Årets nye danske øl - hvad synes du?

Reads 27642 • Replies 184 • Started Monday, January 9, 2012 12:11:41 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

Belgo
beers 154 º places 11 º 04:46 Tue 2/14/2012

Fsa. Ole og golddigger kommentaren:

Hvis man er en højtprofileret repræsentant for en forening, så kan man ikke tage sin kasket af og på. Det må nogle jo godt synes er urimeligt, men sådan er det bare. Det svarer sådan set lidt til, hvis Carlsbergs kommunikationsansvarlige går ud og siger, at han synes Jacobsen-øllene er temmeligt kedelige, men at han udtaler sig som privatperson. Det kan da godt være, at han gør, men det kan offentligheden altså ikke forventes at kunne adskille.

Derfor kan Ole heller ikke det ene øjeblik udtale sig som repræsentant for foreningen Danske Ølentusiaster og det næste øjeblik som ølentusiasten Ole.

I det øjeblik et ledende medlem af foreningen udtaler sig offentligt om noget, så bliver det automatisk i offentlighedens øjne til foreningens politik og holdning.

Jesper har selvfølgelig også ret.

Ole er nok den, der har taget de største svinere i tidens løb her på forum. Er det retfærdigt? Næppe i alle tilfælde. Godt nok virker Ole som om han også godt selv kan lide, at der er lidt gang i gaden, men der er sikkert også grænser.

Det er jo også korrekt, som nogle har påpeget, at DØE faktisk har givet udmærkelser til en række af de bryggerier og butikker, som RB godt kan lide. Men omvendt så kan jeg også utroligt godt forstå Jeppes position. Ølbutikken fik den regionale ølpris i 2010. Butikken havde da været åbnet i 5 år, og var i 2009 placeret som verdens bedste ølbutik på Ratebeer, og har faktisk uafbrudt siden 2007 været i top 5 på denne liste. Alligevel tog det 5 år, før DØE kunne anerkende den kæmpe indsats, som Jeppe og Michael havde ydet for at gøre København til et af de bedste steder i verden at købe øl.

Fører det nogle vegne at være bitter over at være blevet forbigået? Måske og måske ikke.

Jeg tvivler sgu’ egentlig på, at DØE føler sig specielt truffet og tager kritikken til sig. I bund og grund, tror jeg, at mange - ikke alle - i DØE’s ledelse er skidetrætte af den kritik, der kommer til udtryk her på RB. Men de fleste er trætte af den, fordi de egentlig synes, den er forfejlet, ikke fordi de føler sig truffet fra tid til anden.

Jeg er helt overbevist om, at Danske Ølentusiaster fortsat føler, at de gør et stort og vigtigt stykke arbejde med gennemslagskraft ift. ølkulturen i Danmark.

Men læg også mærke til, at foreningen har ændret sig fra at være et foretagende, der i de første år sprudlede af engagement og begejstring, til i dag at være en meget dansk forening på linje med frimærkeklubber, gymnastikforeninger mv. Når man skal argumentere for, hvad man gør for ølkulturen i Danmark, henvises til vedtagne politikker, visionspapirer, strategipapirer, betænkninger og møderækker med Forbrugerrådet, EU parlamentet osv osv osv. Herudover arrangeres de årlige ølfestivaller i København efter et koncept der, trods flere års opfordringer hertil, ikke har fornyet sig de sidste 10 år samt medlemsmøder i lokalafdelingerne.

Med undtagelse af ølfestivallen er det ikke ligefrem noget, jeg tror, der flytter noget som helst for nogen udenfor foreningen.

Jeg så gerne min forening transformere sig til forbrugerens advokat, der roste de, der faktisk anstrenger sig for at levere topkvalitet i hver eneste flaske eller fadøl, der når frem til forbrugeren, og som nådesløst bed sig fast i haserne på de, der ikke gør det.

"Jamen hvad vil du selv synes om, hvis DØE begyndte at kritisere dit eget bryggeri offentligt?" er det selvfølgelig helt logisk at spørge om.

Det ville jeg sådan set have det OK med.

For det første har jeg egentlig tiltro til, at vi næppe står forrest i skudlinjen, hvis det handler om produktets grundlæggende kvalitet (men OK, hvis det handler om stabile leverancer, så.... duck’n’cover!).

For det andet, hvis det var sådan, at vi kontinuerligt præsterede noget, som vi egentlig godt vidste ikke var i orden, så burde vi da også kritiseres for det!

Mange vil gerne dække sig ind bag, at hvis man skal gå ud og kritisere konkrete bryggerier, så er det jo umuligt at være objektiv.

Det er korrekt, men det er heller ikke en forbrugerorganisations opgave at være objektiv. I bund og grund begyndte DØE som en reaktion på et dansk ølmarked, domineret af 1-2 giganter, og hvor øl var lig med industrielt produceret lagerøl suppleret med en lidt sødere og stærkere version af samme og så en baltic porter til alkoholikerne.

Hvis DØE også dengang havde været bange for at tage konflikten og påpege, at kvaliteten i alt andet end tekniske termer simpelthen var for ringe, så var man aldrig blevet til andet og mere end knapt 40 mænd og kvinder på et værtshus i Odense.

Det er faktisk OK at kræve, at der leveres høj kvalitet og smagsmæssig dybde, hver gang en forbruger investerer, hvad man kan købe en halv kasse Tuborg for, i en flaske mikrobryg.

yespr
beers 55754 º places 43 º 06:28 Tue 2/14/2012

+1

Christian
beers 17559 º places 278 º 06:44 Tue 2/14/2012

Originally posted by KimJohansen
Scheffel jeg havde set frem til at se nogle seriøse anmeldelser i entusiasten. Men da selv du, ligesom Ole Madsen, skamroste alle øl, blev jeg nødt til at melde mig ud. Det er simpelthen til grin og utroværdigt.

Jeg tror vi har taget den før, men fair nok. Jeg synes det er mere konstruktivt og til glæde for læserne, at anbefale noget godt øl. Der kunne sikkert komme underholdende læsning ud af at anmelde en pilsner fra Samsø, men jeg vil hellere skrive en lalleglad 6-stjerners anbefaling af Session Pilsner - måske har det endda trukket en eller to ekstra stemmer i januar...

I Sverige er de så (u)heldige at man kan nå at overskue alt hvad der kommer på markedet/Systemet og deres blad anmelder rub og stub og bruger også hele karakterskalaen. Send mig samtlige nye øl på det danske marked, så skal jeg gøre et forsøg på at give dem allesammen et ord med på vejen og bruge hele skalaen...

Jeppe
beers 2634 º places 84 º 07:34 Tue 2/14/2012

Thomas, du har ret i meget af det du skriver.

Dog synes jeg denne diskussion er gået mere og mere hen på DØEs manglende kritiske blik på de bryggerier der er åbnet og åbner i Danmark. Er helt enig at de burde forholde sig mere kritisk og ikke klappe I deres små hænder hver gang.

MEN

min kritik af DØE går lige så meget, eller måske endnu mere, på deres manglende interesse for ALT ANDET end de danske lokalbryggerier og lokale ølfester og lokale ølmiddage og lokale mad med ølopskrifter.

Os der gør os bemærket ude i verden (hov, der glemte jeg den Jantelov igen) det være sig importmæssig, brygmæssigt, ølbutiksmæssigt eller hvad det nu kan være, overses og glemmes bemærkelsesværdigt, næsten som om det internt er aftalt af nu skal de blærerøve ikke tro de er noget så lad os ikke give de for meget splateplads eller rose dem for meget.

Kampen for øl i Danmark er MEGET ANDET end at åbne et lokalbryggeri og udgive en pilsner og en hvede. Og meget andet end at rende rundt og lave de samme ølfordrag i samtlige lokalafdelinger år efter år.

yespr
beers 55754 º places 43 º 08:45 Tue 2/14/2012

Jeppe hvad fanden vil du ha. Får du en pris hænger du den på toilettet og kalder derefter Ølfestivallen for en fætter kusine fest, skælder DØE ud for deres ’korstog’ og sådan kunne man blive ved. Hvad vil du ha?

Jeppe
beers 2634 º places 84 º 09:16 Tue 2/14/2012

Originally posted by yespr
Jeppe hvad fanden vil du ha. Får du en pris hænger du den på toilettet og kalder derefter Ølfestivallen for en fætter kusine fest, skælder DØE ud for deres ’korstog’ og sådan kunne man blive ved. Hvad vil du ha?

Du gør det nemt at svare på. At DØE begynder at kæmpe øllets sag i alle aspekter og ikke kun på det lokalpatriotiske eller venneskulderklappende plan. Sjovt du nævner festivalen, for den er PRÆCIS et eksempel på noget sådan, lagde du mærke til hvor alle os golddiggers blev placeret sidste år i forhold til DØEs darlings?

Jeg gentager gerne mig selv: jeg giver IKKE EN DYT for den pris. Hvem fik den ovrhovedet i år i København? At Mikkeller ikke engang har fået den endnu er jo en parodi.

Skal jeg foklare mig mere tydeligt?

Ambassador
beers 14 º 09:40 Wed 2/15/2012

Hvis du mener, at ølentusiasterne er eneste vej til ølmæssig vækkelse, så kan jeg se pointen.

Men siden nu der findes alternative kanaler, så er der vel frit valg mellem ølentusiasternes hyggelokalpatriotiske model og den mere højpandede facon og hvad fanden er problemet med det?

I øvrigt er det vel de færreste der starter deres egen personlige ølinteresse med høje alkoholer, weirdo-ingredienser og massive humleangreb. Kunne det eventuelt være i ølverdens - også den del der ligner Bon Ivers - interesse, at den mere letfordøjeligt folkelige version er til stede? Gateway-drug style du ved?

Papsoe
beers 25039 º places 4 º 12:52 Wed 2/15/2012

Originally posted by Ambassador
- også den del der ligner Bon Ivers -

Åh åh, Kasper er man hipster, når man kan li’ Bon Iver?

Christian
beers 17559 º places 278 º 13:24 Wed 2/15/2012

Originally posted by Ambassador

I øvrigt er det vel de færreste der starter deres egen personlige ølinteresse med høje alkoholer, weirdo-ingredienser og massive humleangreb. Kunne det eventuelt være i ølverdens - også den del der ligner Bon Ivers - interesse, at den mere letfordøjeligt folkelige version er til stede? Gateway-drug style du ved?

Velkommen på holdet! Så er vi mindst to!

humlelala
beers 1377 º places 89 º 13:54 Thu 2/16/2012

Originally posted by Papsoe
Åh åh, Kasper er man hipster, når man kan li’ Bon Iver?

Ja jeg har ladet mig fortælle, at det er vildt hipster-agtigt at drikke øl med "Hipster" på etiketten og lytte til et band, der har vundet en grammy..

Store briller skulle også være højeste mode blandt hipstere. Det kan enhver se på Synoptiks reklamer.