Slowchat

Reads 64095 • Replies 766 • Started Thursday, April 18, 2013 1:51:51 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Abijen
beers 2571 º places 66 º 01:51 Thu 4/18/2013

Op menig forum zie je een topic genaamd Slowchat.
Een slowchat topic is handig als je iets kwijt wil over wat dan ook zonder dat je daarvoor een topic hoeft aan te maken. Zo raakt niet het forum bezaait met topics waar bijvoorbeeld maar 1 vraagje instaat en die binnen 3 reacties alweer helemaal behandeld is.

Graag hoor ik van jullie of dit een goed idee is. En zo niet, dan is dit weer een topic die het forum vervuild ;)

Om mee te starten. Hoe raten jullie je bier op festivals? Gebruik je een app en zet je daar gelijk alle details er in? of tick je het bier alleen en vul je de details later thuis in?

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 03:40 Thu 4/18/2013

De echte tickers zitten met zijn allen aan een tafel. Pen in de ene hand, glas in de andere, boekwerken op tafel. Sommigen hebben zelfs hun eigen scorings-sheets bij zich, waarbij ze alleen maar keywords hoeven aan te vinken, zodat ze later makkelijker het in kunnen voeren. Anderen hebben laptops, tablets of telefoons, waarmee "live" wordt gerate. En dan is het meters maken en zoveel mogelijk bieren proeven. Door iedereen een ander bier te laten halen en alle glazen rond te laten gaan langs alle proevers, worden er hoge aantallen gehaald. Vaak kun je de wannabe/noob-tickers herkennen: zij zijn namelijk degenen die de hele tijd het bier moeten halen. Terwijl de ticktators slechts op hun troon zitten en ratings dicteren aan hun secretaresses. Op deze manier worden de zogenaamde backlogs gecreeerd, die op een willekeurig tijdstip (bij voorkeur in de baas zijn tijd) achter elkaar ingevoerd worden op Ratebeer. Ik was ooit zo’n nerd, nu hou ik het bij het bezichtigen van deze wonderbaarlijke schepsels ;-)

Hmm, dit zou gewoon al bijna een column waard zijn :P

 
MrHangover
beers 4691 º places 75 º 03:56 Thu 4/18/2013

Op festivals en proeverijen rate ik op twee manieren. De meeste bieren rate ik via de app. Echter ervaar ik zelf met de app dat ik snel geneigd ben om korte rates op te schrijven, omdat mijn telefoon vrij traag en klein is. Voor de meer bijzondere bieren heb ik dan ook een boek waarin ik mijn notities kan schrijven. Op die manier kan ik wat uitgebreider raten. Deze voer ik dan later in op Ratebeer.

 
TheJvd
beers 1362 º places 11 º 04:00 Thu 4/18/2013

Haha, klinkt inderdaad al als een goede column. Een antropologische studie van tickers in het wild.

Wat betreft een slowchat: Ik vind het op zich wel prima dat voor elke vraag een nieuw topic wordt gemaakt. Dan is het ook makkelijker om het later nog eens op te zoeken.

 
Abijen
beers 2571 º places 66 º 04:12 Thu 4/18/2013

Zit je dan niet continue met die telefoon in je handen te typen? Ik ga met vrienden die niet tickers zijn, dus niet echt gezellig dan :P
Ik denk dat ik een pennetje meeneem en dan in het festival boekje ,die je er meestal bij krijgt, wat losse steekwoorden bij de bieren zet.

Wat de slowchat betreft. Elke vraag een topic was maar een voorbeeld. Ik zit af en toe met vragen omdat ik nog vrij nieuw ben op het tick gebied dus dan lijkt me een topic zoals deze wel handig. In plaats van 10 topics met allemaal vraagjes van mij ;)

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 07:03 Thu 4/18/2013

Ik heb een boekje met letters. Elke letter refereert naar iets als Geur, Kleur, Smaak of Nasmaak...
Dit boekje gebruik ik op festivals, tastings en soms op cafe.
Thuis, bij vrienden en (soms) op cafe doe ik bijna altijd "live" raten.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 09:02 Thu 4/18/2013

Zolang ik rate op de app vergeet ik niks. Als ik ga schrijven dan vergeet ik het wel eens om punten te geven of na het omschrijven van de geur raak ik aan de praat en vergeet de rating af te maken, etc.

 
SVD
beers 6169 º places 329 º 09:49 Thu 4/18/2013

aangezien ik geen idee heb met wat ik aan het doen ben met het raten en ik voor mezelf rate doe ik het meestal van geheugen of als ik thuis ben met het glas naast me als ik toch achter de computer zit. Maar ja ik hoop ooit wel eens iets als geuren eruit te kunnen halen, alles met zijn tijd.

Maar als ik het zo lees beeld ik me van die half dwangneurotische mensen in die een beer drinken alleen om het gedronken te hebben, zit ik hier fout of een beetje goed ? ik wil niemand beledigen of zo.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 10:00 Thu 4/18/2013

Originally posted by SVD
Maar als ik het zo lees beeld ik me van die half dwangneurotische mensen in die een beer drinken alleen om het gedronken te hebben, zit ik hier fout of een beetje goed ? ik wil niemand beledigen of zo.


Zo is t nu wel, af en toe een beetje (heel erg) dwangneurotisch. Je wil niet het gevoel hebben dat je iets gemist hebt, dus zoveel mogelijk verschillende proberen.
Ook is het een hobby van verzamelen. De een verzamelt postzegels, de ander munten. Het zit in de natuur van de mens om te verzamelen. En ’ratings’ verzamelen is er daar ook een van.

Gelukkig hebben de meesten van ons een gezonde dosis zelfspot (zie ook DutchDrebus’ zelfreflectie http://www.spoelenmaar.nl/column-een-apart-volkje/), dus beledigen zul je de Nederlanders niet snel doen.

 
SVD
beers 6169 º places 329 º 10:04 Thu 4/18/2013

ja dat begint bij mij ook wel te groeien, die verzamel’’drang’’ maar het is niet zo erg dat ik het hele bier ga ontleden gelukkig, ik schrijf wel op welke bieren ik heb gehad, ben begonnen op 01.01.2013 dus ik zal nu ook weer bieren gaan ’moeten’ drinken die ik al eens gehad heb.
Ik vind het alleen irritant dat je hier bij Ratebeer minimaal zoveel tekens moet typen bij je rating, als ik gewoon cijfers kon geven dan deed ik ook vaker een rating geven nu moet ik zo een lul verhaal verzinnen.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 11:17 Thu 4/18/2013

Als je een beetje poëtisch bent kun je ook je creatieve geest er op los laten.