Is hop een kruid, specerij, fruit of groente?

Reads 5810 • Replies 31 • Started Thursday, October 8, 2015 3:29:09 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Borresteijn
beers 11335 º places 404 º 02:09 Fri 10/9/2015

Originally posted by erickok
In die context lijkt hop mij een kruid. Kruiden in een culinaire setting zijn zachte(re) plantdelen om smaak aan te brengen terwijl specerijen meestal gedroogd en hard zijn.


Dit is ’em denk ik. In het Engels heb je ook duidelijk die distinctie, herbs or spices, al gaat t in het geval van herbs (kruiden) meestal om blad of steel, soms om bloem (lavendel, kamille), en bij spices (specerijen) om alle (meestal gedroogde) onderdelen van de plant of de wortels.

En ja Kamiel, weed/wiet kun je idd letterlijk als onkruid vertalen ;-)

 
bierkonijn
places 11 º 03:12 Fri 10/9/2015

De hopbel is in ieder geval geen vrucht maar een bloem.
De plant is gewoon een plant en er zijn geen meerdere definities voor specerijen, kruiden, fruit en groente. Het is niet verboden een aardappel als specerij te classificeren.

 
joes
beers 93 º places 9 º 03:46 Fri 10/9/2015

Aan een hopplant komen eerst hele kleine bloemetjes, die later uitgroeien tot hopbellen. Deze hopbellen zijn eigenlijk de zaaddragers van de plant. In dat opzicht zijn de hopbellen dus eigenlijk de vruchten van de hopplant, net als appels, druiven, of dennenappels.

My cup of tea. Mooie discussie trouwens :-)

 
Abijen
beers 2571 º places 66 º 03:48 Fri 10/9/2015

laten we het maar gewoon op plant houden ;)

 
bierkonijn
places 11 º 03:50 Fri 10/9/2015

Voor een vrucht heb je toch bevruchting nodig? Dat is juist wat je ten alle tijde moet vermijden bij hop.

 
MrHangover
beers 4691 º places 75 º 04:01 Fri 10/9/2015

Ik ben van mening dat de hopbel een bloem is. In geval van bestuiving van de bloem, zal je uiteindelijk zaadjes krijgen, wat je dus wilt vermijden. Indien er gedurende het bloeiproces geen bevruchting plaatsvindt, zal de bloem blijven groeien en groeien en meer hars uitscheiden om stuifmeeldragende insecten aan te trekken. Als de bloem wel bevrucht wordt, zal deze snel verschrompelen om zaadproductie te bespoedigen. En aangezien hop familie is van cannabis en de brandnetel, kunnen we stellen dat de voortplanting hetzelfde zal werken. Dus hop is een plant, de hopbel is een bloem..

 
joes
beers 93 º places 9 º 04:59 Fri 10/9/2015

Originally posted by MrHangover
Ik ben van mening dat de hopbel een bloem is. In geval van bestuiving van de bloem, zal je uiteindelijk zaadjes krijgen, wat je dus wilt vermijden. Indien er gedurende het bloeiproces geen bevruchting plaatsvindt, zal de bloem blijven groeien en groeien en meer hars uitscheiden om stuifmeeldragende insecten aan te trekken. Als de bloem wel bevrucht wordt, zal deze snel verschrompelen om zaadproductie te bespoedigen. En aangezien hop familie is van cannabis en de brandnetel, kunnen we stellen dat de voortplanting hetzelfde zal werken. Dus hop is een plant, de hopbel is een bloem..


I rest my Cees.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 08:19 Fri 10/9/2015

Tinus durft zich hier niet te mengen, maar hij verzekerde me dat het een kruid is. Wat een thread!

 
Bullit
beers 6227 º 08:40 Fri 10/9/2015

Totale gekte. Ik zit op het puntje van mijn stoel!

 
erickok
beers 6033 º places 274 º 09:27 Fri 10/9/2015

Originally posted by MrHangover
Dus hop is een plant, de hopbel is een bloem..

Botanisch ja. En we gebruiken hem als kruid voor de geur/smaak/++.