Årets nye danske øl - hvad synes du?

Reads 26669 • Replies 184 • Started Monday, January 9, 2012 12:11:41 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
FrumptyDumpty
03:29 Fri 2/10/2012

I’m scared now when Jeppe come to our event next week he will find the head of the local DØE and challenge him to a fight.

 
Belgo
beers 154 º places 11 º 03:44 Fri 2/10/2012

Or else he’s just gonna piss in a bottle, serve it to the DØE guy and tell him it’s genuine Danish craft beer.

 
yespr
beers 55602 º places 43 º 04:31 Fri 2/10/2012

Originally posted by Jeppe
Gør de da det (altså det sidste)? Og er et fint, at en forening med 10000 medlemmer, der i folkets og pressens bevidsthed er dem der står for ølrevolutionen i Danmark, rent ud sagt intet gør?

Som sagt, jeg er ikke ude på at nedgøre DØE, men er det ikke på tide at vi bliver lidt kritiske? Vi har nu i 10 år snakket ølrevolution, og den har da helt sikkert også været der, for vi har jo fået 120 flere bryggerier. Men for mig at se er revolutionen i Danmark idag stendød. Se hvad der sker i vores naboland Sverige, i Syd Europa og i USA, ja selv Sydamerika rykker mere på sig lige nu. Og alligevel render vi - eller DØE - rundt og forestiller os at Danmark er et forgangsland for godt øl. Gu er det ej.

DØE gav sidste års ølpris, eller hvad den nu hedder, til bryggeren fra Grauballe. Hvorfor om jeg må spørge? Hvad er det lige han har gjort de sidste mange år for at fremme ølkulturen i Danmark? Det er et bevis på at det er gået hen og blevet en rygklapperforening uden ambitioner, hvor man priser hinanden og sine venner og så ellers bare læner sig tilbage og tænker: Det er fedt at bo i et land hvor der sker så meget på ølsiden, selv Netto har Ale No. 16 og for 10 år siden kunne man kun købe Harboe... Well well, det er ikke nok for mig og derfor forholder jeg mig kritisk når jeg sev gang på gang får at vide fra DØE at nu skal jeg og mine kollegaer sgu ikke tro vi er noget.

Tak for ordet. Det er iorden at være kritisk. Ellers går verden i stå.


Tak Jeppe - det var fedt igen at se dig komme med et godt indlæg der ikke bare går ud på at råbe så højt muligt.

Jeg er ikke meget for Thomas’ lidt sort hvide DØE / RB opdeling, ej heller for at kalde det en fætter-kusine fest (her bør man nok lige være selvkritisk omkring de mindre festivaller først...), men jeg er 100% enig i kritikken der bliver formuleret her omkring at DØE jo pt ser ud til at have sejret ad helvede til. Vi har langt hen af vejen fået kvantitet fremfor kvalitet for slet ikke at tale om kreativitet. Nuvel så er kvaliteten bedre nu end for 5 år siden, lad os håbe kreativiteten kan følge med.

DØEs tiltag? Jeg kan ikke se at Tour De Beer, pris database og festival efter business as usual princip flytter tingene længere frem. Det kan godt være at man skulle slikke sårene efter EBF og to meget lidt besøgte festivaller i hhv Esbjerg og Århus...men derfor kan man jo stadig bruge sin position til at fremme kvalitet. Den der pris database er i min optik stadig det mest ligegyldige DØE nogensinde fik påbegyndt. Festivallerne er kun blevet lidt bedre - stadig kummerligt arrangement på madsiden - og det har nu været fremhævet i flere år. Tykke maver i stramme cykeltrøjer - come on Ole...fint nok som gimmick - trist hvis det er det tilbageblivende indtryk.

At William Frank, bryggeren fra Grauballe fik prisen sidste år ved jeg godt har vagt harme hos dig Jeppe - den mener jeg ikke er berettiget. Som jeg forstå det er det arbejdet vedr kvalitetsforbedring han får prisen for.

Vi kan diskuttere om baggrunden for at han fik prisen stemmer med ordlyden for at få prisen: "Den Danske Ølpris til en person, organisation eller virksomhed, der har gjort en stor og engageret indsats for at vise mangfoldigheden og spændvidden i øllets verden."

http://www.ale.dk/index.php?id=9087

Hvis man skal være kritisk kan man spørge hvorfor DØE ikke selv var frontløber for kvalitetsforbedringer noget før - man har netop her været lige flink nok overfor nye bryggerier der faktisk gang på gang sendte inficeret øl på markedet uden at gå kritisk til kvaliteten.

/Jesper

 
Belgo
beers 154 º places 11 º 05:08 Fri 2/10/2012

Originally posted by yespr
Hvis man skal være kritisk kan man spørge hvorfor DØE ikke selv var frontløber for kvalitetsforbedringer noget før - man har netop her været lige flink nok overfor nye bryggerier der faktisk gang på gang sendte inficeret øl på markedet uden at gå kritisk til kvaliteten.

/Jesper


My point excactly.

/Thomas

 
FrumptyDumpty
05:34 Fri 2/10/2012

You can’t say DØE has done nothing this past year. I can think of a few.

#1 gave me a øl prize
#2

 
Christian
beers 17319 º places 278 º 05:49 Fri 2/10/2012

Originally posted by Jeppe
Gør de da det (altså det sidste)? Og er et fint, at en forening med 10000 medlemmer, der i folkets og pressens bevidsthed er dem der står for ølrevolutionen i Danmark, rent ud sagt intet gør?


Jeg skal ærligt indrømme at jeg er ikke sikker. Men jeg skal prøve at liste nogle enkelte nye tiltag. Først og fremmest vil jeg nu sige at efter at have "sejret os ihjel", så er foreningen for langt de fleste af de 10000 medlemmer en interesse-forening hvor man modtager et suverænt godt blad (hvis jeg selv skal sige det ) hver anden måned, og mødes med ligesindede og blive klogere på øl. De bliver ikke klogere i samme tempo som RB-tickere, men jeg er sikker på at de fleste deltagere i de fleste lokalafdelinger smager en ny øl når de er til medlemsmøde.
Tiltag som konkret har gjort noget for at få flere interesseret i øl:

- Der er blevet åbnet meget mere op for kommercielt samarbejde. Det så man i efteråret hvor der blev samarbejdet med Føtex Food og deres tilbudsavis i tre uger brugte flere sider på øl og oven i købet informerede om øllet som var det vin.

- Der er fra både centralt og lokalt hold lagt mange kræfter i at lave større Øllets Dag arrangementer landet rundt. Igen for at ramme Hr. og Fru Jensen og vise dem noget andet end Harboe Pilsner.

- Opdelingen af Årets Ølnyhed i stærkt og normalt øl er vores bud på at løse det samme problem som top 50 her på sitet: Den store imperial stout imponerer nu engang mere ved første blik. Dels vil vi gerne "opdrage" medlemmerne til at man også kan få øloplevelser med lavere ABV, dels vise omverdenen at godt øl ikke behøver at smage som et los i bollerne. (hvis Røde Mor vinder skal jeg nok trække dette punkt tilbage)

Jeg ved godt at disse tiltag ikke i første omgang styrker kreativitet og nysgerrighed, men interesse for bedre øl helt generelt. Hvis vi altså kunne blive enige om at Ale nr. 16 og Jacobsen Abbey Ale kan være første spæde skridt fra Slots Classic til Beer Geek Breakfast

 
Kronebryg
beers 1123 º places 26 º 05:54 Fri 2/10/2012

Hmm, problemet er jo nok at der er for lidt nye/unge medlemmer der gider gøre en forskel. Det betyder jo at det er de gamle, småfede med fuldskæg, der sætter dagsordnen.
Måske ville det hjælpe med lidt flere RB’ere i DØE til at højne niveauet, få nye ideer - kort sagt rette op på nogle af de ting I er uenige med DØE i. (misforstå mig ikke - jeg undrer mig f. eks.gang på gang over at Mikkel og slæng ikke bliver indstillet til noget...).

Jonas

 
Christian
beers 17319 º places 278 º 06:00 Fri 2/10/2012

Originally posted by FrumptyDumpty
You can’t say DØE has done nothing this past year. I can think of a few.

#1 gave me a øl prize
#2


Originally posted by Kronebryg
Det betyder jo at det er de gamle, småfede med fuldskæg, der sætter dagsordnen.


Hmmm...

 
yespr
beers 55602 º places 43 º 07:24 Fri 2/10/2012

Til DØEs retfærdighed skal jo nævnes at i 2011 fik Ølkonsortiet Den regionale Ølpris. I 2010 fik Ølbutikken den (prisen hænger på toilettet hvis nogen ikke umiddelbart kan finde den). Mikkeller er tre gange blevet kåret som Årets Bryggeri – i øvrigt til irritation for alle dem med eget brygværk. Læg dertil Fanøs pris. Ret skal være ret - DØE hylder også det kreative og fremadskuende i den danske ølverden.

 
jesperhammer
beers 7489 º places 115 º 12:39 Fri 2/10/2012

Hmm!
Jeg var væk et par timer og så blev diskussionen lige pludseligt seriøs.
Tak for nogle rigtigt gode indlæg.
Jeg er sgu selv splittet.
Hvor f... skal jeg nu gå hen med mit skæg og ølkrusslips?

Jeg er stadig ked af, at det af og til er dem mod os.
Jeg startede sgu selv som en supermarkedsøldrikker (årh man kunne få Brøckhouse, Haandbryggeriet, Nils Oscar og Nøgne Ø i Superbrugsen en gang).
Nu er jeg blevet en meget dygtigere øldrikker og kan tåle noget, der er meget mere hipster...