Årets nye danske øl - hvad synes du?

Reads 26588 • Replies 184 • Started Monday, January 9, 2012 12:11:41 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Christian
beers 17296 º places 278 º 08:58 Thu 2/9/2012

Originally posted by Papsoe
YES!


Det vigtigste der er at sige til det: Fynske ølentusiaster kan altså ikke holdes ansvarlige!

 
JensenTaster
beers 1719 º places 19 º 11:49 Thu 2/9/2012

Originally posted by Papsoe
YES!

Stort billede af en Willemoes og temaet til Køgeafdelingens fødselsdagsfest bliver "Tøm en ølbil" Priceless.
Men skift Willemoes ud med noget hipt og phantomagtigt og lad det være en varebil fra Närke, og jeg er på...

Nej Nej Nej. Det er sgu fantastisk!

 
phredrik
beers 1024 º places 31 º 15:54 Thu 2/9/2012

Originally posted by Papsoe
YES!

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 22:19 Thu 2/9/2012

Originally posted by Papsoe
YES!


og hvem ved sine fulde fem er ikke skeptisk?

konkurrence:

nævn 3 ting/tiltag døe har gjort for at fremme ølkulturen i Danmark de seneste 2-3 år (læs fremme, ikke bare holde den kørende)?

 
Rasmus40
beers 34335 º places 722 º 23:27 Thu 2/9/2012

Det er sgu alligevel imponerende, at de kan vælge den dårligste øl fra begge kategorier

Heldigvis er det ikke repræsentativt for hele DØE. Det kommer i hvert fald med garanti ikke til at ske i min lokalafdeling, hvor vi har top 10 smagning i næste uge. Her gætter jeg på, at det bliver Dryhop og Fundamental Blackhorn, som løber med præmierne, og det er også begge gode øl.

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 23:53 Thu 2/9/2012

Originally posted by Jeppe
Originally posted by Papsoe
YES!


og hvem ved sine fulde fem er ikke skeptisk?

konkurrence:

nævn 3 ting/tiltag døe har gjort for at fremme ølkulturen i Danmark de seneste 2-3 år (læs fremme, ikke bare holde den kørende)?


Og inden nogen tror at jeg bare er ude på at nedgøre DØE så er det ment om et reelt spørgsmål. Jeg kan nemlig ikke sel svare på det, så håber andre kan!

 
jesperhammer
beers 7481 º places 115 º 00:19 Fri 2/10/2012

Originally posted by Jeppe
Originally posted by Jeppe
Originally posted by Papsoe
YES!


og hvem ved sine fulde fem er ikke skeptisk?

konkurrence:

nævn 3 ting/tiltag døe har gjort for at fremme ølkulturen i Danmark de seneste 2-3 år (læs fremme, ikke bare holde den kørende)?


Og inden nogen tror at jeg bare er ude på at nedgøre DØE så er det ment om et reelt spørgsmål. Jeg kan nemlig ikke sel svare på det, så håber andre kan!


-og hvis man nu forestiller sig at svaret er tæt på intet, hvad er det så, at vi gerne vil have dem til at gøre i stedet for eller i tillæg til det, de gør i øjeblikket?

Eller har vi bare ikke længere brug for en forening til øllets fremme?
Man kan jo sige, at vin kan klare sig uden en samlende forening. Kan øl så ikke også?

-og så er det måske tilbage til, at DØE er med til at introducere almindelige danske øldrikkere (det er alle dem, der ikke rater her på siden) for øl som Willemoes og Fanø.
-og det er vel ikke så galt endda...?

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 01:11 Fri 2/10/2012

Originally posted by jesperhammer
Originally posted by Jeppe
Originally posted by Jeppe
Originally posted by Papsoe
YES!


og hvem ved sine fulde fem er ikke skeptisk?

konkurrence:

nævn 3 ting/tiltag døe har gjort for at fremme ølkulturen i Danmark de seneste 2-3 år (læs fremme, ikke bare holde den kørende)?


Og inden nogen tror at jeg bare er ude på at nedgøre DØE så er det ment om et reelt spørgsmål. Jeg kan nemlig ikke sel svare på det, så håber andre kan!


-og hvis man nu forestiller sig at svaret er tæt på intet, hvad er det så, at vi gerne vil have dem til at gøre i stedet for eller i tillæg til det, de gør i øjeblikket?

Eller har vi bare ikke længere brug for en forening til øllets fremme?
Man kan jo sige, at vin kan klare sig uden en samlende forening. Kan øl så ikke også?

-og så er det måske tilbage til, at DØE er med til at introducere almindelige danske øldrikkere (det er alle dem, der ikke rater her på siden) for øl som Willemoes og Fanø.
-og det er vel ikke så galt endda...?




Gør de da det (altså det sidste)? Og er et fint, at en forening med 10000 medlemmer, der i folkets og pressens bevidsthed er dem der står for ølrevolutionen i Danmark, rent ud sagt intet gør?

Som sagt, jeg er ikke ude på at nedgøre DØE, men er det ikke på tide at vi bliver lidt kritiske? Vi har nu i 10 år snakket ølrevolution, og den har da helt sikkert også været der, for vi har jo fået 120 flere bryggerier. Men for mig at se er revolutionen i Danmark idag stendød. Se hvad der sker i vores naboland Sverige, i Syd Europa og i USA, ja selv Sydamerika rykker mere på sig lige nu. Og alligevel render vi - eller DØE - rundt og forestiller os at Danmark er et forgangsland for godt øl. Gu er det ej.

DØE gav sidste års ølpris, eller hvad den nu hedder, til bryggeren fra Grauballe. Hvorfor om jeg må spørge? Hvad er det lige han har gjort de sidste mange år for at fremme ølkulturen i Danmark? Det er et bevis på at det er gået hen og blevet en rygklapperforening uden ambitioner, hvor man priser hinanden og sine venner og så ellers bare læner sig tilbage og tænker: Det er fedt at bo i et land hvor der sker så meget på ølsiden, selv Netto har Ale No. 16 og for 10 år siden kunne man kun købe Harboe... Well well, det er ikke nok for mig og derfor forholder jeg mig kritisk når jeg sev gang på gang får at vide fra DØE at nu skal jeg og mine kollegaer sgu ikke tro vi er noget.

Tak for ordet. Det er iorden at være kritisk. Ellers går verden i stå.

 
Belgo
beers 154 º places 11 º 02:20 Fri 2/10/2012

Revolutionen i Danmark er jeg helt enig i, er stendød i samme klasse som denne fugl: http://www.youtube.com/watch?v=KO1T7b07I7E.

Det kan være svært at se, hvis man opholder sig inden for grænsen af zone 2 i København eller i det centrale Odense, men de fleste andre steder gælder det.

Men nu er det selvfølgelig sådan, at hvad der på afstand er sort og hvidt, har det med at blive forskellige nuancer af gråt, når man kommer tættere på.

Lande der tit nævnes som havende en bedre, innovativ, mere spændende og levende ølkultur end Danmark er fx Italien, Belgien, Sverige og USA.

Af dem er førstnævnte et helvede at få lyst til en øl, som ikke lige er en Peroni eller Moretti, hvis man ikke lige befinder sig i midten af Rom. Der findes godt øl i Italien og de er begyndt også at importere gode ting, men generelt er det et af vesteuropas mest røvsyge øllande at befinde sig i.

Belgien er det jo ret nemt at finde godt øl i. Men man skal lige være opmærksom på, at den menige belgier drikker kedelige industripilsnere ligesom resten af verden eller dødsyge, pivsøde masseproducerede parodier på klassiske belgiske øltyper.

Sverige har en række gode bryggerier, men så er det altså heller ikke et mere ophidsende land at købe øl i. Udbuddet i Systembolaget kan jo ikke måle sig med, hvad der med samme indsats kan skaffes i Danmark. Det er også tilfældet med vin. Fri konkurrence har det bare med at være bedre til at sikre et bredt vareudbud end monopoler.

USA; uden tvivl hjemland for noget af det mest innovative på ølfronten det sidste kvarte århundrede, men fortsat også et land, hvor langt de fleste amerikaneres opfattelse af, hvad godt øl er, reducerer sig til Bud Light eller Coors direkte fra en isspand.

Danmark er ikke et foregangsland for godt øl og jeg er også fuldstændigt enig i, at DØE mere er blevet en fætter-kusine fest baseret på den form for dansk folkelighed, som jeg har det meget svært med. Øllets svar på Cirkusrevyen og Linje 3. Det handler mere om at drikke nogle bajere (eller pivstærke og småsøde ales) og hygge sig, måske iført et slips med ølmotiver eller matchende seler, end det handler om at udvide kendskabet til kvalitet. Principielt kan jeg godt forstå DØE’s strategi i udgangspunktet for mere end 10 år siden, hvor det i høj grad handlede om for enhver pris at motivere til at åbne nye bryggerier, og hvor man derfor klappede og hujede højt hver gang det skete. Men allerede for 7-8 år siden var væksten nået dertil, at man burde have sadlet om, og have sagt at DØE’s opgave var at sikre høj kvalitet. Det kan aldrig være opgaven for en forbrugerorganisation, der hævder at kære sig om kvalitet, at klappe producenter, der leverer ringe kvalitet, på skulderen. Men det er det, man har gjort. Og en del bryggere har også klogt observeret, at det giver bonus at blive rigtigt gode venner med DØE – der er en del promovering og absolut ingen kritik at hente.

Jeg kan godt forstå, at ledende figurer i DØE over de senere år har følt sig stødt over den kritik, som især nogle af os i RB slænget har smidt efter dem. Men det har så også medført, at DØE i større og større grad har lukket sig om sig selv. Der har ikke været noget ønske om at tage kritikken til sig. I stedet skal en række bryggerier se sig hængt ud af DØE repræsentanter som elitære, snobbede, sekteriske og som golddiggers.