Boon VAT 44 - 77 - 79

Reads 4031 • Replies 43 • Started Wednesday, April 27, 2016 9:21:22 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
JulienHuxley
beers 6219 º places 450 º 07:40 Thu 4/28/2016

Originally posted by caesar
Originally posted by 77ships
Originally posted by Countbeer
Ik heb zojuist gehoord dat t om een ander bier zou gaan... Just my 5 cents...


Wat is het verschil?


Kamiel wil graag dat elke batch lambiek apart op de site komt te staan. En natuurlijk wijn. Veel wijn. Behalve rose, want rose is voor vrouwen :P


lolll

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 07:56 Thu 4/28/2016

Originally posted by sebletitje
Originally posted by bartlebier
Originally posted by 77ships
Originally posted by Countbeer
Ik heb zojuist gehoord dat t om een ander bier zou gaan... Just my 5 cents...


Wat is het verschil?

Om te beginnen 8,5 vs 9%?


RB verschil voor nieuwe bieren is 10% van het hoogste abv.


Qué?
Verschil moet 10% zijn, vooraleer het een nieuwe entry is?
#FranzKafkaWareinBuchhalter

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 08:09 Thu 4/28/2016

10% van het hoogste ABV, dus bij 9% moet de andere versie 8.1% of lager zijn...

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 08:13 Thu 4/28/2016

Originally posted by Maakun
10% van het hoogste ABV, dus bij 9% moet de andere versie 8.1% of lager zijn...

Aha, merci voor de verduidelijking. Soms loont het om die paar extra lettergrepen te tippen.
Die regel kende ik nog niet.

Dus Boon Oude Lambiek 6% = niet Boon Oude Lambiek 7% omdat...?

 
sebletitje
beers 11868 º places 491 º 09:33 Thu 4/28/2016

Originally posted by Maakun
10% van het hoogste ABV, dus bij 9% moet de andere versie 8.1% of lager zijn...


Inderdaad. De rest (uitzonderingen) is natuurlijk bekend als ’brewer’s intent’, en dus niet altijd duidelijk wat is of is niet een nieuw bier.

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 08:48 Fri 4/29/2016

Post van Geers voor de VAT 49.

"We zijn blij om vanaf vandaag ook met dit exclusief bier van Boon uit te pakken : VAT 79, een "monoblend" die voor 90% Bestaat uit Lambiek afkomstig van Foeder nr 79 (gebrouwen op 19-20 oktober 2011) en 10% jonge lambiek. Het bier werd reeds gebotteld op 17 december 2014, en is nu beschikbaar. Foeder 79 heeft een bijzonder verhaal. Het is immers de oudste foeder van de brouwerij. Het heeft een inhoud van 6700 liter en werd in 1883 door de firma Persenaire uit Antwerpen gemaakt. Voor een vat van dergelijke grootte moeten al snel eiken van minstens 200 jaar oud voor gebruikt worden, wat betekent dat het hout voor deze vaten meer dan 300 jaar oud is. De vergistingsgraad bedraagt 93% , dus deze goudgele gueuze is niet heel droog. Met zijn 9% ABV heeft het wel een zeer volle smaak, met aroma’s van rijpe appels, vanille, accenten van eikenhout, perzik en muskaat. Dit alles met een mooie zuurbalans!"

Spijtig dat op deze site, walhalla voor boekhouders, xls-fetisjisten en tickers, steeds minder plaats is voor unieke verhalen en sprekende details als deze...net daarvan leeft de cultuur. Anders kan je net zo goed postzegels gaan verzamelen.

Natuurlijk komt bij die verhalen wat marketing en brouwersromantiek kijken, die we hier niet klakkeloos hoeven overnemen. Maar als tegengewicht voor al die puberale statistiekjes en dat harteloos getik voegt het wel een volwassen noot met wat meer respect voor traditie toe. Iets waarvoor men anders al eens vaker naar de buren van BA wil lonken. (Zie ook: Belgian Beer & Food en hun prachtige verhalen over familiebrouwerijen).

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 09:37 Fri 4/29/2016

Ik dacht dat je het gezellig wilde houden? :P

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 09:44 Fri 4/29/2016

Originally posted by caesar
Ik dacht dat je het gezellig wilde houden? :P


De eerste verkennende ronde is voorbij ;) Gewoon even kijken wie zin heeft om wat meer in de diepte te gaan, anders vind ik er niet veel aan.

Anders als in NL heeft Belgische debatcultuur altijd een gezellige eerste opwarm-ronde nodig. In de tweede ronde laaien de emoties dan hoog op, daarna volgt het koude bad of "geen commentaar."
Gewoon een oprecht interesse voor wie het hier evenveel om biercultuur en context dan om ratecultuur en afvinken gaat.
(Eeuwenoude polemiek tussen alpha’s en beta’s revisited).

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 09:56 Fri 4/29/2016

Originally posted by bartlebier
Originally posted by caesar
Ik dacht dat je het gezellig wilde houden? :P


De eerste verkennende ronde is voorbij ;) Gewoon even kijken wie zin heeft om wat meer in de diepte te gaan, anders vind ik er niet veel aan.

Anders als in NL heeft Belgische debatcultuur heeft altijd een gezellige eerste opwarm-ronde nodig. In de tweede ronde laaien de emoties dan hoog op, daarna volgt het koude bad of "geen commentaar."
Gewoon een oprecht interesse voor wie het hier evenveel om biercultuur en context dan om ratecultuur en afvinken gaat.
(Eeuwenoude polemiek tussen alpha’s en beta’s revisited).


Ok, we wachten rustig af dan :-)

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 10:38 Fri 4/29/2016

Originally posted by caesar
Originally posted by bartlebier
Originally posted by caesar
Ik dacht dat je het gezellig wilde houden? :P


De eerste verkennende ronde is voorbij ;) Gewoon even kijken wie zin heeft om wat meer in de diepte te gaan, anders vind ik er niet veel aan.

Anders als in NL heeft Belgische debatcultuur heeft altijd een gezellige eerste opwarm-ronde nodig. In de tweede ronde laaien de emoties dan hoog op, daarna volgt het koude bad of "geen commentaar."
Gewoon een oprecht interesse voor wie het hier evenveel om biercultuur en context dan om ratecultuur en afvinken gaat.
(Eeuwenoude polemiek tussen alpha’s en beta’s revisited).


Ok, we wachten rustig af dan :-)


Back on topic, semi-polemic:
Mij is het werkelijk om het even, of ik met 44 - 77 - 79 nu 1 of 3 biertjes kan afvinken. Ik ga al eens spontaan naar een festival en vergeet 20+ bieren op te schrijven omdat ik met mensen/brouwers aan de klap geraak, dus mijn trainspotting urge ligt vrij laag.

Maar aan bv. voorgaande gedetailleerde smaaknotities van Kraddel over alle 3 Boon VAT versies en hun subtiele verschillen merk ik dat er veel fijn-smaakbegaafde tickers onder ons RB nerds zijn, wiens waardevolle onderscheidingen van verschillende vaten en versies met een merging van deze 3 versies verloren gaan - samen met het verhaal over dat 200-jaar oude Boon vat.