Er det er joke eller er der sket en fejl??

Reads 13026 • Replies 111 • Started Tuesday, February 1, 2011 4:36:20 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

MiP
beers 18568 º places 34 º 09:58 Tue 2/1/2011

Jeg aner en pæn mængde hykleri. Jeg har ikke tjekket, om det er nogen af jer, men hvis er blandt hylekoret her, har man ikke ret til også at hyle over, hvad andre grupper af ølinteresserede mener:

http://www.ratebeer.com/forums/are-beer-geeks-really-dangerous-extremophiles_162062.htm

Papsoe
beers 25041 º places 4 º 10:03 Tue 2/1/2011

Nej, det er hverken en joke eller en fejl...

Men indrømmet, da jeg første gang så listen, så rystede jeg også på hovedet og sukkede dybt.
Når jeg så ræsonnerede lidt over tingene, så giver listen jo fin mening, præcis som Jesper formulerer det.

At "vi" bliver mopsede, viser bare, hvor langt vi som ølnørder har bevæget os væk fra den almindelige glade ølentusiast, der ikke ticker tusindvis af øl på trendy ølbarer. Kig dig selv i spejlet og se arrogancen kigge tilbage på dig...

Vi bliver pudsigt nok lisså ophidsede over denne liste, som session-folket blev over vores RateBeer Best lister i Extremophiles-tråden. Så kan vi stå i hvert vores hjørne og råbe af hinanden.

Men fred med det, som ekstreme øltosser skal vi vel kigge lidt ned på dem, som ikke er nået længere end til Willemoes.

Hvad jeg bare ikke forstår er, at man bliver sure på DØE og skælder ud på dem. For pokker, de er jo bare budbringeren, der formidler en afstemning. Og afstemningen er pinedød demokratisk uden noget ekspertpanels indstillinger: stem på din favorit af alle dem der er. Sværere er det ikke.

Uden DØE ingen ølfestivaller i Danmark, og jeg tør næsten godt gå skridtet videre og sige næppe heller nogen ølrevolution og 110 bryggerier. Hvis ikke DØE havde gødet jorden, så sad vi næppe her og diskuterede dette over en Amager eller Mkkeller-øl, men snarere over en Hancock Gambrinus som det vildeste. Eller snarere diskuterede vi det slet ikke, fordi der ikke var nogen ølbasis at diskutere ud fra.

Jeg har sagt det før, men jeg gentager det gerne: der er ingen, nej INGEN, modsætning mellem at være inkarneret RateBeer-nørd og at være medlem af DØE. Og vi er mange, som med stolthed er medlem af begge "klubber". Scheffel måske som mest fornemme eksempel. Så i stedet for at kaste med sten efter hinanden, så lad os glæde os over, hvor langt vi - trods alt - er kommet. Ved gensidig hjælp.

Og tag dig nu sammen og bliv medlem af DØE - goddammit!

Beer5000
beers 9431 º places 266 º 10:10 Tue 2/1/2011

+1

Enjoyit
beers 3807 º places 1 º 10:26 Tue 2/1/2011

Det eneste jeg er chokeret over ved den liste er... At Willemoes er med for jeg-aner-ikke hvilken gang...

thewolf
beers 13753 º places 145 º 11:16 Tue 2/1/2011

Originally posted by Beer2000
+1

+1 more

og jeg synes nu (lige på nær Jacobsen) at alle øllene var ganske fine og bestemt nogle, som jeg ville prøve igen.

jesperhammer
beers 6673 º places 111 º 11:35 Tue 2/1/2011

Originally posted by thewolf
Originally posted by Beer2000
+1

+1 more

og jeg synes nu (lige på nær Jacobsen) at alle øllene var ganske fine og bestemt nogle, som jeg ville prøve igen.

og +1 herfra også.
Ud over skuffelsen fra Jacobsen, så kan jeg snildt klare mig uden Thisted juleøl, men resten drikker jeg gerne igen.
Randers en stor positiv overraskelse for mig, Hornbeer har jeg altid været glad for og Willemoes? Nå, ja fint med mig.
Jeg savner nogle mere inovative eller ekstreme øl, men det er jo bare min mening...
...respekt for DØE’s afstemning. Glimrende initiativ og det skal vi vel ikke ødelægge for dem?
Hvis man er interesseret i at se mine favoritter, så kan man læse mere her: Ulkloebben blog
...men det er jo stadig bare min mening

Beerole
11:49 Tue 2/1/2011

Originally posted by Beerole
Jeg vil vove den påstand, at den væsentligste årsag til at Hornbeer og Midtfyn er havnet i finalen med to øl hver, skyldes det faktum, de har besøgt ufatteligt mange lokalafdelinger i Danske Ølentusiaster det sidste år.

Det kaldes markedsføring.

Højt Skum
Ole

phredrik
beers 1024 º places 31 º 12:26 Tue 2/1/2011

Originally posted by Papsoe
Nej, det er hverken en joke eller en fejl...

Men indrømmet, da jeg første gang så listen, så rystede jeg også på hovedet og sukkede dybt.
Når jeg så ræsonnerede lidt over tingene, så giver listen jo fin mening, præcis som Jesper formulerer det.

At "vi" bliver mopsede, viser bare, hvor langt vi som ølnørder har bevæget os væk fra den almindelige glade ølentusiast, der ikke ticker tusindvis af øl på trendy ølbarer. Kig dig selv i spejlet og se arrogancen kigge tilbage på dig...

Vi bliver pudsigt nok lisså ophidsede over denne liste, som session-folket blev over vores RateBeer Best lister i Extremophiles-tråden. Så kan vi stå i hvert vores hjørne og råbe af hinanden.

Men fred med det, som ekstreme øltosser skal vi vel kigge lidt ned på dem, som ikke er nået længere end til Willemoes.

Hvad jeg bare ikke forstår er, at man bliver sure på DØE og skælder ud på dem. For pokker, de er jo bare budbringeren, der formidler en afstemning. Og afstemningen er pinedød demokratisk uden noget ekspertpanels indstillinger: stem på din favorit af alle dem der er. Sværere er det ikke.

Uden DØE ingen ølfestivaller i Danmark, og jeg tør næsten godt gå skridtet videre og sige næppe heller nogen ølrevolution og 110 bryggerier. Hvis ikke DØE havde gødet jorden, så sad vi næppe her og diskuterede dette over en Amager eller Mkkeller-øl, men snarere over en Hancock Gambrinus som det vildeste. Eller snarere diskuterede vi det slet ikke, fordi der ikke var nogen ølbasis at diskutere ud fra.

Jeg har sagt det før, men jeg gentager det gerne: der er ingen, nej INGEN, modsætning mellem at være inkarneret RateBeer-nørd og at være medlem af DØE. Og vi er mange, som med stolthed er medlem af begge "klubber". Scheffel måske som mest fornemme eksempel. Så i stedet for at kaste med sten efter hinanden, så lad os glæde os over, hvor langt vi - trods alt - er kommet. Ved gensidig hjælp.

Og tag dig nu sammen og bliv medlem af DØE - goddammit!

Du har rigtig mange gode pointer, og jeg kan tilslutte mig dine synspunkter. Så først også fremmest +1.

Jeg var bare først meget overrasket over nomineringerne, især sidste års nomineringer taget i betragtning (Fat Cat, BGB, Midnight Oil, Chili Tripel etc.), hvor der var flere non-session øl.
Dels også fordi der efter min mening er udgivet meget øl, der er mere spændende end hvad der er endt på listen.

At det er demokratisk bestemt, og den gængs ølsmag ikke er så ekstremt som det er hos mange af os herinde, er selvfølgelig også noget, som man ikke skal se bort fra, som du skriver.

Og godt med lidt historisk perspektiv på det hele. Det kan være godt en gang imellem for sådan nogle nybegyndere som jeg :)

KimJohansen
beers 10535 º places 13 º 12:34 Tue 2/1/2011

Jeg er mega snobbet, men skyder absolut ikke på foreningen og dens virke. Jeg er bare træt af uvidenheden og tilfældighederne der råder. Problemet er at ganske få blandt de stemmende har et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag og ikke mindst smagsløg der kan rumme mere en sødt møgøl fra Willemoes.

Det største problem er nu dog at listen med stor sikkehed får pressens bevågenhed og dermed legitimeres øllene som værende god smag. Der er forsvindende få mennesker i mediebilledet der "prædiker" "god smag" som vi kender det fra vinens verden. I det lys får øllet meget svært ved at blive accepteret på samme måde som vin, i hvert fald sålænge en flok jubelidioter dominerer mediebilledet når det gælder øl.

Jeg synes afstemningen er tåbelig og tjener absolut ikke den gode sag. Foreningen bør bruge flere kræfter på ekspert anmeldelser så der bliver fokus på kvalitet frem for metervarer.

Mikkeller
places 1 º 13:02 Tue 2/1/2011

Jeg vil vove den påstand, at den væsentligste årsag til at Hornbeer og Midtfyn er havnet i finalen med to øl hver, skyldes det faktum, de har besøgt ufatteligt mange lokalafdelinger i Danske Ølentusiaster det sidste år.

Det kaldes markedsføring.

Højt Skum
Ole