Slowchatje 8

Reads 32821 • Replies 372 • Started Wednesday, May 3, 2017 8:05:55 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 04:08 Mon 7/10/2017

Tot op heden heb ik dit nog niet geproeft van nl brouwers (wat niet wil zeggen dat ze vies waren maar niet dit):

New England IPAs are beers that are purposely hazy or cloudy, which can give these brews a smooth, creamy mouthfeel – a departure from the light/dry mouthfeel you often get with West Coast IPAs – with little to no hop bitterness at the end utilizing hops that impart a tropical, juicy sweetness rather than the classic bitter, dank or citrus-y flavors West Coast IPA lovers have come to expect.

 
MarcoDL
beers 9616 º places 213 º 04:17 Mon 7/10/2017
 
caesar
beers 7642 º places 411 º 04:35 Mon 7/10/2017

Ze zijn dus niet purposely hazy, daar begint het al. Ze zijn hazy omdat er zo gigantisch veel late hop in zit, zoals bij de Heady Topper (het archetype). Althans, aldus Gordon Strong, en dat is niet de eerste de beste pipo die schijtlollige stukjes schrijft voor nu.nl: https://byo.com/stories/issue/item/3550-neipa-style-profile

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 04:43 Mon 7/10/2017

Die Worth the sqeeuze vond ik lekker als ipa, maar was voor mijn geen NEIPA!

Yep, Heady Topper wordt altijd als voorbeeld van de NEIPA stijl gegeven...
Denk wel dat ze beetje de grondlegger zijn met dat bier dus is het wel terrecht...

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 04:45 Mon 7/10/2017

Originally posted by Countbeer
Die Worth the sqeeuze vond ik lekker als ipa, maar was voor mijn geen NEIPA!


Maar waarom niet dan?

En @Christos: waarom is Kromme Haring geen NEIPA, en waarom die van Kees wel?

ik ben wel benieuwd naar wat men/we blijkbaar de stijl op beoordeelt

ps. Heady Topper is de archetype, maar heeft 120 IBU. Terwijl NE IPA tegenwoordig eigenlijk minder dan 20 IBU zou hebben (qua calculatie, niet qua mondgevoel)

 
MarcoDL
beers 9616 º places 213 º 05:22 Mon 7/10/2017

Ik definieer het aan de hand van wat de brouwers uit New England doen met deze nieuwe lichting IPA’s. Dus hazy, juicy, tropisch fruit forward en een focus op hopcombinaties die een tropische, licht kruidige/groente smaak geven (Mosaic, Citra, Simcoe, dat soort spul).
Schijnt dat een typische vermont yeast ook een rol speelt, maar dat vind ik lastig te definiëren.

Je kan een NEIPA ook afzetten tegen de meer klassieke Amerikaanse west-coast IPA met meer harsige en bittere smaken. Dat helpt ook.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 05:57 Mon 7/10/2017

@Caesar:
Basis voor NEIPA vind ik is hazy qua uiterlijk en juicy qua geur en smaak. Daarnaast mag er maar heel weinig bitter in zitten.
En daar slaan alle nl brouwers de plank mis. Althans, de NEIPA bieren die ik van nl brouwers heb gehad zijn van IPA bitter tot heftig bitter en dat hoort niet...

 
tricksta_p
beers 12066 º places 413 º 07:34 Mon 7/10/2017

Originally posted by MarcoDL
Ik definieer het aan de hand van wat de brouwers uit New England doen met deze nieuwe lichting IPA’s. Dus hazy, juicy, tropisch fruit forward en een focus op hopcombinaties die een tropische, licht kruidige/groente smaak geven (Mosaic, Citra, Simcoe, dat soort spul).
Schijnt dat een typische vermont yeast ook een rol speelt, maar dat vind ik lastig te definiëren.

Je kan een NEIPA ook afzetten tegen de meer klassieke Amerikaanse west-coast IPA met meer harsige en bittere smaken. Dat helpt ook.


Dit.

Een aantal weken geleden heb ik in San Francisco een aardige vergelijking kunnen maken tussen de ’traditionele’ West-Coast IPA en de nieuwe lichting NE IPA. In SF staat met name Cellarmaker bekend om hun hazy en juicy IPAs. De kenmerken die me opvielen waren inderdaad een gul tropical fruit gehalte met veel citrus, een zacht mondgevoel met hoogstens een medium bitterheid en met name veel ’danky’ notes zoals een lichte kruidigheid, marijuana en ’nat gras’. Daarnaast een enorme doordrinkbaarheid met een voortreffelijke balans.

Van Nederlandse bodem kwam alleen die van Kees tot nu toe in de buurt van wat ik daar aan NE IPA heb geproefd. Zoals ik in mijn rating van het Stijl/Berging NE debacle al opmerkte, hebben jonge Nederlandse brouwerijen in de verste verte niet de vaardigheden in huis om een dergelijke delicate balans te brouwen.

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 07:36 Mon 7/10/2017

Hazy is een gevolg van veel dryhop, en eventueel dryhoppen tijdens de hoofdvergisting. Dat zou het zachte mondgevoel moeten bevorderen en levert ook veel hop haze op. Het is geen doel op zich.

Ik heb een poging gedaan om een neipa te brouwen, en dat viel nog niet mee. Te bitter, ondanks waterbehandeling en alleen heel late hopgiften (5min, flame out en een shitload dry hop) en te troebel en donker (murky). Bitterheid is in dit geval lastig te voorspellen (berekenen), daar moet je echt ervaring in opdoen denk ik. Mondgevoel was aardig maar niet wat ik voor ogen had. Kortom het zag er niet uit, was de eerste 2 maanden lekker (maar geen neipa) en daarna helemaal niks meer. Dat moet beter.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 07:59 Mon 7/10/2017

Originally posted by caesar
Dan moet er ook nog wel even bepaald worden, wat uberhaupt een NE IPA is.


Een onzinnige idiote kut substijl waarvan ik hoop dat de hype nog liever gisteren dan vandaag weer over is.