Boon VAT 44 - 77 - 79

Reads 3997 • Replies 43 • Started Wednesday, April 27, 2016 9:21:22 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 18:12 Wed 5/11/2016

Originally posted by cammaerts
Hallo, mijn zoon Karel stuurde mij jullie interessante discussie door. Bedankt dat jullie interesse hebben voor Oude Geuze. Hierbij wat info:
1) Ik ben begonnen als geuzesteker in 1975 en toen maakten alle geuzestekers zogezegd maar één soort geuze. De flessen kregen een witte kalkstreep, et voilà, klaar voor verkoop. Toen ik de geuzestekerij van mijn voorganger René De Vits (hij is te zien op youtube) overnam waren er nog 5 restanten van caveau’s (telkens ca. 4600 flessen) geuze in voorraad. Eén van die caveau’s moest ik houden voor de café van zijn zuster Jeanne (super zachte Geuze met een mooie schuimkraag). Een andere was nogal melkzurig, die moest ik volgens René met wat korting verkopen in Schepdaal, daar waren ze volgens hem gewoon om ’hard’ bier te drinken. Een andere caveau schuimde nogal fel, die mocht zeker niet verkocht worden in de zomer, anders zouden de stopsels afspringen, enz... Die verschillen tussen de caveau’s waren inderdaad (ongewilde) batchverschillen, behalve dan de caveau van Jeanne: daarvoor werden de fijnste en oudste tonnen Lambiek opzij gehouden, daarvoor alleen werd er toen ook 3 jaar oude lambiek gebruikt. De caveau van Jeanne was dus een aparte productie. Toen ik de geuzestekerij over nam heb ik die geuze "Geuze Mariage Parfait" genoemd, gewoon omdat René mij altijd vertelde dat men bij het mengen van minderwaardige lambiek spreekt van "coupage" en bij een mengsel van het allerbeste over "Mariage".
2) Er zijn hier bij brouwerij Boon 120 foeders, de oudste van 1883, de jongste van november vorig jaar. Die foeders geven dikwijls zéér verschillende lambiek, ofwel door de smaak van het eikenhout, ofwel door de Brett gisten die reeds vele generaties in de houten binnenwand overleven. Zoals u wel weet kunnen alléén Brett-gisten overleven op een regime van cellulose (houtsuiker) in de wand van een eikenhouten vat. Na vele generaties geven die gisten heel bijzondere smaken, waardoor oude houten foeders zeer verschillend kunnen zijn. We hebben zo eens één speciale foeder op flessen getrokken in 2008 (Vat 44) en dat bier geschonken op de opening van onze nieuwe brouwzaal in 2013. Omdat alles direct verkocht was waren sommige klanten mistevreden en heb ik beslist om nog meer mono’s te bottelen, zoals VAT 77 en 79, beiden gebrouwen in oktober 2011, maar Vat 79 één jaar later gebotteld. Er zullen er nog komen, VAT 109 ligt al een tijdje in de kelder, we zullen hem normaal vrijgeven in november 2016. De laatste nieuwe foeder, geïnstalleerd in november 2015 is nr 83. Ik ga er van uit dat we die ook binnen een jaar of twee kunnen bottelen om het effect van nieuwe eik te kunnen proeven. Enzovoort...
3) Wat nu de discussie over batch of ’ander bier’ betreft, daar wil ik niet in tussenkomen. Deze discussie bestaat ook in de wijnwereld (verschil tussen de jaargangen) en in de whisky-wereld (allemaal de zelfde spirit op zo vele verschillende vaten van zo veel verschillende jaren, blended whisky vs. single, etc..) .
Ik denk: als je in een blinddegustatie een significant verschil proeft, dan is het de moeite om ze uit mekaar te houden, verkoopt een brouwerij het hetzelfde bier met bvb. 4 verschillende fouten (dat heb ik ook al ergens geproefd) dat zijn dat batchverschillen of productiefouten.
Allemaal nog een fijne dag en tot later, Frank Boon



Enorme waardering voor deze post en de houding die hieruit spreekt. Informatie zonder standpunt inname is niet altijd een bijdrage tot de discussie, maar dit is geweldig. Het wijzigt mijn standpunt allerminst, maar deze post is geweldig.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 18:14 Wed 5/11/2016

Originally posted by 77ships
Originally posted by tderoeck
Bij deze zijn de versies opgesplitst. 44 en 77 blijven evenwel gemerged, omdat de 77 duidelijk was gemaakt met het idee van de 44 opnieuw te doen. Het verschil in de leeftijd van de lambiek geeft de doorslag hier. Smaak is te subjectief, daarenboven mag je niet vergeten dat de producten niet op hetzelfde moment gebotteld zijn, dus dat je daar ook een verschil in smaak door krijgt. Een fles geuze smaakt na één of anderhalf jaar op fles ook niet meer hetzelfde dan als hij net gebotteld is.

Ik heb een fijn gesprek gehad met Karel via facebook en vanaf nu zouden we normaal duidelijke informatie moeten krijgen als we daarom vragen, over de productiewijze van nieuwe releases, zodat we beter kunnen beslissen en verdedigen of iets een alias is of niet. En Karel zal wat voorzichtiger omspringen met wat hij op facebook zet. ;-)


Prachtig!


Dit idd, hoed af!

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 18:19 Wed 5/11/2016

Originally posted by tderoeck
Gezever, oeverloze discussies en zelfs het publiekelijk in twijfel trekken van de integriteit van de admins, wat er toen tot geleid heeft dat ik als admin er nu alleen voorsta in plaats van met twee en dat ik ook nog eens mijn mentor (die al jarenlang admin van België was).


Maar dit is een schandalig en onacceptabel gevolg van deze hele discussie. Ik hoop dat hierop wordt teruggekomen (ik noem bewust even geen namen / username). Zou een onnodig en groot gemis zijn.