Meningen gevraagd

Reads 1174 • Replies 13 • Started Sunday, January 27, 2013 2:46:25 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen

Countbeer
beers 6589 º places 259 º 14:46 Sun 1/27/2013

Ik trof het onderstaande op Wikipedia aan.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, (gaat voornamenlijk over het derde gedeelte):

In België en Nederland wil men over het algemeen een biertje met de juiste bier-schuimverhouding in een bijbehorend merkglas. Volgens de conventie is het schuim in het glas twee vingers hoog. Een getapt pilsje wordt gewoonlijk onder een hoek van 45 graden afgeschuimd met behulp van een bierafschuimer om een rechte schuimkraag zonder te grote schuimblazen te verkrijgen.

In Tsjechië en Duitsland is afschuimen minder gebruikelijk en is het juist de bedoeling dat de schuimkraag als een toefje room boven de rand van het glas uitsteekt.

Door af te schuimen wordt een dun laagje water op de schuimkraag gelegd, dit zorgt ervoor dat deze langer blijft staan. Dit is belangrijk, de schuimkraag dient namelijk twee doelen: het behouden van koolzuur in het pils, en het buiten houden van zuurstof. Zuurstof zorgt namelijk voor oxidatie. Dit zorgt voor een bitterder smaak van het pils en een kleurverandering: het pils wordt donkerder. Daarnaast zie je bij een niet afgeschuimd biertje grote bellen op het schuim, hier zitten de hopbitters in, welke zorgen voor een bittere smaak en bijdragen aan de kater van de volgende dag.

Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Biertappen

dEnk
beers 4201 º places 33 º 15:26 Sun 1/27/2013

Er staan zeer veel discutabele of zelfs ronduit onjuiste uitspraken in dat hele artikel. Kater door hopbitters is wel de kers op de taart qua onzin.

Countbeer
beers 6589 º places 259 º 15:35 Sun 1/27/2013

Originally posted by dEnk
Kater door hopbitters is wel de kers op de taart qua onzin.

Nou dat was dus de hoofd reden waarom ik dat hier plaatste, ronduit bizar!
Ik heb in heel mijn leven nog nooit gehoord dat je van hopbitters katers krijgt, laat staan alcohol!

MrHangover
beers 4693 º places 75 º 22:26 Sun 1/27/2013

Dit soort artikelen zorgen er dus voor dat het verschrikkelijk moeilijk is om het goed aan te leren voor mijn collega’s. Die hebben dan een zogenaamde ’tapcursus’ gevolgd van Heineken, waarin precies dezelfde onzin verteld wordt.. Ik begin de strijd bijna op te geven nu ik dit soort artikelen lees.. om te huilen..

erickok
beers 6035 º places 274 º 02:06 Mon 1/28/2013

Wikipedia
Daarnaast zie je bij een niet afgeschuimd biertje grote bellen op het schuim, hier zitten de hopbitters in, welke zorgen voor een bittere smaak en bijdragen aan de kater van de volgende dag.

Wat een humor. Straks gaan ze ook nog schrijven dat je geen kater krijgt als je je bier zonder schuim drinkt. Niemand in de UK wordt immers ooit dronken!

Zit Mark (NoiZe) niet op Wikipedia als editor? Mag best eens aangekaart worden dit soort onzin...

Martinus
beers 4985 º places 223 º 06:57 Mon 1/28/2013

Originally posted by Countbeer
Door af te schuimen wordt een dun laagje water op de schuimkraag gelegd, dit zorgt ervoor dat deze langer blijft staan. Dit is belangrijk, de schuimkraag dient namelijk twee doelen: het behouden van koolzuur in het pils, en het buiten houden van zuurstof. Zuurstof zorgt namelijk voor oxidatie. Dit zorgt voor een bitterder smaak van het pils en een kleurverandering: het pils wordt donkerder. Daarnaast zie je bij een niet afgeschuimd biertje grote bellen op het schuim, hier zitten de hopbitters in, welke zorgen voor een bittere smaak en bijdragen aan de kater van de volgende dag.

Volgens mij heb ik dat verhaal ook al eens eerder gehoord. Klinkklare onzin zou ik zeggen. Broodje aap.
Het vervelende is wel dat mensen gaan denken dat het waar is als je het maar vaak genoeg herhaald.

Borresteijn
beers 8297 º places 313 º 07:36 Mon 1/28/2013

Wikipedia
Daarnaast zie je bij een niet afgeschuimd biertje grote bellen op het schuim, hier zitten de hopbitters in, welke zorgen voor een bittere smaak en bijdragen aan de kater van de volgende dag.

Om in GeenStijl-termen te spreken: Er is te weinig Facepalmium op de wereld om deze faal te bevatten. Maar goed, wellicht weten zij iets wat wij duidelijk niet weten. Het zou wel nog kunnen dat ze eigenlijk bedoelen (beetje onhandig van ze geformuleerd dan, toegegeven..) dat hoe meer koolzuur hoe meer bellen op het schuim hoe meer foute gassen in je bloed = te weinig zuurstof naar je hersenen = koppijn.. ?

Countbeer
beers 6589 º places 259 º 08:02 Mon 1/28/2013

Originally posted by Martinus
Originally posted by Countbeer

Volgens mij heb ik dat verhaal ook al eens eerder gehoord. Klinkklare onzin zou ik zeggen. Broodje aap.
Het vervelende is wel dat mensen gaan denken dat het waar is als je het maar vaak genoeg herhaald.

Ja en het gevaarlijke is, het staat op wikipedia... Dus mensen zijn geneigd dit te geloven (is helaas niet de eerste keer dat ik onjuistheden op wikipedia tegenkom...)

Countbeer
beers 6589 º places 259 º 08:04 Mon 1/28/2013

Originally posted by Borresteijn
Wikipedia

Om in GeenStijl-termen te spreken: Er is te weinig Facepalmium op de wereld om deze faal te bevatten. Maar goed, wellicht weten zij iets wat wij duidelijk niet weten. Het zou wel nog kunnen dat ze eigenlijk bedoelen (beetje onhandig van ze geformuleerd dan, toegegeven..) dat hoe meer koolzuur hoe meer bellen op het schuim hoe meer foute gassen in je bloed = te weinig zuurstof naar je hersenen = koppijn.. ?

Goed verwoord en ik betwijfel ten zeerste of ze dat bedoelen!

DutchDrebus
beers 6940 º places 47 º 09:32 Mon 1/28/2013

Originally posted by Borresteijn
dat hoe meer koolzuur hoe meer bellen op het schuim hoe meer foute gassen in je bloed = te weinig zuurstof naar je hersenen = koppijn.. ?

Katerhoofdpijn komt toch door uitdroging van het arachnoïdale hersenvlies of zoiets? Meen ik ooit geleerd te hebben...

Te weinig zuurstof naar je hersenen is in slaap vallen/knockout gaan, te veel zuurstof = hoofdpijn volgens mij. Van hyperventilatie kun je namelijk flink hoofdpijn krijgen.

Het artikel lijkt me iig niet echt een wetenschappelijk hoogstaand werkje. Ook dat oxideren van het bier.. In het kwartier dat je over je glaasje doet zul je weinig oxidatie merken denk ik.

NoiZe
beers 2322 º places 77 º 00:38 Tue 2/5/2013

Ik zit niet op wiki. Onzinverhaal idd.