Årets nye danske øl - hvad synes du?

Reads 26587 • Replies 184 • Started Monday, January 9, 2012 12:11:41 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 14:30 Sun 2/12/2012

De eneste som DØE åbenbart hænger ud offenligt er kontraktbryggere eller golddiggers...

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 00:24 Mon 2/13/2012

Originally posted by jepsen
Lad mig give nogle eksempler på at kreativiteten trives. I nogle tilfælde er det måske udenfor den kreds af bryggerier, som I normalt har med i tankerne.


Nu tror jeg gruppen du diskuterer med her har smagt de eksempler du nævner - de forekommer dog ikke specielt kreative i vores optik. Kreativitet skal nu heller ikke forveksles med det der hos en italiener blev døbt Disney øl. Hvor ingredienslisten og måden øllet er fremkommet på nærmest virker tegneserie komisk og nærmest mere til formål at forundre end at begejstre.

Originally posted by jepsen
Jelling Bryghus henter meget inspiration i afprøvning af ingredienser fra oldtiden. Lad mig bare nævne egebark og mælkebøtteblomster. Læg dertil deres brug af deres egen humle, som bryggeren er ved at få artsbestemt.


Tja Skovlyst har gjort tilsvarende siden 2005. Det med humlen bifalder jeg i høj grad og er noget af det jeg ville ønske at se mere af. Et mere udpræget terroir element i de dansk øl. Jeg kan altid få bedre belgiske, tyske, tjekkiske, engelske og amerikanske øl i import end jeg de fleste gange kan få det brygget her i landet.

Jeg tror ikke jeg påstod at kreativiten slet ikke er tilstede og Jelling er selv i vores optik et af de mere interessant bryggerier - selvom deres kvalitet har været så ringe til tider at de burde have kigget det aspekt fremfor sjove ingredienser.

Originally posted by jepsen
Jacobsen: Velvet Ale er, om man kan lide den eller ej, også et udtryk for kreativitet med champagnegæren og at der stort set ikke er humle i. Og intentionen om med den øl at åbne øllets verden for nye grupper fortjener al ære og respekt.


Champagne gær er på ingen måde nyt i øl, det har været gjort i Belgien i flere årtier. At man hos det bryggeri man opfandt for at Carlsberg kunne rykke ned af Valby bakke nu forsøger på at lokke kunder i folden med en øl der netop ikke skal være en øl er nærmest trist. Kunne de så ikke bare hælde noget andet på de flasker så? Kreativiteten var ganske høj hos Jacobsen men Jens Eiken var der, faktum er vel at der ikke sker det store der længere.

Originally posted by jepsen
Og lad mig så tilslut tilføje, at kreativitet er blevet blevet belønnet i afstemningen om Årets Ølnyhed. De sidste seks års vindere af Årets Bryggeri er: Ølfabrikken 2 gange, Hornbeer 2 gange og Mikkeller 3 gange.


Ja og? Kig på de seneste bryggerier der er opstået herhjemme - hvad er i deres standard sortiment? Har vi brug for flere standard tjekkiske pils eller hjemmebryg agtige belgiske ales? Ovenstående vindere udemærkede sig ved at kombinere en rimelig mængde kreativitet og kvalitet, ikke blot sende det samme ud som alle andre.

Originally posted by jepsen
Den eneste gruppe, som jeg kender udenfor kredsen af bryggere, som har en baggrund for at kunne gøre det, er faktisk Øldommerne.


Faktum er at mange bryggere ikke selv har været istand til at smage deres egne fejl end da ikke engang kærede sig om det. Fjordens skulle f.eks. bare være gået over gaden i Brugsen for at se hvor udrikkelige deres øl var blot få uge efter frigivelsen (nu stod der også en kasse Tuborg på kontoret da jeg var forbi...).

Som forbruger organisation har DØE ikke gidet forholde sig selvstændigt til kvalitet, I havde derimod travlt med at lave en prisdatabase. Sidenhen har jeg ikke helt bemærket nogen linje i hvad man egentlig vil som næste store projekt fremadrettet.

/Jesper

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 00:26 Mon 2/13/2012

Der skulle så stå: Kreativiteten var ganske høj hos Jacobsen menS Jens Eiken var der, faktum er vel at der ikke sker det store der længere.



 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 02:15 Mon 2/13/2012

Originally posted by yespr
Originally posted by jepsen
Lad mig give nogle eksempler på at kreativiteten trives. I nogle tilfælde er det måske udenfor den kreds af bryggerier, som I normalt har med i tankerne.


Nu tror jeg gruppen du diskuterer med her har smagt de eksempler du nævner - de forekommer dog ikke specielt kreative i vores optik. Kreativitet skal nu heller ikke forveksles med det der hos en italiener blev døbt Disney øl. Hvor ingredienslisten og måden øllet er fremkommet på nærmest virker tegneserie komisk og nærmest mere til formål at forundre end at begejstre.

Originally posted by jepsen
Jelling Bryghus henter meget inspiration i afprøvning af ingredienser fra oldtiden. Lad mig bare nævne egebark og mælkebøtteblomster. Læg dertil deres brug af deres egen humle, som bryggeren er ved at få artsbestemt.


Tja Skovlyst har gjort tilsvarende siden 2005. Det med humlen bifalder jeg i høj grad og er noget af det jeg ville ønske at se mere af. Et mere udpræget terroir element i de dansk øl. Jeg kan altid få bedre belgiske, tyske, tjekkiske, engelske og amerikanske øl i import end jeg de fleste gange kan få det brygget her i landet.

Jeg tror ikke jeg påstod at kreativiten slet ikke er tilstede og Jelling er selv i vores optik et af de mere interessant bryggerier - selvom deres kvalitet har været så ringe til tider at de burde have kigget det aspekt fremfor sjove ingredienser.

Originally posted by jepsen
Jacobsen: Velvet Ale er, om man kan lide den eller ej, også et udtryk for kreativitet med champagnegæren og at der stort set ikke er humle i. Og intentionen om med den øl at åbne øllets verden for nye grupper fortjener al ære og respekt.


Champagne gær er på ingen måde nyt i øl, det har været gjort i Belgien i flere årtier. At man hos det bryggeri man opfandt for at Carlsberg kunne rykke ned af Valby bakke nu forsøger på at lokke kunder i folden med en øl der netop ikke skal være en øl er nærmest trist. Kunne de så ikke bare hælde noget andet på de flasker så? Kreativiteten var ganske høj hos Jacobsen men Jens Eiken var der, faktum er vel at der ikke sker det store der længere.

Originally posted by jepsen
Og lad mig så tilslut tilføje, at kreativitet er blevet blevet belønnet i afstemningen om Årets Ølnyhed. De sidste seks års vindere af Årets Bryggeri er: Ølfabrikken 2 gange, Hornbeer 2 gange og Mikkeller 3 gange.


Ja og? Kig på de seneste bryggerier der er opstået herhjemme - hvad er i deres standard sortiment? Har vi brug for flere standard tjekkiske pils eller hjemmebryg agtige belgiske ales? Ovenstående vindere udemærkede sig ved at kombinere en rimelig mængde kreativitet og kvalitet, ikke blot sende det samme ud som alle andre.

Originally posted by jepsen
Den eneste gruppe, som jeg kender udenfor kredsen af bryggere, som har en baggrund for at kunne gøre det, er faktisk Øldommerne.


Faktum er at mange bryggere ikke selv har været istand til at smage deres egne fejl end da ikke engang kærede sig om det. Fjordens skulle f.eks. bare være gået over gaden i Brugsen for at se hvor udrikkelige deres øl var blot få uge efter frigivelsen (nu stod der også en kasse Tuborg på kontoret da jeg var forbi...).

Som forbruger organisation har DØE ikke gidet forholde sig selvstændigt til kvalitet, I havde derimod travlt med at lave en prisdatabase. Sidenhen har jeg ikke helt bemærket nogen linje i hvad man egentlig vil som næste store projekt fremadrettet.

/Jesper



Jesper, noget er helt galt, hvordan kan vi to gå hen og blive så enige?

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 02:25 Mon 2/13/2012

Originally posted by Jeppe
Jesper, noget er helt galt, hvordan kan vi to gå hen og blive så enige?


Ro på gamle ven, hvis du stiller dig op i dit Vesterbro golddigger hipster debat hjørne og råber af alt og alle igen så kan vi sikkert godt blive bare lidt uenige :)

/Jesper

 
KimJohansen
beers 10557 º places 13 º 13:20 Mon 2/13/2012

DØE har alle dage været lalleglade begejstrede for hvilket som helst lorte bryggeri der har skudt op. Aldrig har der været rejst konkret konstruktiv kritik af den enorme mængde inficerede øl der er blevet sendt på markedet at amatører uden de fornødne kompetencer. Hvor er opfølgningen på det nystartede bryggeri? Er det endnu et metervare bryggeri uden andet på hjertet end at sælge øl med den lokale flækkes navn på ettiketten? Har de styr på hygiejnen eller florerer utilsigetede mælkesyre inficereringer og er hver anden øl over carboneret?

Scheffel jeg havde set frem til at se nogle seriøse anmeldelser i entusiasten. Men da selv du, ligesom Ole Madsen, skamroste alle øl, blev jeg nødt til at melde mig ud. Det er simpelthen til grin og utroværdigt.

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 01:04 Tue 2/14/2012

Originally posted by jepsen
Hej Jeppe

Originally posted by Jeppe
De eneste som DØE åbenbart hænger ud offenligt er kontraktbryggere eller golddiggers...


Tænker du på de krav, som vi fremsende i efteråret 2010, om at der på emballagen skal stå, hvor øllet brygget? Det synes jeg ikke var at hænge kontraktbryggere ud.

Hvis ikke, så må du hjælpe mig. Jeg mindes ikke at DØE har hængt kontraktbryggere ud.

/Hans Peter


Hej Hans Peter.

Overhovedet ikke, det synes jeg er ganske rimeligt. Et bryggeri som Stronzo der f.eks. markedsfører sig som værende fra Kødbyen, men som rent faktisk brygges på et stort bryggeri i Belgien er direkte misvisende.

Der er flere episoder, men senest er der den hvor et betalt medlem af DØE i en avis udtaler at os kontraktbryggere bare er goddiggers. Det er fuldstændig grotesk at fyre sådan noget af og manden burde efter min mening have et los ud af foreningen, når han har sådanne holdninger for hvor dan fanden kan det nogensinde hane noget med fremmelse af ølkultur at øre?! Samtidig burde DØE give en offentlig undskyldning, for de må kunne stå inde for deres betalte medlemmer.

Jeppe

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 02:30 Tue 2/14/2012

Jeppe, kritikken af Oles kommentar er rimelig - her er vi enige - han har en kasket på hvor han ikke burde sige det han har gjort med mindre han kan bevise det. Og selv hvis han kan det har jeg svært ved at se værdien af den udtalelse som redaktør for Ølentusiasten.



Men når det så er sagt kan du vel ikke undsige dig fra at have lavet adskillige tilsvininger af Ole hver gang du har haft muligheden for det. Det vakte lidt morskab hos os på sidelinjen hvad reaktionen var på Oles lille kommentar fra folk der ret ofte har svinet ham til.

 
Jeppe
beers 2634 º places 84 º 03:33 Tue 2/14/2012

Originally posted by yespr
Jeppe, kritikken af Oles kommentar er rimelig - her er vi enige - han har en kasket på hvor han ikke burde sige det han har gjort med mindre han kan bevise det. Og selv hvis han kan det har jeg svært ved at se værdien af den udtalelse som redaktør for Ølentusiasten.



Men når det så er sagt kan du vel ikke undsige dig fra at have lavet adskillige tilsvininger af Ole hver gang du har haft muligheden for det. Det vakte lidt morskab hos os på sidelinjen hvad reaktionen var på Oles lille kommentar fra folk der ret ofte har svinet ham til.


Hvad Ole siger til mig eller på FB eller lignende er en ting. Men at han udtaler det i interview til en avis er noget andet. Jeg kunne sgu da heller ikke fine på at udtale mig til en avis at DØEs redaktør/EB anmelder er en stiv mand, der kan købes med lidt gratis øl.

 
yespr
beers 55595 º places 43 º 04:15 Tue 2/14/2012

Originally posted by Jeppe
Jeg kunne sgu da heller ikke fine på at udtale mig til en avis at DØEs redaktør/EB anmelder er en stiv mand, der kan købes med lidt gratis øl.


Sikkert ikke, men på Danmarks mest aktive forum omkring øl er det åbenbart okay.

For fanden Jeppe, I har sgu da så meget succes og vækker så meget begejstring hos os andre at I sagtens kunne lade sådan en finke af panden glide og ride videre på successen. Vi kommer sgu alle til at sige noget vi ikke mener. Hvis Ole var en smule træt af at blive svinet til og det der røg ud af munden så stikker det sgu da ikke meget dybere.

/Jesper