Voer voor de admins #3

Reads 25635 • Replies 457 • Started Saturday, August 1, 2015 7:07:20 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 08:00 Thu 2/18/2016

Originally posted by caesar
Mja, mijn mening was natuurlijk stout, anders had ie niet zomaar onder stout gestaan :P
Black IPA zijn altijd stouts geweest, totdat wat bijdehante brouwers dat een black IPA gingen noemen als een soort van marketing term. Zoals overigens alle stijlen ooit begonnen zijn, als marketing termen van brouwers (het zijn gelukkig nooit de bierkeurmeesters geweest die de stijlen hebben bepaald :P). Maar dit terzijde. Het past dus wat dat betreft keurig in beide categorien.

Nando vind het zelf een black IPA als ie jong is, maar naarmate hij ouder wordt, wordt het meer een stout. Maar ja, dat is natuurlijk bij alle black IPAs zo. Hij zou dus ook kiezen voor black IPA als categorie. Maar heeft wel hoppy stout op het etiket gezet. Maar dat is wellicht puur om je te onderscheiden op de markt.

Eigenlijk was voor mij de hoofdreden om hem op stout te zetten de ’brewers intent’, aangezien er stout op het label staat. Maar ik neig nu dus naar black IPA.

Het is geen stemming, maar jullie hebben een dag om mij te overtuigen hem op stout te laten staan. Anders gaat ie alsnog naar black IPA. ;-)


Toevallig gisteren op. Toen ik em open trok wilde ik meteen correctie insturen voor wijzigen naar BIPA. Echter, na het invoeren van m’n rating en het voor driekwart wegwerken van de inhoud van het flesje heb ik dat niet gedaan omdat ik zeer lichtjes overhelde naar stout. Zo’n 52-48 zeg maar. Geur = BIPA, althans, hop dominant, stout laag daaronder zeg maar. Smaak = stout, mout / donkere mout / mout bitter dominant, hop laag daaronder. Aroma zal idd met elke dag sinds bottle date verminderen. Ik neig dus op basis van proefnotities voor 52% naar stout.

Echter, gezien de tekst op het label: "De Hoppy Stout combineert twee stijlen. Enerzijds heeft het bier het moutprofiel van een stout en anderzijds het hopkarakter van een IPA." Dat is dus precies de bedoeling bij een BIPA: de perfecte mix tussen dark & roasted malts en fruitige hop. Brewers intend lijkt me in dit geval van wat meer betekenis dan mijn proefnotities, dus op grond daarvan kom ik tot de eindconclusie Black IPA.

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 08:59 Thu 2/18/2016

Er zijn ook mensen die menen dat voor een BIPA wel donkere mouten gebruikt worden (uiteraard), maar geen of minder roasted dan bij een stout. Daarmee verschilt dus ook de moutstort van een BIPA met die van een stout. Dan zou dit dus een hoppy stout zijn ;-) Ik heb overigens geen duidelijke mening. Er moet ook niet al te krampachtig gedaan worden over hokjes, en de naam geeft goed aan wat voor bier het is.

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 11:30 Thu 2/18/2016

Originally posted by MonsterMagnet
Er moet ook niet al te krampachtig gedaan worden over hokjes, en de naam geeft goed aan wat voor bier het is.


+1

Bedenk overigens ook dat stout al een paar honderd jaar bestaat he? Black ipa een jaar of 6. Is BIPA niet eigenlijk gewoon hoppy stout?

 
ShivanDragon
beers 6880 º places 121 º 11:33 Thu 2/18/2016

Originally posted by PotjeBier
Originally posted by MonsterMagnet
Er moet ook niet al te krampachtig gedaan worden over hokjes, en de naam geeft goed aan wat voor bier het is.


+1

Bedenk overigens ook dat stout al een paar honderd jaar bestaat he? Black ipa een jaar of 6. Is BIPA niet eigenlijk gewoon hoppy stout?


+1

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 11:47 Thu 2/18/2016

@Potje ;-)

Originally posted by caesar
Mja, mijn mening was natuurlijk stout, anders had ie niet zomaar onder stout gestaan :P
Black IPA zijn altijd stouts geweest, totdat wat bijdehante brouwers dat een black IPA gingen noemen als een soort van marketing term. Zoals overigens alle stijlen ooit begonnen zijn, als marketing termen van brouwers (het zijn gelukkig nooit de bierkeurmeesters geweest die de stijlen hebben bepaald :P). Maar dit terzijde. Het past dus wat dat betreft keurig in beide categorien.

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 13:22 Thu 2/18/2016

Originally posted by caesar
@Potje ;-)
Originally posted by caesar
Mja, mijn mening was natuurlijk stout, anders had ie niet zomaar onder stout gestaan :P
Black IPA zijn altijd stouts geweest, totdat wat bijdehante brouwers dat een black IPA gingen noemen als een soort van marketing term. Zoals overigens alle stijlen ooit begonnen zijn, als marketing termen van brouwers (het zijn gelukkig nooit de bierkeurmeesters geweest die de stijlen hebben bepaald :P). Maar dit terzijde. Het past dus wat dat betreft keurig in beide categorien.



 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 01:21 Fri 2/19/2016

Het bier past idd prima in beide categorieën, dus uiteindelijk maakt het in dit specifieke geval weinig uit.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 03:24 Fri 2/19/2016

En admin, wat is het verdict?

 
MarcoDL
beers 9608 º places 213 º 03:34 Fri 2/19/2016

Kon je wel slapen met zo’n keuze voor de boeg?

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 03:38 Fri 2/19/2016

Jullie hebben nog de hele dag hoor :P