Flaskeøl i Bergen

Reads 1386 • Replies 12 • Started Tuesday, October 7, 2014 12:49:46 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
tmrmwel
beers 4370 º places 65 º 12:49 Tue 10/7/2014

Det begynner å bli lenge siden de helt interessante nyhetene fant veien inn i hyllene på Matkroken, og nedtrappingen der ser ut til å fortsette i minst samme tempo som det for en stund siden gikk i motsatt retning. Samtidig er det nesten enda mer glissent i spesialhyllene på Valken, og fredagens kommende slipp viser vel at det heller ikke lenger er et "fullverdig" spesialpol (jeg skulle mer enn gjerne hatt kloa i både Red Poppy og Bible belt).

I polsammenheng er det åpenbart ingen alternativer, og for meg virker det ikke å være særlig med åpenbare arvtagere heller for øl i butikkstyrke.

Er de gode dagene over for kjøp av flaskeøl i Bergen?

 
Inbreak
beers 9950 º 15:25 Tue 10/7/2014

På polet har det vel vore rolig i det siste nettopp pga. spesialsleppet. Så etter det no, kjem det nok til å skje litt igjen på spesialfronten. Irriterar meg også over at kun Vika fekk nokre få av øla. På den andre sida, kunne det vore værre. Nedgraderinga av Valken gjeld i stor grad vin, og dei har gitt klar beskjed om at dei vil ha øl vidare som før.

På butikkfronten er det vel kroken på døra for Mat/Ølkroken. Jan Ove har slutta, og Mike som skulle ta over har også slutta. Det var snakk om å få Måseskjæret til å ta over, så det er vel det sikraste kortet framover...

 
tmrmwel
beers 4370 º places 65 º 08:46 Wed 10/8/2014

Ja, det kunne selvsagt vært verre. Heldigvis!

Vet at Valken har gitt klar melding om hva de mener om spesialutvalget, men trodde de hadde fått beskjed om en relativt klar reduksjon uansett. Om man skal legge vekt på det som vises av tilgjengelighet på denne siden (noe som dessverre ofte viser seg at man ikke skal) har det jo vært en god del drypp på Vika som vi ikke har sett snurten til på Valken. I tillegg til fredagens slipp.

Med Matkroken ute av bildet og Coops oppkjøp av Rimi er det vel ikke stort håp på butikkmarkedet. Ikke noen av kjedene som virker veldig interesserte i å satse på øl. Veldig synd egentlig, ettersom det etterhvert er en del interessante varer der også.

 
Inbreak
beers 9950 º 09:32 Wed 10/8/2014

Sleppet er på torsdag i tilfelle du tenkte feil. :-)

 
tmrmwel
beers 4370 º places 65 º 11:02 Wed 10/8/2014

Hehe, selvsagt ;)

 
ClubGonzo
beers 5677 º places 35 º 06:32 Thu 10/9/2014

Originally posted by tmrmwel
Med Matkroken ute av bildet og Coops oppkjøp av Rimi er det vel ikke stort håp på butikkmarkedet. Ikke noen av kjedene som virker veldig interesserte i å satse på øl. Veldig synd egentlig, ettersom det etterhvert er en del interessante varer der også.


Regner egentlig med at det vil komme noen for å fylle hullet etter Matkroken på et eller annet tidspunkt; interessen for spesialøl er jo ikke akkurat synkende...men akkurat nå er det vel Valken, Maaseskjæret og Lerøy som er aktuelle for oss her i byen. Ikke at jeg egentlig klager, nok å ta av her i byen - i alle fall hvis man tar med den økende mengden utesteder som etter hvert begynner å få særdeles gode ølutvalg.

 
yngwie
beers 22205 º places 393 º 10:16 Fri 10/10/2014

Hmmm, kanskje dere begynner å bli litt bortskjemt i Bergen. Jeg var veldig fornøyd med utvalget når jeg besøkte Matkroken under BØ.

 
Inbreak
beers 9950 º 12:55 Fri 10/10/2014

Men ingen som jobbar på Matkroken lenger har noke serlig interesse av øl, så det vil berre gå nedover....

 
tmrmwel
beers 4370 º places 65 º 14:01 Fri 10/10/2014

@yngwie Utvalget på Matkroken var etterhvert utrolig bra. Desverre er det vesentligste ordet i den setningen "var". Ølgutta har sluttet, og butikken har knapt nok fått inn nye varer i hyllene siden du var på besøk.

Særlig kjedelig blir jo dette ettersom det etterhvert har vært en del spennende av både saison og surøl i hyllene, og dette er ikke akkurat noe kjedebutikkene har lett med lys og lykter etter ellers.

Gode øl i butikkstyrke er undervurdert!

 
nilsas
beers 9343 º places 322 º 05:45 Sat 10/11/2014

Fant disse på Spar Bryne idag, første gang jeg finner noe nytt der på over 6 måneder. Ikke det meste spennende, men greit nok da både German KristallWeisen og Irish Ale er noe jeg har for mye av og greit å få prøve noen flere for å danne et bedre bilde.

Mack Engelsk Mørk Ale Porter Porter 4,5 Norway
Mack Kristall Weissbier German Kristallweizen 4,5 Norway
Smithwick’s Pale Ale Irish Ale 4,5 Ireland

Må forøvrig si meg enig at de ikke er mye nytt i dagligvare butikkene, men der er da de som er betydelig dårligere på det området enn de som er nevnt her. Noen av dem prøver overhodet ikke å fornye utvalget og noen av dem prøver, men desverre er det for skjelden utskiftninger.

 
Arve_Christian
beers 5277 º places 182 º 11:08 Mon 10/27/2014

Originally posted by tmrmwel
... det kunne selvsagt vært verre.


Kunne vært mye verre, det kunne vært i Oslo, men vi har heldigvis både gode ølbutikker og tippeliga lag!