helst for nogen udenfor foreningen.
Jeg så gerne min forening transformere sig til forbrugerens advokat, der roste de, der faktisk anstrenger sig for at levere topkvalitet i hver eneste flaske eller fadøl, der når frem til forbrugeren, og som nådesløst bed sig fast i haserne på de, der ikke gør det.
"Jamen hvad vil du selv synes om, hvis DØE begyndte at kritisere dit eget bryggeri offentligt?" er det selvfølgelig helt logisk at spørge om.
Det ville jeg sådan set have det OK med.
For det første har jeg egentlig tiltro til, at vi næppe står forrest i skudlinjen, hvis det handler om produktets grundlæggende kvalitet (men OK, hvis det handler om stabile leverancer, så.... duck’n’cover!).
For det andet, hvis det var sådan, at vi kontinuerligt præsterede noget, som vi egentlig godt vidste ikke var i orden, så burde vi da også kritiseres for det!
Mange vil gerne dække sig ind bag, at hvis man skal gå ud og kritisere konkrete bryggerier, så er det jo umuligt at være objektiv.
Det er korrekt, men det er heller ikke en forbrugerorganisations opgave at være objektiv. I bund og grund begyndte DØE som en reaktion på et dansk ølmarked, domineret af 1-2 giganter, og hvor øl var lig med industrielt produceret lagerøl suppleret med en lidt sødere og stærkere version af samme og så en baltic porter til alkoholikerne.
Hvis DØE også dengang havde været bange for at tage konflikten og påpege, at kvaliteten i alt andet end tekniske termer simpelthen var for ringe, så var man aldrig blevet til andet og mere end knapt 40 mænd og kvinder på et værtshus i Odense.
Det er faktisk OK at kræve, at der leveres høj kvalitet og smagsmæssig dybde, hver gang en forbruger investerer, hvad man kan købe en halv kasse Tuborg for, i en flaske mikrobryg.