Ratebeer (en andere) ergernissen deel 3

Reads 57094 • Replies 695 • Started Sunday, January 4, 2015 1:06:10 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 05:50 Thu 6/11/2015

Ik mis de oude tijden. De tijden dat ik door de winterkou naar huize Van De Ven toefietste. Rene had dan gesmst dat hij er klaar voor was, maar eigenlijk betekende dat ’ik ga nu douchen’. Ik kwam dan steevast enthousiast achterom, trof zijn moeder aan en deze deelde mij dan mede dat Benzai nog in de douche stond. Ik zou naar buiten gaan en vast wat aanmaakhoutjes kappen, terwijl Benzai in een ander vertrek zijn ballen rustig aan het droogfohnen was.

Wanneer eerder genoemde ballen dan eindelijk droog waren en Rene z’n kleren eindelijk terug aan had, kwam Rene altijd naar me toe met het verzoek om mee naar de kelder te gaan. Ik had niks te vrezen, want zijn ballen waren immers droog. Blij als een basisschooljongetje die als eerste gekozen was bij gym daalde ik achter Rene aan de kelder in.

In die kelder stond dan een doos. Een flinke doos. Heel soms stonden er twee dozen. Of een doos en een paar losse flesjes. Exotische flesjes van exotische brouwers als Mongozo, Kasparus, Mikkeller, Flying Dog en een paar Belgische bieren die je al vaak had zien staan, maar nog nooit had gedronken. Een bier uit Denemarken en een bier uit Amerika. In de kelder bij de ouders van Rene in het centrum van Oirschot. Ongekend.

Samen kozen we dan, allerlei ogenschijnlijk niet-belangrijke details in overweging nemende, 6 flesjes bier uit. 6 flesjes die die avond gedronken zouden gaan worden. Een saison vooraf, daarna wat bieren varierend van 6 tot 8% en daarna nog een ipa en een stout. Bij het haardvuur werden deze bieren dan (grotendeels) opgedronken of bij de wortels van een grote notenboom gegoten. Kasparus smaakte altijd naar Chinees voedsel, gueuzes zorgden voor tranen en Mongozo... Ik hoef Mongozo niet toe te lichten.

Vaak waren we na deze 6 flesjes voor ons gevoel nog niet klaar en terwijl Rene’s moeder uit het raam hangend vroeg of we zo gingen stoppen pakte Rene dan nog 1 flesje extra uit de kelder.

De doos was leeg en de zoektocht naar nieuwe Nederlandse bieren zou weldra weer beginnen. Het viel niet altijd mee, maar via een webshop vond Rene dan een brouwer ergens in Overijssel of Drenthe en zo konden we de volgende week de Nederlandse bierwereld toch weer een stukje verder verkennen.

Hoe anders is het tegenwoordig? De ene na de andere doos komt binnen bij Rene. Uit Amerika, Israel, Oostenrijk.. En naast deze dozen wordt er ook nog een bestelling gedaan bij 1 van de vele webshops. Er zijn weer 20 nieuwe Nederlandse ’brouwerijen’ bij en allemaal hebben ze minimaal 5 bieren.

De zoektocht naar nieuwe bieren is een kwestie van klikken en kost 0 moeite zolang je geld hebt. De Belgische bieren waar we bij Rene’s ouders altijd al enigszins tegenop zagen zijn inmiddels genaturaliseerd tot Nederlander - De saaie bieren van over de Zuidelijke grens worden inmiddels ook in ons eigen land in hoog tempo her-uitgevonden. Op een aantal geweldige brouwerijen na is het gros van de bieren meh, met af en toe een mwoah ertussen. En voor je de ene doos leeg hebt zijn de volgende 2 dozen met Nederlands bier alweer binnen. En daarnaast nog 5 dozen vanuit de rest van de wereld.

Het is voor de ticker tegenwoordig veel te gemakkelijk.

 
bierkoning
beers 20236 º places 431 º 06:14 Thu 6/11/2015

Dit schreeuwt om een filmpje van Ome Adolf en de oude tijden

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 07:59 Thu 6/11/2015

Heerlijk weer, dit soort anekdotes, verhalen en andere kost. En er zit voor iedereen wel iets herkenbaars in vermoedelijk :P

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 10:32 Thu 6/11/2015

Het probleem is dat de ’nieuwe ticker’ het tegenwoordig ook veel te makkelijk heeft. Je kunt met gemak gewoon 1000 bieren ticken voor je je aan een Mongozo Coconut of Jules de Bananes hoeft te wagen. Gladde moderne mannetjes met hun strakke kapseltjes en gelikte jasjes, met een papieren ruggengraat die zichzelf bierkenner noemen. Bah.

 
Martinus
beers 5018 º places 224 º 13:07 Thu 6/11/2015

Originally posted by erickok
Tijd om weer eens een ’Utrechtse Bok’ (mag ook wat anders zijn) de Top 50 in te raten met z’n allen.

Ook vóór.

Ben meer voor een aanpassing van de threshold, maar vermoed dat dat vanzelf komt zodra iets obscuur NLs de top50 in schiet.

 
ShivanDragon
beers 6880 º places 121 º 08:57 Sat 6/13/2015

verdomme net mijn autoband aan puin gereden, ff bandje wisselen denk je dan, zo ijzer en aluminium gaan zo goed samen, ben een kwartier aan het beuken geweest totdat hij eindelijk los wou. Band is uiteraard niet meer te redden...net een jaar oud... Thuisgekomen ff de bierglazen van gisteravond af willen wassen, wat denk je .... da’s geen goede combinatie mannen en afwas...



ik blijf vandaag verder overal van af..

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 09:11 Sat 6/13/2015

Haha, sterkte! Verder inderdaad de hele dag stil blijven zitten :)

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 02:29 Mon 6/15/2015

Ouch!

 
TreinJan
beers 4 º places 179 º 10:25 Mon 6/15/2015

Dat je een fout in places wilt verbeteren (of info wilt aanvullen) en bij het aanklikken van de edit-link alleen een blanco pagina te zien krijgt.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 10:40 Mon 6/15/2015

Originally posted by ShivanDragon
verdomme net mijn autoband aan puin gereden, ff bandje wisselen denk je dan, zo ijzer en aluminium gaan zo goed samen, ben een kwartier aan het beuken geweest totdat hij eindelijk los wou. Band is uiteraard niet meer te redden...net een jaar oud... Thuisgekomen ff de bierglazen van gisteravond af willen wassen, wat denk je .... da’s geen goede combinatie mannen en afwas...



ik blijf vandaag verder overal van af..

Niet gaan zeiken/wanken...