Antall ratinger på Norske bryggerier RB vs Untpd

Reads 1628 • Replies 23 • Started Tuesday, January 17, 2017 7:42:32 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Bryne
places 1617 º 13:24 Sun 2/12/2017

Kor mange aktive norske ølratere er det i Norge? Er det statistikk på slikt? Aktiv = har ratet øl i 2017, helst fleire enn ein håndfull... Mitt inntrykk er at det er snakk om maks 20 stk som sørger for "nyvinning" med med tanke på å henge med på det norske craft beer kjøret for tida. Det blir lite fyldig tallmateriale om eg har rett.

 
gunnar
beers 14335 º places 1096 º 14:18 Sun 2/12/2017

De Norske raterne med flest ratings
https://www.ratebeer.com/Users/TopCountryRaters.asp?CountryID=154&Letter=N
Av Topp 50 så er det en ca 10 frafalne som ikke ratet en øl i 2017, så vi har i 30-40 stk som er mer eller mindre aktive.

 
yngwie
beers 22206 º places 393 º 15:16 Sun 2/12/2017

Originally posted by Bryne
Brukarane har valgt Untappd, puber gjer det ved å legge ut oversikt over ølutvalg på fat og flaske. Venter bare på at dei ulike bryggeria tek over admin jobben på sine eigne øl.

Det kommer nok ikke den store mengden bryggere til å gjøre. I tillegg er det tungvint å få gjort endringer der, og blant brukerne er det så mange svimehuer at det blir dobbel- og trippeloppføringer selv om man som brygger gjør alt klart for brukerne.

 
yngwie
beers 22206 º places 393 º 15:24 Sun 2/12/2017

Originally posted by Bryne
Kor mange aktive norske ølratere er det i Norge? Er det statistikk på slikt? Aktiv = har ratet øl i 2017, helst fleire enn ein håndfull... Mitt inntrykk er at det er snakk om maks 20 stk som sørger for "nyvinning" med med tanke på å henge med på det norske craft beer kjøret for tida. Det blir lite fyldig tallmateriale om eg har rett.


Det er ikke noen sånn statistikk tilgjengelig, ikke for admins heller.

 
Bryne
places 1617 º 16:06 Sun 2/12/2017

Originally posted by gunnar
De Norske raterne med flest ratings
https://www.ratebeer.com/Users/TopCountryRaters.asp?CountryID=154&Letter=N
Av Topp 50 så er det en ca 10 frafalne som ikke ratet en øl i 2017, så vi har i 30-40 stk som er mer eller mindre aktive.

Etter litt gjennomgang av topp 50 lista:
5 stk har vore inaktive lenge/sluttet (tatt til vett?)
10 stk har hatt minimal aktivitet sidan november 2016 (nyttårsforsett??)
6 stk som er aktive, men det blir færre enn 4 øl i veka....
Då står vi igjen med 29 individ som helsedirektoratet nok gjerne skulle likt å ha ein prat med! Dvs den harde kjerne som dokumenterer kva som skjer i ølverdenen her på berget.

Dette er bare top 50 lista, og som Yngvar seier, det er ikkje oversikt over alle andre med færre enn 833 registrerte øl. Hadde vore interessant å sett aktiviteten på dei som er i " juniorstallen" Det er her framtida for RateBeer Noreg ligger! Hadde og vore interessant å kjenne til gjennomsnittsalderen på dei 29 mest aktive :-)

 
Beer5000
beers 10643 º places 284 º 02:41 Mon 2/13/2017

Det er et faktum at vi ikke er så mange aktive norske ratere som aktive Untapd brukere, ergo lite anvendelig tallmateriale for statistikere og andre tallinteresserte. Men gir virkelig Untapd så mye mer pålitelige tall da? Det er mange som bruker Untapd, men det er fordi terskelen for å bruke det er veldig lav. Ser man på det å måtte skrive noen få ord om lukt og smak som så mye arbeid at man ikke gidder så jeg jeg skeptisk til hvor seriøst man kan betrakte summen av veldig mange lavterskel brukere som kaster terning. Hvem ville brydd seg om en filmanvendelse som skriver: På kino med Per, dritkul film – terningkast 5? Jeg føler at det å bruke Untapd som guide for øl blir som å bruke Pokemon Go som resieguide for en by.

Går vi noen år tilbake så var Sigmund den eneste aktive nordmann på RB. Den gangen jeg arrangerte Norges første RB samling sammen med Yngvar var vi kanskje 10-15 aktive brukere. Nå er vi 30-40, det er faktisk vekst. Nei, vi er virkelig ikke mange, men vi er interessert i øl og opptatt av å gi en personlig formidling om hvordan vi opplever ølene vi smaker. Kommentarene fra 20 ølinteresserte på RB sier meg uendelig mye mer om et øl enn det jeg kan finne på Untapd.

Men junior stallen er viktig, mange av oss som har vært her en stund begynner å trekke litt på årene og det er viktig å finne sunn frisk ungdom som er opptatt av øl. Altså opptatt av øl, ikke bare av å kaste terning for å samle badger.

 
Bryne
places 1617 º 08:45 Mon 2/13/2017

Enig med det meste som blir sagt om RateBeer vs Untappd. Men, mine Untappd kompiser bruker tid og har ein god vurdering bak tallet som blir gitt til kvart øl. For meg er "terningkast" ein god peikepinn på kor godt eit øl er, om bare mange nok har gitt sin vurdering. Dei fleste øl drikk eg uansett aldri igjen.... På RateBeer er det ratinger på polsk, russisk, nederlandsk, spansk osv som ikkje gjer meining for meg uansett. Eg gidder ikkje bruke Google translate på enkeltøl. Og, mange har og sterke subjektive preferanser på ølstil, er ekstremt vare for enkelte smaker eller identifiserer obskure smaker og lukter som eg aldri vil klare å indentifisere og sette ord på, uansett om eg er klin edru eller på god veg til lett grøftefull.

 
Beer5000
beers 10643 º places 284 º 09:34 Mon 2/13/2017

Det kan være lurt å sette ord på tingene uansett for sin egen del. Vi endres våre preferanser med tiden uansett, dersom man smaker et øl i dag som man synes er fantastisk og hadde glemt at man gav det 2 blank i 2003 så kan det være artig å lese hvorfor. Var det en feil, syntes jeg det smakte for surt/bittert etc. Dette kan aldri en terning alene fortelle noe som helst om. Har også hørt rykter om at noen på Untappd legger mer i det enn andre, men aldri kommet over en slik rating de gangene jeg har søkt litt på Untappd.

Det jeg derimot husker var at vi satt en gjeng på puben og smakte et øl, så spurte den ene som brukte Untappd om jeg kunne forklare hvordan jeg ville beskrive ølet på RB. Da jeg var ferdig med utseende og duft var det ikke flere ledige karakterer og jeg lager ikke akkurat spesielt lange ratinger heller.



En annen ting mens jeg er i gang, når man forlater IPA, hvete, stout etc. altså øl som de fleste kan være enige om og beveger seg innpå elsk eller hat sjangere som oude brune, pumpkin ale, barrel aged etc. så vil det i den store massen med Untappd brukere helt naturlig sprike en del. Snitt karakteren vil derfor gå ned selv om det er verdens beste eksempel på stilen fordi ikke alle liker denne stilen. Et par beskrivende ord utover ?veldig bra? eller ?veldig dårlig? kan lett fortelle at dette er en rating man ikke nødvendigvis behøver å vektlegge så mye. Karakter 3,5 kan faktisk være snittkarakteren på et svært godt øl. Vi har jo også eksempler her på RB hvor brukerne praktiserer helt forskjellige områder av skalaen. For noen skal det ekstremt mye til å bikke 4.0 mens andre ser ut til å betrakte det som et rett over gjennomsnittet øl. Terningkast sier i alle fall meg veldig lite.

 
Beer5000
beers 10643 º places 284 º 11:13 Mon 2/13/2017

Du behøver faktisk ikke google oversette Russisk og Italiensk, RB har en fin funksjon hvor man kan velge å følge et lite knippe profiler. Jeg har et ca. 20 personer, alle norske som sorteres under My Friends når jeg ser på et øl. Bruker gjerne å vente til jeg er ferdig med å legge ut en rating, så kan det være morsomt å se hvordan de jeg kjenner oppfatter den samme ølen. Man føler faktisk at man blir litt kjent med dem som skriver litt om ølene sine. De vanskelige smakene som man ikke kan sette ord på skal man ikke bry seg om, man bruker det som faller seg inn (dificult to describe er også en beskrivelse). Er man en gjeng som sitter rundt et bord med samme øl kan det være morsomt å høre hva de forskjellige mener, ofte er det en eller annen som kommer opp med noe som virker kjent/logisk når man først hører det. Det hele er bare en treningssak, det finnes ingen fasit eller feil/riktig. Alle rater på sitt vis, synses jeg det minner om marmelade så gjør det det for meg. Om fem år kan det være jeg bruker et annet ord for å beskrive det samme og da har jeg en logg for å gå tilbake om jeg ønsker.

Alle må selvfølgelig rate eller kaste terning som de vil, men jeg føler for å argumentere for det å rate med personlige ord som et bidrag til å opprettholde litt aktivitet her på RB. Dersom vi kan oppfordre de som er interessert i å smake på øl til å være med i fellesskapet så er det fantastisk. Du som skriver så bra og personlige anmeldelser av steder burde bare bruke samme teknikk for å beskrive øl. Begynn gjerne enkelt, hvorfor smaker det godt, er det fordi det er søtt og bittet? (hvorfor er det egentlig hyggelig på en pub? Er det møblene, folkene, musikken?) Man behøver ikke blande inn grapefrukt og appelsin skall dersom man føler seg usikker, de fleste klarer å forholde seg til søtt, surt, salt, bittert – det er en meget god start. Sleng deg ut i det, det er bare å begynne.

 
Bryne
places 1617 º 12:01 Mon 2/13/2017

Etter litt om og men i det herrens år 2009 starta eg omsider med rating av plasser. Etter å i smug ha kikket på RateBeer før diverse storbyferier, tenkte eg at det kunne vore moro å lage ein oversikt over besøkte øldestinasjoner som eg hadde besøkt. Alt da hadde eg ein "back log" med øl. Valget var plasser eller øl. Det blei plasser. Og, det blir med det...