Tillykke

Reads 8237 • Replies 79 • Started Saturday, March 20, 2010 12:39:36 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 00:39 Sat 3/20/2010

til de barer der har modtaget dansk ølmærke, udmærkelser etc. af Danske Ølentusiaster. Endnu et år hvor os ølforhandlere ikke er værd at gøre noget ved, for hvad gør vi lige for ølRÆÆÆÆVOLUTIONEN i Danmark?

Surt opstød, ja. Men når en forening som eftersigende er til for fremmelsen af øl i Danmark på den måde leverer så useriøs en guide hvor en bar som High Q på Vesterbro nævnes som et sted at tage hen efter øl, men ikke gider bruge tid på forhandlere, fortæller det mig gang på gang hvorfor jeg for mange år siden meldte mig ud. Der er vel ikke argumenter for ikke at se på forhandlere, så grunden må være at man ikke gider bruge tid på at udfærdige en ny liste. Det er fanneme seriøst!

God weekend venner! Godt vi har Ratebeer som Danamrks eneste rigtige seriøse "ølforening"

Jeppe

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 00:58 Sat 3/20/2010

Ja tak til debat iøvrigt!

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 01:05 Sat 3/20/2010

http://www.ale.dk/index.php?id=3807&view=single_thread&cat_uid=79&conf_uid=167&thread_uid=283

Faldt lige over den.

Puha hvor bliver man dog træt når man læser indslag skrevet af en mand der repræsenterer DØE og som nævner sin lokale fakta som et emne hvis der skulle uddeles mærker til forhandlere. Platheden vil ingen ende tage.....

 
yespr
beers 55596 º places 43 º 01:54 Sat 3/20/2010

Originally posted by Jeppe
Ja tak til debat iøvrigt!


Jeg var lige ved at overveje om ikke du skulle have tråden for dig selv - det ville være sjovt :)

Det jeg skriver her er som en del af debatten - og ikke personligt. Men Jeppe du har det dog med at ytre dit mishag om DØE og i samme afsnit beklage at I ikke for opmærksomhed nok. Det er set udefra er det en lidt sjov modsætning jeg bemærker ofte dukker op.

Jeg mener du læser Oles ord lige firkantet nok. For rigtigt mange mennesker er det lokale supermarkede deres bedste adgang til øl. Det er vel bare det Ole eksemplificerer. Alt er jo relativt og Ole har ganske ret I at vi med et stort udvalg og en relativt lille gruppe omkring RB har noget andet at fokusere på end den brede medlemsskare i DØE man skal holde fast i og udvide. Ultimativt gerne nå ud til hele befolkningen med budskabet om bedre øl.

Mht mærket - jeg må indrømme at jeg kigger ikke på om et sted har et ølmærke. Jeg lagde dog mærke til at uddelingen af ølmærkeprisen nåede frem i gårsdagens online medier. Så mener jeg lige netop DØE går det de har forpligtiget sig til - nemlig at udbrede kendskab til godt øl til bredden.

At vi skal have opmærksom til butikkerne er jeg ikke uenig i. Men jeg tror ikke løsningen er at melde sig ud af DØE og derefter brokke sig på RBs forum. Bevars så kan vi da som nikkedukker give dig ret - men det rykker jo ikke noget :)

/Jesper

 
Theis
beers 15148 º places 114 º 05:40 Sat 3/20/2010

Så skal du igang igen Jeppe:

Stemmeresultat

Rækkefølgen blandt de 10 finaleøl blev som følger:

1.Midtfyns Bryghus Chili Tripel: 18,4%
2.Hornbeer Black Magic Woman: 15,5%
3.Thisted Bryghus Ronkedor: 11,3%
4.Randers Bryghus Midnight Oil Imperial Stout: 11,0%
5.Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel: 9,5%
6.Bryggeriet S. C. Fuglsang Early Bird: 8,6%
7.Bryggeriet Vestfyen Willemoes Jul 2009: 7,8%
8.Beer Here Fat Cat Red Ale: 7,6%
9.Bryggeriet Djævlebryg OriginAle Darwinian IPA: 5,4%
10.Hornbeer Happy Hoppy Viking: 4,9%

Resultatet Årets Bryggeri 2009:

» Hornbeer og Mikkeller: 8,9%
» Midtfyns Bryghus: 7,1%
» BeerHere: 7,0%
» Thisted Bryghus: 4,8%
» Bryggeriet S. C. Fuglsang: 4,3%
» Amager Bryghus: 4,0%
» Randers Bryghus: 3,4%
» Bryggeriet Djævlebryg, Nørrebro Bryghus og Svaneke Bryghus: 2,7% (igen samme antal stemmer)

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 07:02 Sat 3/20/2010

Originally posted by Theis
Så skal du igang igen Jeppe:

Stemmeresultat

Rækkefølgen blandt de 10 finaleøl blev som følger:

1.Midtfyns Bryghus Chili Tripel: 18,4%
2.Hornbeer Black Magic Woman: 15,5%
3.Thisted Bryghus Ronkedor: 11,3%
4.Randers Bryghus Midnight Oil Imperial Stout: 11,0%
5.Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel: 9,5%
6.Bryggeriet S. C. Fuglsang Early Bird: 8,6%
7.Bryggeriet Vestfyen Willemoes Jul 2009: 7,8%
8.Beer Here Fat Cat Red Ale: 7,6%
9.Bryggeriet Djævlebryg OriginAle Darwinian IPA: 5,4%
10.Hornbeer Happy Hoppy Viking: 4,9%

Resultatet Årets Bryggeri 2009:

» Hornbeer og Mikkeller: 8,9%
» Midtfyns Bryghus: 7,1%
» BeerHere: 7,0%
» Thisted Bryghus: 4,8%
» Bryggeriet S. C. Fuglsang: 4,3%
» Amager Bryghus: 4,0%
» Randers Bryghus: 3,4%
» Bryggeriet Djævlebryg, Nørrebro Bryghus og Svaneke Bryghus: 2,7% (igen samme antal stemmer)


Med hvad min ven? Det ser da ud til at værew endt som man kunne have gættet!

 
JensenTaster
beers 1719 º places 19 º 14:35 Sat 3/20/2010

...her er en nikkedukke på jeppes side.
DØEmedlemmer og RBnørder er IKKE det samme, det er faktisk to ender af samme snor; meget langt fra hinanden.
Læser man pjecen fra foreningen igennem, er der i hvert nummer henvisninger til RB og dette forums tendenser og udnævnelser. Og selvom DØE medlemsmæssigt overstiger RB, så er det påfaldende hvor få skribenter medlemsorganet har. Vi har endda eksemplet Scheffel, som kommer ind fra RB. Hvem er det lige der har flest tunger i debatten om øl i DK?
DØEs ignorance overfor folk som Jeppe er, for mig at se, personligt og barnligt, baseret på hvem der klapper kage med hvem. At Jeppe føler sig nødsaget til at bruge RB som talestol er vel bare naturlæigt, han får jo ikke spalteplads i bladet.

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 23:57 Sat 3/20/2010

Tak Ivan.

I må godt synes jeg er et brokkehoved og beklagerøv, men for mig at se skal man brygge et eller andet ligegyldigt møg i en platicspand i Fårevejle og kalde det mikrobryg før DØE gider interessere sig for en. Jo da, vi fik en artikel i blandet da vi blev kåret på Ratebeer til den bedste butik - skrevet af Scheffel. For jeg er sikker på at havde han ikke gjort det var vi ikke blevet nævnt med et ord, sådan er det.
Ivan skriver rigtig nok at man skal være rygklapper for at komme ind i varmen. Og det bliver jeg aldrig, jeg er ikke typen der klapper ryg bare for at være en del af selskabet, jeg gør det hvis jeg kan se en mening med det og det kan jeg virkelig ikke med DØE. Min ven Hanne der for år tilbage havde en af Danmarks bedste ølbutikker i Sydsjælland lukkede for nogle år siden og da jeg spurgte hende hvorfor var en af hendes grunde at hun hver gang hun fik nyhedsmail fra DØE kunne læse at Super Best havde 2 Semper Ardens til 30 kr - det kunne hun ikke hamle op med. Når jeg læser at High Q er et sted at tage hen for øllets skyld får jeg det lidt på samme måde. Det er simeplthen så useriøst.

Jesper, jeg ved godt folk som dig ikke kigger på mærkerne når du vælger sted men det tror jeg faktisk der er mange der gør. En ting er den manglende anerkendelse fra DØE, problemet er bare også at pressen stadig interesserer sig så lidt for øl at de skriver hvad de bliver bedt om og der har DØE stadig en del at skulle have sagt.

At jeg bruger Ratebeer forummet til mine sure opstød er netop som Ivan skriver, hvor skulle jeg ellers gøre det? Ratebeer er i Danmark det klart mest seriøse ølmedie, det er her folk rent faktisk intresserer sig for øl - og ikke bare 2 Semper Ardens til 30 kr - så det er naturligt for mig at skrive her. Ingen behøver være enige med mig, når jeg skriver at jeg ønsker debat, er et en generel debat og jeg får også meget ud af argumenter der modsiger mig ;)

Sidst Jesper, jeg forstår ikke helt den modsigelse du beskriver, gider du uddybe den?

God søndag!
Jeppe

 
yespr
beers 55596 º places 43 º 01:10 Sun 3/21/2010

Du beklager dig over DØE men vil også gerne have at de anerkender Ølbutikken - ja endda giver jer en pris hvis sådan en blev oprettet.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil have opmærksomhed fra en forening du har afskrevet dig fra og som du gentagne gange bruger tid på at kritisere?

Kan det så ikke bare være lige meget? Vær dog glad for den succes du har og ignorer resten.

/Jesper

 
yespr
beers 55596 º places 43 º 03:58 Sun 3/21/2010

Jeg synes det er en fin konstuktiv ting at sige at der burde være Øl(ud)mærke(elser) til salgsteder. At man i DØE kredse har lidt svært ved at finde frem til hvad en definition på et ølsalgssted skal være må være deres interne anliggende pt.

Jf det eksempel du giver Jeppe omkring Hannes butik er da værd at fremhæve. Men budskabet og evt ændring til DØE kommer jo aldrig igang hvis det alene bliver vendt på dette forum eller i vores RB kredse.

Hvad med et brev til Ølentusiasten omkring dette? Med nogle ord om hvorfor du som medejer af en af verdens bedste ølbutikker ikke ser nogen grund til at medlem af DØE.

Mht High Q - jeg tror det har været debateret en del gange - men åbenbart ikke nok. Nemlig hvad præcist er kriterierne er for at få tildelt et ølmærke. Jeg så gerne at man, ligesom ved afstemningen om årets øl og bryggeri, fremlagde nogle tal for at underbygge det mærke der gives. I år har jeg dog endelig set nogle af kriterierne beskrevet i ord.

/Jesper

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 08:23 Sun 3/21/2010

Originally posted by yespr
Du beklager dig over DØE men vil også gerne have at de anerkender Ølbutikken - ja endda giver jer en pris hvis sådan en blev oprettet.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil have opmærksomhed fra en forening du har afskrevet dig fra og som du gentagne gange bruger tid på at kritisere?

Kan det så ikke bare være lige meget? Vær dog glad for den succes du har og ignorer resten.

/Jesper


Jamen, hvorfor tror du det er jeg meldte mig ud? Netop derfor.

Jeg er glad for vores succes og alle vores gode ølinteresserede kunder. Problemet er bare at DØE stadig ses som en slags officiel organ til fremmelse af ølkulturen i Danmark. Og DØE vælger netop med deres mærkninger at ignorere forhandlerne og vælger netop at ikke at interessere sig for dem der ikke enten gør sig til venner med dem eller åbner mikrobryggeri (uanset kvalitet).

Jeg kan lige så godt sige det selv, for der er jo ikke mange andre der gør det: Vi har gjort meget for øllet i Danmark - butik og import (ingen af dele har gjort mig rig så det er ikke kun for pengenes skyld) - og det rager rent ud sagt DØE en høstblomst. Drikkeriget har bryggerier mange andre i Europa længe har prøvet at få fat i uden held, men vi har fået dem til Danmark og det er unikt. I Sverige og Italien mm er man ved at komme i bukserne over at kunne få sådanne øl i handlen, der er man som sådan også i Danmark - bare ikke i DØE, de aldrig har vist det der bare ligner interesse. Måske fordi vores øl er for dyre, for DØE er jo blevet en forening der kæmper mere for billig øl en unik øl (2 Semper Ardens for 30,-) og det er lige præcis der problemet ligger.

Kan det virkelig forsvares at en forening til fremmelse af øl i Danmark udmærker en bar som High Q og ikke en butik som Barley Wine (for ikke hele tiden at snakke om mig selv). Jeg har virkelig svært ved at finde argumentet.

Jeppe