Slowchatje 5

Reads 33625 • Replies 531 • Started Monday, August 17, 2015 9:33:45 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
saind
places 1 º 06:19 Wed 11/11/2015

Originally posted by Borresteijn
Chimay Blauw kan alleen maar beter worden. Zwaar overrated imho.

Na een paar jaar is hij wel erg goed. De slijter om de hoek hier had een kratje uit 2010, daar heb ik toch wel bijna alles van gekocht. Erg fijn.

 
Borresteijn
beers 11298 º places 404 º 06:36 Wed 11/11/2015

Originally posted by saind
Originally posted by Borresteijn
Chimay Blauw kan alleen maar beter worden. Zwaar overrated imho.

Na een paar jaar is hij wel erg goed. De slijter om de hoek hier had een kratje uit 2010, daar heb ik toch wel bijna alles van gekocht. Erg fijn.


Heb er laatst 1 gehad die ik 7 jaar had bewaard (2008 vintage dus). Was vooral oud, niet echt beter geworden, of al over z’n top. Vind t geen slecht bier hoor, maar echt niet zo complex en geweldig als vaak wordt beweerd. Wel een goeie prijs/kwaliteitsverhouding. Al heb ik vele malen liever de Chimay Tripel.

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 16:29 Wed 11/11/2015

Originally posted by saind
Originally posted by Borresteijn
Chimay Blauw kan alleen maar beter worden. Zwaar overrated imho.

Na een paar jaar is hij wel erg goed. De slijter om de hoek hier had een kratje uit 2010, daar heb ik toch wel bijna alles van gekocht. Erg fijn.


Ik vind em na 2 a 3 jaar op z’n hoogtepunt. Of vond, want de laatste keer dat ik Chimay Blauw dronk kan ik me niet meer heugen, in elk geval niet meer sinds ik op RB zit (niet gerate)

 
bierkoning
beers 20232 º places 431 º 03:56 Thu 11/12/2015

Chimay voor midden jaren 90 gebrouwen rijpt uitstekend, in de jaren daarna is dat minder geworden. Blijkbaar toch een iets gewijzigd recept.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 04:00 Thu 11/12/2015

Originally posted by bierkoning
Chimay voor midden jaren 90 gebrouwen rijpt uitstekend, in de jaren daarna is dat minder geworden. Blijkbaar toch een iets gewijzigd recept.


Dat idee heb ik bij andere (abdij)bieren en trappisten ook wel eigenlijk. Orval was beter / constanter, Rochefort is niet meer wat het geweest is, Westvleteren is saaier geworden etc. Om over Affligem en consorten maar te zwijgen. Of is dat ook een deel onze smaak, die is meegeevolueerd met hoppige bieren?

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 04:06 Thu 11/12/2015

Ik denk dat het deels veranderende smaak is, maar die trappisten waren altijd al heel erg wisselend per flesje heb ik het idee (behalve Westmalle misschien). Ik heb ooit in een paar maanden een krat Rochefort opgedronken, en uit die krat proefde ik tussen een aantal flesjes toch flinke verschillen. Nu ik veel meer tick drink ik nog maar enkele trappisten per jaar, en als je dan net een paar wat mindere flesjes treft lijkt het ook al snel alsof alles achteruit is gegaan.

 
MarcoDL
beers 9604 º places 213 º 04:18 Thu 11/12/2015

Ik herinner me vooral bij Rochefort inderdaad veel meer diepgang. Ook hadden ze vroeger volgens mij nooit veel koolzuur, terwijl er nu vaak een schuimkraag op staat.

 
Borresteijn
beers 11298 º places 404 º 04:38 Thu 11/12/2015

Originally posted by MarcoDL
Ik herinner me vooral bij Rochefort inderdaad veel meer diepgang. Ook hadden ze vroeger volgens mij nooit veel koolzuur, terwijl er nu vaak een schuimkraag op staat.


De koolzuur is tegenwoordig idd zeer prominent aanwezig. Ik zwenk me een ongeluk bij Rochefort. Ook bij Westvleteren trouwens.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 05:00 Thu 11/12/2015

Originally posted by Borresteijn
Originally posted by MarcoDL
Ik herinner me vooral bij Rochefort inderdaad veel meer diepgang. Ook hadden ze vroeger volgens mij nooit veel koolzuur, terwijl er nu vaak een schuimkraag op staat.


De koolzuur is tegenwoordig idd zeer prominent aanwezig. Ik zwenk me een ongeluk bij Rochefort. Ook bij Westvleteren trouwens.


Het teveel aan koolzuur is mij idd ook opgevallen, kreeg laatst nog maar met moeite een flesje weg. Had het gisteren zelfs bij de La Trappe Quadrupel.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 05:03 Thu 11/12/2015

Vroeger was het alleen bij de 6 volgens mij, maar zie aan mijn rating van dit jaar dat ik ook een 10 had met flink wat koolzuur, dat was inderdaad wel anders voorheen. Heb nog wat flesjes 8 staan, snel eens opentrekken.