Er det er joke eller er der sket en fejl??

Reads 13034 • Replies 111 • Started Tuesday, February 1, 2011 4:36:20 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

Beerole
08:52 Thu 2/10/2011

Hej alle

Personlig sætter det jeg stor pris på tysk røgøl.

Men jeg hader at gå i takt, så hvorfor må folk ikke have forskellig ølsmag.

Derudover bør man ikke nøjes med at drikke et par mundfulde for at bedømme en øl. En øl ændrer ofte karakter for mange, mens de drikker den. F.eks. har jeg oplevet adskillige, som synes at røgøl smager afskyelig, men når de først har bundet en hel flaske Schlenkerla (men allerbedst fra fad), så er de solgt.

Jeg har også oplevet mange andre som har lært at drikke f.eks. lambic, når de først smager igennem i stedet for at nippe.

Når det så er sagt, så synes jeg både at mange RB-nørder og ordinære ølentusiaster har en dårlig ølsmag.

KimJohansen
beers 10535 º places 13 º 11:53 Thu 2/10/2011

Originally posted by Beerole
Hej alle

Personlig sætter det jeg stor pris på tysk røgøl.

Men jeg hader at gå i takt, så hvorfor må folk ikke have forskellig ølsmag.

Derudover bør man ikke nøjes med at drikke et par mundfulde for at bedømme en øl. En øl ændrer ofte karakter for mange, mens de drikker den. F.eks. har jeg oplevet adskillige, som synes at røgøl smager afskyelig, men når de først har bundet en hel flaske Schlenkerla (men allerbedst fra fad), så er de solgt.

Jeg har også oplevet mange andre som har lært at drikke f.eks. lambic, når de først smager igennem i stedet for at nippe.

Når det så er sagt, så synes jeg både at mange RB-nørder og ordinære ølentusiaster har en dårlig ølsmag.

Folk må gerne have forskellig smag. Fred være med det. Men artiklen er et fint udtryk for hvordan selv mangeårige medlemmer har det med klassikere. Derfor kan man ikke forvente sig alt for meget af medlemmernes dømmekraft når det gælder årets ølnyhed. Tror du vil opleve at der blandt brugere her på sitet er 9/10 begejstrede for alt hvad der kommer fra tønden på Schlenkerla. Så mange mennesker tager ganske enkelt ikke fejl. Det samme ville en jury ikke.

Hvis man ikke kan bedømme en øl uden at drikke en hel flaske, så er der god grund til at øve sig. Du mener måske også at øldommere skal drikke hele flasker ved konkurrencer?

KimJohansen
beers 10535 º places 13 º 11:58 Thu 2/10/2011

Ole, din smag har jeg desværre svært ved at forholde mig til da du giver alle øl i dine "anmeldelser" i Ekstra Bladet latterligt høje karakter uanset hvor ringe feltet er. Om det så er fordi du er blevet fuld, fordi du ikke kan nøjes med et par smagsprøver når du skal give karakterer, ved jeg ganske enkelt ikke.

Beerole
12:18 Thu 2/10/2011

Originally posted by KimJohansen

Ole, din smag har jeg desværre svært ved at forholde mig til da du giver alle øl i dine "anmeldelser" i Ekstra Bladet latterligt høje karakter uanset hvor ringe feltet er. Om det så er fordi du er blevet fuld, fordi du ikke kan nøjes med et par smagsprøver når du skal give karakterer, ved jeg ganske enkelt ikke.

Jeg har den holdning at de bedste pilsnere skal have 6 stjerner, ligesom de bedste portere eller pale ales, røgøl og humlebomber skal have det.

Jeg mener også at, det bedste klassiske musik, det bedste dansk top, det bedste pop, rock eller punk alle skal have 6 stjerner.

Man kan ikke sammenlige æble med pærer, appelsiner med citroner, o.s.v.

Når det så er sagt sætter jeg lige stor pris på klassisk musik og punk, og det der er i mellem.

I øvrigt, det jeg altid smager på en brewpub først, er en pilsner, for så kan virkeligt smage om stedet har en dygtig brygger. Ekstrem mange fejl skjules nemt i sorte, stærke og humlede øl.

Sidst men ikke mindst drikker jeg altid en hel øl inden jeg anmelder dem i Ekstra Bladet, lige netop for at følge udviklingen af en øl. – Også undlader jeg hellere at anmelde en øl end at nedvurdere den totalt – Jeg er jo ikke Thomas Treo.

Højt Skum
Ole

Rasmus40
beers 30302 º places 624 º 13:05 Thu 2/10/2011

Hvis man ikke kan bedømme en øl uden at drikke en hel flaske, så er der god grund til at øve sig. Du mener måske også at øldommere skal drikke hele flasker ved konkurrencer?

Jeg kunne ikke lade være med at grine højt, da jeg læste den kommentar. Ganske enkelt guld værd.

Ole har dog en pointe i det med de forskellige øltyper. Det er allerede implementeret her på sitet i form af scoren indenfor typer, men det element mangler jo totalt i Ølentusiasternes kåring. En helt simpel tilgang kunne være at opdele i to eller tre klasser på baggrund alkoholstyrke eller en lys og en mørk kategori. Et lignende system bruger vi i DØE Århus Syd, som jeg tilhører, når vi en gang om året bedømmer hjemmebryg. Ellers har de lyse og lette øl ikke en chance for at få lidt hæder.

Der har ved tidligere lejligheder i ØlentusiasteN været argumenteret for, at de lette og lyse fik for lidt opmærksomhed ved kåringen. Jeg mener i øvrigt at huske, at Christian var en af dem, som var fremme med netop det synspunkt.

Christian
beers 16078 º places 278 º 05:46 Fri 2/11/2011

Det mest overraskende ved listen er vel, som flere allerede har nævnt, at der trods alt er ok øl i blandt.

Man kan formulere det sådan eller mere diplomatisk, men lige præcis. Jeg fik Hophorn fra fad i går da den stod på tavlen og lokkede efter min Grassroots. Det er ikke verdens bedste BIPA, og det er Thisted Black Ale heller ikke, men almindelige dødelige kan finde dem. Og hvis de er "kedelige" så skal jeg til at opsøge nogle af de pølsevogne anbefalet af danske madentusiaster. Måske endda også Jensens Bøfhus i Herning

Forsberg_dk
beers 258 º places 15 º 08:03 Fri 2/11/2011

Originally posted by Christian
Jeg fik Hophorn fra fad i går da den stod på tavlen og lokkede efter min Grassroots. Det er ikke verdens bedste BIPA.

jeg fik også Hophorn på fad den anden dag og jeg var bestemt heller ikke imponeret, men den må vel efterhånden også være omkring 5 måneder gammel nu eller?
Såvidt jeg husker kom den ud i september og den var egentlig ganske god da den var frisk, ikke fantastisk eller noget, men stadig rimelig lækker såvidt jeg husker og kan se på min rating.

Beerole
03:07 Tue 2/15/2011

Mette
beers 224 º places 11 º 03:31 Tue 2/15/2011

Tak Ole, det er helt fantastisk.

Har brugt hele natten på at trykke T-shirten "Jeg kender sure usaglige Mette fra Ratebeer".
Har også lavet en til Mikkel, med top 10 listen over årets øl og hans top 10 over restauranter. Selvfølgelig på en og samme T-shirt.

Til salg nu (hvis man må reklamere lidt).
Den første "Mette Tee" er gået til Morten fra Lorden, you know why.....

Hilsen Mette, som slet ikke kan tåle alt den opmærksomhed.

P.S. Ole, min top 3 over koncerter kunne godt være: Tom Waits, Black Rebel ....... og Sonic Youth.
Husk nu, jeg stadig ønsker mig min egen klumme i DØ bladet, gerne "Mettes top 10".

Christian
beers 16078 º places 278 º 03:40 Tue 2/15/2011

Originally posted by Forsberg_dk
Originally posted by Christian
Jeg fik Hophorn fra fad i går da den stod på tavlen og lokkede efter min Grassroots. Det er ikke verdens bedste BIPA.

jeg fik også Hophorn på fad den anden dag og jeg var bestemt heller ikke imponeret

Jeg sagde ikke at jeg ikke var imponeret. Det er en bedre BIPA end Fleures Noires ved jeg nu. Bare ikke verdens bedste.