Er det er joke eller er der sket en fejl??

Reads 15148 • Replies 111 • Started Tuesday, February 1, 2011 4:36:20 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

Mikkeller
places 1 º 13:09 Tue 2/1/2011

Originally posted by KimJohansen
Jeg er mega snobbet, men skyder absolut ikke på foreningen og dens virke. Jeg er bare træt af uvidenheden og tilfældighederne der råder. Problemet er at ganske få blandt de stemmende har et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag og ikke mindst smagsløg der kan rumme mere en sødt møgøl fra Willemoes.

Det største problem er nu dog at listen med stor sikkehed får pressens bevågenhed og dermed legitimeres øllene som værende god smag. Der er forsvindende få mennesker i mediebilledet der "prædiker" "god smag" som vi kender det fra vinens verden. I det lys får øllet meget svært ved at blive accepteret på samme måde som vin, i hvert fald sålænge en flok jubelidioter dominerer mediebilledet når det gælder øl.

Jeg synes afstemningen er tåbelig og tjener absolut ikke den gode sag. Foreningen bør bruge flere kræfter på ekspert anmeldelser så der bliver fokus på kvalitet frem for metervarer.

Det her er sjovt: http://www.facebook.com/group.php?gid=20664933512

KimJohansen
beers 10557 º places 13 º 13:13 Tue 2/1/2011

Originally posted by Mikkeller
Jeg er mega snobbet, men skyder absolut ikke på foreningen og dens virke. Jeg er bare træt af uvidenheden og tilfældighederne der råder. Problemet er at ganske få blandt de stemmende har et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag og ikke mindst smagsløg der kan rumme mere en sødt møgøl fra Willemoes.

Det største problem er nu dog at listen med stor sikkehed får pressens bevågenhed og dermed legitimeres øllene som værende god smag. Der er forsvindende få mennesker i mediebilledet der "prædiker" "god smag" som vi kender det fra vinens verden. I det lys får øllet meget svært ved at blive accepteret på samme måde som vin, i hvert fald sålænge en flok jubelidioter dominerer mediebilledet når det gælder øl.

Jeg synes afstemningen er tåbelig og tjener absolut ikke den gode sag. Foreningen bør bruge flere kræfter på ekspert anmeldelser så der bliver fokus på kvalitet frem for metervarer.

Hmm, har problemer med linket. Lukket gruppe eller?

Anker
beers 723 º places 44 º 13:18 Tue 2/1/2011

Prøv her i stedet.
http://www.facebook.com/group.php?gid=20664933512&v=wall

KimJohansen
beers 10557 º places 13 º 13:21 Tue 2/1/2011

Originally posted by Anker

Prøv her i stedet.
http://www.facebook.com/group.php?gid=20664933512&v=wall

No luck. Hvad hedder gruppen?

Anker
beers 723 º places 44 º 13:24 Tue 2/1/2011

Mikkeller Fan Club
læs sidste kommentar på dens wall

KimJohansen
beers 10557 º places 13 º 13:31 Tue 2/1/2011

Mikkeller Fan Club

Ok, den kan jeg så åbenbart ikke se

Jeppe
beers 2634 º places 84 º 14:24 Tue 2/1/2011

Mikkeller Fan Club

Ok, den kan jeg så åbenbart ikke se

+ 1

Papsoe
beers 25039 º places 4 º 14:52 Tue 2/1/2011

Originally posted by Mikkeller

Pudsigt hvordan samme idé kan opstå næsten samtidigt to steder i Europa - omend med et slags omvendt fortegn:

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=it&tl=da&u=http%3A%2F%2Fwww.cronachedibirra.it%2Fnotizie%2F3851%2Fproprio-cosi-non-parlero-di-quelle-maledette-classifiche%2F&act=url

Papsoe
beers 25039 º places 4 º 16:34 Tue 2/1/2011

Herlig tråd og herlig diskussion - tak for mange gode bidrag. Det er sgu da fint at se snobber springe ud som snobber - og tør stå ved det

En udbredt fejl er bare at forveksle holdninger med fakta. Fordi vi nørder mener, at noget er godt, så kan andre jo faktisk godt have en anden mening uden at man skal pisse på dem. Og pis har det jo med at falde nedad, når man selv er klatret op på en piedestal...

Anyways, jeg føler behov for at knytte et par kommentarer til listen:

Willemoes Jul, ak ja - vi vil jo nok savne den, hvis den et år ikke var med. Men for fanden, der findes en endnu sødere Quad med mit navn, so who am I to complain....

Hornbeer og Midtfyn er jo også næsten blevet en slags folkeeje på listen. Ole har en god og valid pointe omkring hvorfor - og jeg tror han har ret. De to har med succes markedsført sig som en slags folkelige "ekstremtølsbryggerier".
Trods to øl på listen synes jeg paradoksalt nok, at Hornbeer i en periode var faldet meget af på den med en mængde horrible øl, der var fyldt af fejl og elendigt håndværk. Øl som endda aldrig burde være releaset. Deres "Winter Porter" var ganske lækker, men ellers synes jeg fortsat at håndværket og den brygmæssige kvalitet er alt, alt for svingende. Hornbeer var stadig bedst i den periode efter branden, hvor deres øl blev brygget på Amager.
Men ros til Jørgen Fogh, for at eksperimentere og prøve grænser af.

Midtfyn, tjah bum bum... Personligt synes jeg, at Eddie er en underholdende og hyggelig fyr. Men det er efterhånden lang tid siden, at de har overbevist mig om noget som helst - inklusive sidste års vinder. Men jeg har hørt gode ting om deres "X-porter" og vil glæde mig til at smage den ganske snart.

At Thisted er på listen med hele to øl kom som en overraskelse for mig, men nu hvor jeg tænker over det, så ser jeg dem jo alle vegne. Men for mig står Thisted i 2010 mest som det helt store navne- og omdøbningscirkus. Som admin har det været et helvede at prøve at holde styr på dem.
Dog er det flot spin i pressen, at det for dem er lykkedes at sælge endnu et kæmpeunderskud, som var det nærmest en sejr. Jeg tror at Thisted er i dire straits og at deres fremtid som selvstændigt bryggeri er til diskussion. Men det er bare min private teori.
Pudsigt nok var det kun med det yderste af neglerødderne, at Peter og jeg godkendte "Black Ale" som ny - og nu er den så finalist. Ak ja.

Indslev har jo også fået en bred distribution, så det er vel ikke overraskende, at de er med. "Hvede IPA" er i min optik ikke nogen elendig øl, men kombinationen af gærsmag med aromahumle fungerer stadig ikke optimalt for mig. Skal det endelig være, så gå hellere efter den sublime "Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse".

Jacobsen Pale Ale, tænk jeg synes faktisk, at det er en dejlig og behagelig øl. På 6.4% kan den vel dårligt kaldes session, men den føles bare nærmest sådan. Og naturligvis er den velbrygget fra Jacobsen.
Ryan har selvfølgelig ret i, at der i 2010 udkom masser af bedre Pale Ales, men det er bare svært at konkurrere med Carlsbergs distribution.

Største overraskelse på listen er for mig, at Randers Bryghus igen i år er på listen med et af deres gøgebryg, der er udkommet i meget, meget begrænset oplag og distribution. Min teori er, at der sidder en hardcore gruppe og "organiserer" stemmer til disse øl - at de simpelthen går benhårdt efter at få den på listen. Det er der ikke noget odiøst eller forbudt i - alle kunne gøre det. Men når man ikke gider være medlem af DØE og at stemme, er det selvfølgelig svært at organisere noget som helst...
Selve øllen fremstod for mig anstændig, men jeg tror uden problemer, at jeg kunne pege på 20-25 nye stærke og humlede danske øl fra 2010, som jeg vurderer højere.
(For de som leder efter den, så har jeg så sent som i denne uge set den i Havnens Vin Og Tobak i Vejle.)

(fortsættes...)

Papsoe
beers 25039 º places 4 º 16:38 Tue 2/1/2011

I 2010 navngav DØE’s daværende formand, Anne-Mette, på tv sin personlige favorit i afstemningen. Og bettetøsen fik sgu ret! I år blev Bo så tvunget til at navngive sin favorit i samme morgen-program. Han fremhævede ”Hophorn”. Så må vi se om den nuværende formand har samme profetiske evner som sin forgænger! Og før konspirationsteorierne blomstrer op, så lad mig blot afvise al snak om aftalt spil: jeg tror bare, at personer som Ole, Anne-Mette og Bo er meget tættere på ”folkets” opfattelse af, hvad der er populært. Ikke overraskede er de bedre i sync med den gængse DØE’er end vi er i dette forum.
Men skulle ”Hophorn” sejre, så ville det være fedt at se en Black IPA vinde. Bare det ikke havde været lige denne klistrede og sjaskede version. ”Grassroots Fleur Noires” derimod, yum...

Men hvor fanden er så Mikkeller, landets mest omtalte bryggeri med den suverænt største skare af fanboys blandt os geeks, ny egen og sublim ølbar og det hele? Kender jeg Mikkel ret, så tror jeg faktisk, at han rigtig gerne ville have været på listen og modtaget sin velfortjente hæder. Men jeg er ikke sikker på, at han nogensinde vil indrømme det. Jeg er ret sikker på, at der er faldet masser af Mikkeller stemmer, men de er bare spredt på så uendeligt mange forskellige, at de aldrig havde nogen reel chance.
Og husk at Danmark efterhånden for Mikkel bare er et nichemarked. Egentlig skal vi være glade for, at vi ser så mange Mikkeler i landet, som vi gør. Jeg tror ikke det var sket uden Mikkeller Bar.

Lige nu står jeg i den situation, at jeg simpelthen ikke ved, hvem jeg skal stemme på her i anden runde, men her plejer jeg at lade hjernen råde.
I første runde stemmer jeg derimod altid med hjertet, og det var i år – ikke overraskende – tabt til en sødlig og stærk øl ” Amager Galanthus Nivalis”, føj hvor er den urimeligt lækker.

Så mange var ordene – lad os endelig fortsat høre jeres meninger og tanker.

Og må den ”bedste øl” vinde...