Ratebeer en andere ergernissen deel 7

Reads 58749 • Replies 657 • Started Wednesday, May 3, 2017 12:30:45 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 05:40 Wed 7/12/2017

Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by Benzai
Ik sluit me in beginsel toch aan bij Maakun. Van mij hoeft die peat allemaal niet zo. Snap wel dat het gemaakt wordt, want ook daar zijn liefhebbers voor, maar het gebeurt wel erg veel op het moment. Zijn de bourbon / brandy / cognac vaten op ofzo? Of is het gewoon geografisch: Schotland is nou eenmaal dichterbij?


Schotse whisky is absoluut niet per definitie peaty he


Nee ik was even aan het generaliseren, meer gebaseerd op de post van Marco, want vgm zitten hier juist wel veel peated whisky’s tussen toch? "Bowmore, Laphroaig, Bruichladdich, Ardbeg, Glen Elgin, Lagavulin, Glenfarclas"

Maar ben geen whiskykenner so correct me if I’m wrong

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 06:59 Wed 7/12/2017

Wel vreemd eigenlijk, want bourbon vaten mogen maar eenmaal gebruikt worden en komen dus sneller vrij dan whiskyvaten, die in principe meerdere malen gebruikt kunnen worden (kan dus tientallen jaren duren).

Mijn voorkeur gaat ook duidelijk uit naar bourbon BA, hoewel Emelisse en De Molen wel erg goede whisky BA stouts hebben gemaakt. Jopen daarentegen....

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 07:10 Wed 7/12/2017

Ik heb het eens nagezocht. Hoogst gerate bier waar in ieder geval in de naam zo’n barrel staat:

Ardbeg: Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Ardbeg BA) 3.82 wa. Mijn score 3.7

Bowmore: Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Bowmore BA) wa 3.92. heb m zelf nooit op. Mijn hoogst gerate is H&V Bowmore met een 4.1

Bruichladdich: De Molen Hel & Verdoemenis Bruichladdich BA wa 4.01. Mijn score 4.1

Glen Elgin kan ik er maar twee van vinden in de database

Glenfarclas: Staan er ook maar drie in met een score. Hoogste Uiltje Al90r1thm (Glenfarclas BA) wa 3.91 mijn score 3.8

Lagavulin zijn er weer maar drie met een score

Laphraoig is de hoogst gerate Anchorage Time Waits For No One (Laphroaig) wa 4.03

Er zijn dus best wat uitschieters, en bijna allemaal uit Nederland. Bij die Laphroaig is de nummer twee ook weer van Emelisse. Daar mogen we zeker trots op zijn. Maar bij mij persoonlijk en ook in de database in het algemeen halen ze het bij lange na niet bij bieren die op bourbon vaten zijn gerijpt, ook van dezelfde brouwerijen. En ik denk zelf vooral dat dat komt omdat bourbonvaten vaak nieuw zijn, en die Scotse vaten al volkomen op zijn gebruikt.

 
MarcoDL
beers 9630 º places 213 º 07:16 Wed 7/12/2017

Caol Ila, Port Charlott en Bunnahabhain zijn ook erg lekker, mocht je nog inspiratie nodig hebben.

Het zijn idd vooral Emelisse en de Molen die goed spul maken met Scotch.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 08:21 Wed 7/12/2017

Vind het wel echt opvallend dat De Molen en Emelisse (vaak eenzaam) bovenaan staan in die lijstjes. Ik denk dat ze teveel brouwerijen hebben geïnspireerd die daar zoals Cees al zegt nog helemaal niet aan toe zijn.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 09:32 Wed 7/12/2017

Originally posted by Benzai
Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by Benzai
Ik sluit me in beginsel toch aan bij Maakun. Van mij hoeft die peat allemaal niet zo. Snap wel dat het gemaakt wordt, want ook daar zijn liefhebbers voor, maar het gebeurt wel erg veel op het moment. Zijn de bourbon / brandy / cognac vaten op ofzo? Of is het gewoon geografisch: Schotland is nou eenmaal dichterbij?


Schotse whisky is absoluut niet per definitie peaty he


Nee ik was even aan het generaliseren, meer gebaseerd op de post van Marco, want vgm zitten hier juist wel veel peated whisky’s tussen toch? "Bowmore, Laphroaig, Bruichladdich, Ardbeg, Glen Elgin, Lagavulin, Glenfarclas"

Maar ben geen whiskykenner so correct me if I’m wrong


Ja en dan is het mijn beurt om door de mand te vallen, ik weet het niet meer. Die Lagavulin smaakt volgens mij wel naar pleisters, maar verder is m’n whiskycursus toch echt te lang geleden. Ik zou dus gokken Lagavulin en Laphroaig peat, de rest neat.

 
thanatosti
beers 4195 º places 9 º 15:39 Wed 7/12/2017

Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by Benzai
Originally posted by DutchDrebus
Originally posted by Benzai
Ik sluit me in beginsel toch aan bij Maakun. Van mij hoeft die peat allemaal niet zo. Snap wel dat het gemaakt wordt, want ook daar zijn liefhebbers voor, maar het gebeurt wel erg veel op het moment. Zijn de bourbon / brandy / cognac vaten op ofzo? Of is het gewoon geografisch: Schotland is nou eenmaal dichterbij?


Schotse whisky is absoluut niet per definitie peaty he


Nee ik was even aan het generaliseren, meer gebaseerd op de post van Marco, want vgm zitten hier juist wel veel peated whisky’s tussen toch? "Bowmore, Laphroaig, Bruichladdich, Ardbeg, Glen Elgin, Lagavulin, Glenfarclas"

Maar ben geen whiskykenner so correct me if I’m wrong


Ja en dan is het mijn beurt om door de mand te vallen, ik weet het niet meer. Die Lagavulin smaakt volgens mij wel naar pleisters, maar verder is m’n whiskycursus toch echt te lang geleden. Ik zou dus gokken Lagavulin en Laphroaig peat, de rest neat.

Bowmore en Ardbeg zijn ook geturfd. Bruichladdich is wel een Islay maar (standaard) niet geturfd.

 
ShivanDragon
beers 6880 º places 121 º 16:45 Wed 7/12/2017

Originally posted by Benzai
Ik sluit me in beginsel toch aan bij Maakun. Van mij hoeft die peat allemaal niet zo. Snap wel dat het gemaakt wordt, want ook daar zijn liefhebbers voor, maar het gebeurt wel erg veel op het moment. Zijn de bourbon / brandy / cognac vaten op ofzo? Of is het gewoon geografisch: Schotland is nou eenmaal dichterbij?



ik snap ook idd niet waarom er zo weinig op brandy, cognac uit komt. of het moet aan de prijs liggen, want tegenwoordig gaat elke hobbyist die commercieel bier gaat uitbrengen ook al barrel agen. Laat ze nou eerst eens beginnen met een consistent kwalitatief bier uit te brengen eer te beginnen om het in een vat te flikkeren.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 17:50 Wed 7/12/2017

Originally posted by ShivanDragon
Originally posted by Benzai
Ik sluit me in beginsel toch aan bij Maakun. Van mij hoeft die peat allemaal niet zo. Snap wel dat het gemaakt wordt, want ook daar zijn liefhebbers voor, maar het gebeurt wel erg veel op het moment. Zijn de bourbon / brandy / cognac vaten op ofzo? Of is het gewoon geografisch: Schotland is nou eenmaal dichterbij?



ik snap ook idd niet waarom er zo weinig op brandy, cognac uit komt. of het moet aan de prijs liggen, want tegenwoordig gaat elke hobbyist die commercieel bier gaat uitbrengen ook al barrel agen. Laat ze nou eerst eens beginnen met een consistent kwalitatief bier uit te brengen eer te beginnen om het in een vat te flikkeren.


Ze luisteren nooit naar ons. Schande!

 
bierplezier
beers 16 º places 2 º 19:15 Wed 7/12/2017

wat te denken van rum? vind die paar die ik op rum op heb wel echt geniaal (to ol liquid confidential!!)