Praatbarak

Reads 8223 • Replies 108 • Started Monday, December 22, 2014 4:48:55 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
tderoeck
beers 14777 º places 247 º 02:36 Tue 2/10/2015

Originally posted by 77ships

Originally posted by bartlebier
En omdat het hier nu toch bruist van het forumleven, gelijk een admin-vraagje:

Weet iemand hoe ik dit misbrouwsel invoer:
http://shop.delhaize.be/nl-be/Dranken-en-alcohol/Bier/Pils/Blond-bier-7C-Pils-7C-4-2C7-ALC-7C-Bak/p/S2014022600196300000

Aka "Delhaize 365 Blond Bier / Pils", niet hetzelfde als de aliassen Piedboeuf Blond of Wit?


Het is toch gewoon dit: http://www.ratebeer.com/beer/365-pils-bier/75394/


Seems solid. Ik zal er "Delhaize" voor zetten...

 
rood
beers 93 º places 5 º 13:24 Wed 2/11/2015

77ships, was de St Bernadus Calvados nu lekker of niet? Uit je review zou ik vermoeden, ander en beter. Uit je score zou ik afleiden: gloryhole bier.

http://www.ratebeer.com/beer/st-bernardus-abt-12-oak-aged/302487/

 
77ships
beers 14200 º places 918 º 14:21 Wed 2/11/2015

Originally posted by rood
77ships, was de St Bernadus Calvados nu lekker of niet? Uit je review zou ik vermoeden, ander en beter. Uit je score zou ik afleiden: gloryhole bier.

http://www.ratebeer.com/beer/st-bernardus-abt-12-oak-aged/302487/



Niemand van de groep was er wild van. Hij was op zichtzelf lekker maar het is een bier waar ik toch wel meer van verwacht had. Vandaar beetje ja / nee. Ik vind St. Bernardus Abt 12 ook overroepen. Calvados / Eik was er amper in te vinden.

 
rood
beers 93 º places 5 º 19:55 Fri 3/13/2015

Wow praatbarak is zo populair. Nochtans wordt er genoeg geïnfecteerd shizzle in België gedumpt dat we daar redelijk wat over kunnen zeveren. Qantelaar Oak Aged is daar een zeer schoon voorbeeld van. Say what?

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 20:16 Fri 3/13/2015

Genoeg geinfecteerde prijzen ook zo blijkbaar de laatste tijd #framboos #zwartemarktteslimaf.

Ander markant topicje: de intrede van betalende geekfestivals in BE.
BBF en ZBF nu voor het gepeupel?

Hier in DE zijn alle bierfestivals voor het volk met ietwat ABV al betalend, om de zich bezuipende bendes en het schorriemorrie buiten te houden. Blij dat BE nooit echt dat probleem heeft gehad en biercultuur au fond democratisch blijft. Allemaal braaf opgevoed door al vanaf 16j Duvel op festivals te leren zuipen, zeker?

 
77ships
beers 14200 º places 918 º 02:55 Sat 3/14/2015

Ik ben alvast blij dat ik geen 10 € betaald heb voor een van de Bourbon BA Quantelaar bieren. Nochtans op O.B.E.R. kochten veel mensen flessen ervan nadat zij die bieren geproefd hadden. Veel bier liefhebber kunnen het verschil tussen bier met en zonder brouwfouten niet altijd zo goed zien. Ik heb nog regelmatig voor dat vrienden van mij iets drinken en ervan genieten totdat ik opmerk dat bv. hun RIS o.a. naar azijn, rottende dingen etc. smaak en dan gaan sommigen nog het bier verdedigen.

Mss ben ik te kritisch maar kijkende naar mijn scores denk ik niet dat dit het probleem is. Ik denk dat net zoals bij wijn veel mensen nog altijd eerst naar brouwerij naam, kostprijs, verpakking, reputatie etc. kijken voordat zij naar de smaak kijken.

ZBF is betalend nu? Ik zie niets op hun website.

ZBF is blijkbaar vanaf dit jaar in 10 cl. glazen. Zijn de prijzen ook veranderd? Was het ook 1 € in 2014? Ik dacht van niet maar mijn geheugen is niet dat goed. Indien dit het geval is vindt ik dit zekker wel een stap vooruit sinds ik toch geen 15 cl. moet hebben van meeste bieren daar.

Maar 2 nieuwe Struise bieren voor zover op ZBF voor mij, wow.
ACBF 2015 was ook het beste festival dat ik tot nu toe naar geweest ben & zij hadden financiële redenen om het te doen. Leuven Innovation festival is ook bezig om zwaar hun best te doen. Het is natuurlijk wel waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat jij inkom moet betalen om Leffe te drinken maar die situatie zullen wij wel bekijken als die zich voordoet. Mss is de Belgishce bier landschap zich aan het splitsen in mensen die dolblij zijn nog een tripel te proeven & mensen die USA-stijl bieren willen.

Over Framboos verbaas ik mijzelf niet. Ik wou wel dat er iets meer in België te koop aan was, wat een gedoe is de release, moet vandaag nog mijn flessen afhalen. Ik vermoed wel sterk dat een deel van de bieren bedoeld voor de Belgische markt verkocht zijn aan een webshop die zich exclussief op USA richt wat ik eerlijk gezegt minder begrijp.

Ik alles zullen er altijd wel mensen moeten zijn die met hun rijkdom gaan stoefen, het is maar menselijke natuur. Geef hen gewoon geen aandacht want dat is alles wat zij willen.

 
tderoeck
beers 14777 º places 247 º 02:58 Sat 3/14/2015

Ja, dat onze Belgische lambics zo gegeerd zijn in andere landen (us, scandinavië) heeft de producenten hoegenaamd geen windeieren gelegd, maar dikke pech wel voor sde Belgische liefhebbers. Alle rariteiten zijn pokkeduur en zelfs de prijs van gewone geuze is de laatste 3 jaar zeker met 50% gestegen...

 
77ships
beers 14200 º places 918 º 03:22 Sat 3/14/2015

Originally posted by tderoeck
Ja, dat onze Belgische lambics zo gegeerd zijn in andere landen (us, scandinavië) heeft de producenten hoegenaamd geen windeieren gelegd, maar dikke pech wel voor sde Belgische liefhebbers. Alle rariteiten zijn pokkeduur en zelfs de prijs van gewone geuze is de laatste 3 jaar zeker met 50% gestegen...


Ik verwacht van zodra dat buitenlandse spontaan gefermenteerde bieren couranter worden het interesse in Belgische lambiek sterk zal afnemen. Kijkende naar saison etc. Amerikanen lijken de voorkeur te geven aan Amerikaanse brouwerijen. Dit is pure lambiek met de hoogste score op RB:
http://www.ratebeer.com/beer/oceanside-ale-works-daliesque/242325/

Ik heb hem nooit gehad dus ik kan niet oordelen of hij inderdaad better is dan elke Belgische pure lambiek.

Aangezien dat het mogelijk is om op semi-industireële schaal goede lambiek gaan wij mss ooit een nieuwe batch Sélection Lambic zien.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 06:01 Sat 3/14/2015

Originally posted by 77ships
Originally posted by rood
77ships, was de St Bernadus Calvados nu lekker of niet? Uit je review zou ik vermoeden, ander en beter. Uit je score zou ik afleiden: gloryhole bier.

http://www.ratebeer.com/beer/st-bernardus-abt-12-oak-aged/302487/



Niemand van de groep was er wild van. Hij was op zichtzelf lekker maar het is een bier waar ik toch wel meer van verwacht had. Vandaar beetje ja / nee. Ik vind St. Bernardus Abt 12 ook overroepen. Calvados / Eik was er amper in te vinden.


Haha, bij mij is 4.4 geen ja/nee maar een heel harde ja

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 07:29 Sat 3/14/2015

Originally posted by 77ships
Originally posted by tderoeck
Ja, dat onze Belgische lambics zo gegeerd zijn in andere landen (us, scandinavië) heeft de producenten hoegenaamd geen windeieren gelegd, maar dikke pech wel voor sde Belgische liefhebbers. Alle rariteiten zijn pokkeduur en zelfs de prijs van gewone geuze is de laatste 3 jaar zeker met 50% gestegen...


Ik verwacht van zodra dat buitenlandse spontaan gefermenteerde bieren couranter worden het interesse in Belgische lambiek sterk zal afnemen. Kijkende naar saison etc. Amerikanen lijken de voorkeur te geven aan Amerikaanse brouwerijen. Dit is pure lambiek met de hoogste score op RB:
http://www.ratebeer.com/beer/oceanside-ale-works-daliesque/242325/

Ik heb hem nooit gehad dus ik kan niet oordelen of hij inderdaad better is dan elke Belgische pure lambiek.



Zou ik ook een gezonde trend vinden, dat grotere landen hun eigen zure bieren meer beginnen brouwen en drinken. Met saisons is het al goed op weg, er zijn zelfs steeds meer Duitse saisons dit jaar, waarvan die van AleMania een van de betere tout court is die ik dit jaar heb gehad.

Alleen lijkt het meeste US "lambic style" of American Sour dat ik heb gehad een einde op weg geholpen met melkzuur, snellere pakjesbrett of barrel-brett, Wyeast Lambicmix dan wilde bruxellensis (Vooral Cascade, maar ook gedeeltelijk bij Lost Abbey en Allagash).
Dat spul is ofwel te zuur ofwel te zwak vergeleken met de real deal. Lost Abbey is wel goed bezig met Rodenbach-achtigen te perfectioneren.

Dit weekend het eerste sour experiment van Oostenrijkse Stiegl gedronken: Faux Pas en Faux Pas Framboise (2 flesjes over, bb2024, waarvan een voor volgende Toer de Geuze), en dat was helemaal niet slecht, wel al direct overprijsd.
Basisbier was een op vat gerijpte Heller Bock, met melkzuur navergist. Klaar in een maandje of 3-4-5, dan ka-tsching.

In DE is er ook nog de bescheiden genaamde "Weltmeister Framboise" van Kehrwieder. Uitstekende brouwerij voor IPAs, maar €33/fles bitte schön. Die heeft dan wel zijn eigen brett geharvest en maar 350 flessen gemaakt, maar melkzuur in een Berliner Weisse is toch iets sneller & gemakkelijker te hanteren dan alles wat Pajottenlandse lambiek zo te verwerken krijgt.

Ergo: Nu is zelfs AT/DE ontwaakt. Laatst weekend met enkele Braumeisters van Weihenstephaner vaak over lambiek gesproken, die er heel wat vanaf wisten.. De world is ready for sours en dat gaan we te weten krijgen.