Boulevard Tank 7 vs Dupont Bons Voeux

Reads 1153 • Replies 11 • Started Monday, August 24, 2015 4:14:54 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 16:14 Mon 8/24/2015

Nu dat ik eindelijk ook een 4-pack bij Delhaize bemachtigd heb en wat kon vergelijken:

Iemand een idee waarom Boulevard Tank 7, een mooie fruitige US-hopped Belgian Strong Ale zonder al te veel brett of horseblanket karakter, hier als saison mag gelden, terwijl Duponts Bons Voeux, mooi droog uitgedund door de natuurlijke "huisbrett" van het erf dan weer als "Abbey Tripel" moet doorgaan?

Als daar maar geen nieuwe gekunstelde categorie, US "Super Saison" van komt...

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 16:28 Mon 8/24/2015

Voorzover ik weet heeft Dupont Bons Voeux nooit als saison gepresenteerd, ze hebben nl. al Saison Dupont. Bons Voeux is de sterkere uitvoering van Moinette Blonde. Daarbij heb ik (godzijdank) nog nooit brett of horseblanket in Dupont kunnen bespeuren.

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 16:56 Mon 8/24/2015

http://www.ratebeer.com/tag/super-saison/

No 11 vs No 3, beide nu met transatlantische distributie, dat was zo’n beetje de aanleiding voor mijn interesse hier.
Persoonlijk vind ik de directe vergelijkende smaakervaring hier cultureel veelzeggender dan de noemer waaronder de brouwers zelf hun bier wensen te presenteren, maar fair enough.

De huisbrett van Dupont, een landelijke vleugje erf en buitenlucht, zit subtiel in al hun bieren en geeft ook Moinette, de Beloeil en zelfs Triomfbier dat "aardige" karakter, hoewel Dupont inderdaad enkel hun standaard saison als zodanig kenmerkt en "promoot". Voor zover van ware promotie bij Dupont al sprake kan zijn: enkel in de US hebben de Shelton Brothers van Dupont een consistente brand gemaakt, een beetje met de idee dat vrijwel alles wat Dupont maakt, een saison is - ook de Biolégère aka Avril.

En laat het promo-aspect nu net het punt zijn, zoals vaak bij US brouwerijen die de kloof tussen willen en kunnen allereerst met promotalk en snedige slogans ("Smokestack Series") overbruggen.

De herstelde vraag bij het parallelle proeven van beide bieren is of een US "super saison" die een beetje brett uit het zakje in de fermenter heeft gezien en daar voor een goedgelukte droge attenuatie zorgt zodat er weer naar hartelust kan gedryhopt worden, zich net zo overtuigend "farmhouse/saison" kan (niet: mag, natuurlijk mogen ze) noemen als een echte farmhouse brouwerij, die zover ik weet het wilde huiskarakter zelf niet uit hun bieren zou krijgen mochten ze dat willen - tenzij ze een nieuwe brouwsite beginnen.

In Avec les Bons Voeux zit anders wel een behorige funky noot, een sterke smaak van de terroir. En drinkt bij 9,5% toch o.a. zo droog en licht omdat er een beestje van het huis alle suikers van heeft liggen wegknagen?

Saison blijft m.i. de achilleshiel van vele (US, UK, nu ook DE) craft brewers: terroir is moeilijk enkel uit de proefbuis te halen. "Super Saison" daarentegen lijkt weer een heel andere crafty creatie 2.0...


 
erickok
beers 6033 º places 274 º 04:08 Wed 8/26/2015

Beide echt heerlijke bieren maar ik deel je sentiment wel. Het label ’saison’ zegt enkel nog iets als je al weet wie het heeft gebrouwen. Ik echter voor een stijltoewijzing op RB zoals de brouwer het heeft bedoeld, liever dan wat wij er van vinden. Ik bedoel, wie zijn wij om te beoordelen? Er zijn uitzonderingen natuurlijk (zoals altijd), maar als de Amerikanen een ’saison’ willen brouwen die zwart, zuur en zoet is, ach... Ik lach en laat mijn smaakpupillen maar beoordelen.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 09:27 Wed 8/26/2015

Die avec les bons voeux is al vaak onderwerp van discussie geweest. Danko heeft hem geloof ik op BSA gezet. Ask him zou ik zeggen, hij weet meer als het goed is.

Qua "moderne" brouwers die "traditionele" stijlen proberen te brouwen: er zullen altijd twee stromingen zijn denk ik. Sommigen zullen vinden dat die baardige hipsters met hun vieze klauwen van de traditionele stijlen af moeten blijven. Anderen vinden dat die ouwe grijze baarden eens moeten opzouten met zo krampachtig aan hun heilige huisjes vast te houden. Voor beide valt wat te zeggen ;-)

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 09:37 Wed 8/26/2015

Originally posted by erickok
smaakpupillen


Serieus, Eric? :p

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 10:40 Wed 8/26/2015

Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by erickok
smaakpupillen


Serieus, Eric? :p


Je bent synesthetisch begaafd of je bent het niet.
Wie pupillen op zijn tong draagt, ziet beter wat hij smaakt.
Zei de boer en hij beet wijdoogs in een dikke koebil.

Alsook: welkom aan alle gulle Groot-Brabantse discussiebijdragen op dit alweer smadelijk verachtte topic op eigen terroir...

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 11:04 Wed 8/26/2015

Alsook 2: Een interessantere technische vraag dan "Mogen hipsters/yanks traditionele stijlen brouwen/herinterpreteren?" (ja, ze mogen, altijd) of RB-boekhouderskwesties als "saison of abbey tripel?" lijkt me:

Wat maakt een "super saison"?
- als een van de weinige gemeenschappelijke kenmerken van deze ondertussen internationaal verdunde stijl de sterk attenuerende saison-gist is, die (zover ik dat van mijn brouwende vrienden begrijp) niet graag boven de 7-8% verderwerkt.

Van funk of horseblanket zullen we maar zwijgen, dat komt ook bij lekkere gegentrificeerde UK urban saisons als die van Burning Sky, Partizan en Brew By Numbers gewoon uit het zakje/tubetje, om in de metropolises niemand voor de jonge kop of gladde smaakpupiel (sic) te stoten.

Tenslotte is er bij De la Senne, die toch momenteel de lekkerste en meest puristische urbane saisons (grisettes?) maken, voorlopig gelukkig zonder fruittoeslag, ook niet erg veel aardse funk te bespeuren, - vergeleken met zelfbewuste Waalse heroplagen als die van Cazeau, Vapeur of Blaugies.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 11:40 Wed 8/26/2015

Dit is wel interessant leesvoer, wellicht al bekend. Over de karakteristieken van de gist wordt eigenlijk nauwelijks gesproken, behalve bovengistend en ver doorvergist (wat ook kan met extra suiker).
http://www.ober.be/archief/a_saison.htm

 
erickok
beers 6033 º places 274 º 15:02 Wed 8/26/2015

Inderdaad zeer interessant en vermakelijk.

Het probleem werd opgelost door het bier te versnijden, enorm te kruiden, te verzoeten met caramel of met behulp van een ossepoot het bier beter te klaren om zo de zure smaak te verdrijven.

Ik weet niet of ik dat aspect van de saison nou zozeer mis. Het is wel opmerkelijk dat, ten minste voorheen, Amerikaanse interpretaties van saison en in het algemeen ’Belgian Ale’ vaak volgestopt werd met kruiden. De laatste jaren is dat stukken minder, maar wordt dat prompt gecompenseerd met eigenaardige Amerikaanse gisten en wilde experimenten. En dat dan saison noemen. Wederom, ik kan het qua smaak zeer waarderen, maar we moeten niet het ene met het andere willen vergelijken.

Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by erickok
smaakpupillen

Serieus, Eric? :p

Au. Sorry. Dat krijg je na 2,5 jaar Frankrijk. Maar goed dat ik zeer binnenkort naar Vlaanderen verhuis om mijn Nederlands weer op te poetsen.

 
erickok
beers 6033 º places 274 º 15:12 Wed 8/26/2015

of bieren buiten Henegouwen zeker tot de saisons gerekend mogen worden bv. Orval