Slowchatje 8

Reads 32759 • Replies 372 • Started Wednesday, May 3, 2017 8:05:55 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
caesar
beers 7642 º places 411 º 08:14 Mon 7/10/2017

Originally posted by MonsterMagnetTe bitter, ondanks waterbehandeling en alleen heel late hopgiften (5min, flame out en een shitload dry hop) en te troebel en donker (murky). Bitterheid is in dit geval lastig te voorspellen (berekenen), daar moet je echt ervaring in opdoen denk ik.


Ik heb een keer een bier van Dry & Bitter (althans hun vorige brouwnaam) op, die berekend 0 IBU was, maar toch zo ongelooflijk bitter, dat het vrijwel ondrinkbaar was. In principe zijn hopolien natuurlijk niet oplosbaar in water op 20 graden, maar als je er maar genoeg in pleurt, dan lost er nog steeds wel wat op alleen gaat het langzamer/veel minder efficient (of is desnoods in een soort van emulsie, vandaar de hazyness). Mijn theorie/hypothese is, dat als je deze kleine hoeveelheid IBUs (die qua perceptie wel heel bitter zijn) nu er toch inbrengt via de gangbare bittergift (dus bitterhop 60 min meekoken, zodat je zo’n 5 a 10 IBU zou krijgen), dat er dan minder van de ’ondrinkbare’ bitterheid in kan en het bier dus minder bitter zal overkomen, ondanks dezelfde shitload aan late/dry hopping. Dit zou kunnen verklaren waarom bij een normale bittergift van tussen de 15 en 50+ IBU, late/dry hopping geen extra IBU (en weinig extra bitterheid) meer geeft.

Ik heb het alleen nog nooit geprobeerd. :-D

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 09:24 Mon 7/10/2017

Sommige van de extreem gedryhopte bieren zijn niet zo bitter, maar geven wel een sterk branderig gevoel in je mond, net of er chili in zit...

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 09:32 Mon 7/10/2017

Originally posted by caesar
Originally posted by MonsterMagnetTe bitter, ondanks waterbehandeling en alleen heel late hopgiften (5min, flame out en een shitload dry hop) en te troebel en donker (murky). Bitterheid is in dit geval lastig te voorspellen (berekenen), daar moet je echt ervaring in opdoen denk ik.


Ik heb een keer een bier van Dry & Bitter (althans hun vorige brouwnaam) op, die berekend 0 IBU was, maar toch zo ongelooflijk bitter, dat het vrijwel ondrinkbaar was. In principe zijn hopolien natuurlijk niet oplosbaar in water op 20 graden, maar als je er maar genoeg in pleurt, dan lost er nog steeds wel wat op alleen gaat het langzamer/veel minder efficient (of is desnoods in een soort van emulsie, vandaar de hazyness). Mijn theorie/hypothese is, dat als je deze kleine hoeveelheid IBUs (die qua perceptie wel heel bitter zijn) nu er toch inbrengt via de gangbare bittergift (dus bitterhop 60 min meekoken, zodat je zo’n 5 a 10 IBU zou krijgen), dat er dan minder van de ’ondrinkbare’ bitterheid in kan en het bier dus minder bitter zal overkomen, ondanks dezelfde shitload aan late/dry hopping. Dit zou kunnen verklaren waarom bij een normale bittergift van tussen de 15 en 50+ IBU, late/dry hopping geen extra IBU (en weinig extra bitterheid) meer geeft.

Ik heb het alleen nog nooit geprobeerd. :-D
Interessante theorie!

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 13:52 Mon 7/10/2017

Originally posted by caesar
Originally posted by Countbeer
Die Worth the sqeeuze vond ik lekker als ipa, maar was voor mijn geen NEIPA!


Maar waarom niet dan?

En @Christos: waarom is Kromme Haring geen NEIPA, en waarom die van Kees wel?

ik ben wel benieuwd naar wat men/we blijkbaar de stijl op beoordeelt

ps. Heady Topper is de archetype, maar heeft 120 IBU. Terwijl NE IPA tegenwoordig eigenlijk minder dan 20 IBU zou hebben (qua calculatie, niet qua mondgevoel)


Waarom heb ik al die jaren nooit gehoord dat Heady Topper een NE IPA zou zijn, en komt die term nu opeens overal ter sprake?



Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van de Zuid-Oost Brabant IPA vinden, met als archetype natuurlijk het O.P.A. bier van Vandeoirsprong.

 
MarcoDL
beers 9601 º places 213 º 17:00 Mon 7/10/2017

Originally posted by DutchDrebus
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van de Zuid-Oost Brabant IPA vinden, met als archetype natuurlijk het O.P.A. bier van Vandeoirsprong.


Behoorlijk kut.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 01:51 Tue 7/11/2017

:-)

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 15:31 Tue 7/11/2017

Abraxas op tap bij Van Moll!

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 15:51 Tue 7/11/2017

Originally posted by Countbeer
Abraxas op tap bij Van Moll!


"Ok beer."

 
MarcoDL
beers 9601 º places 213 º 16:47 Tue 7/11/2017

Originally posted by Countbeer
Abraxas op tap bij Van Moll!


Ach, het schenkbier van het huis van een festival in het najaar.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 06:02 Wed 7/12/2017

Opvallend verschil in dit bier: https://www.ratebeer.com/beer/in-peccatum-the-hopster-series-juicy-india-pale-ale--simcoe-citra/512312/273837/

Althans, duidelijk verschil in beleving. Mijn flesje was echt goed, maar daarna schijnt het snel bergafwaarts te zijn gegaan...Mss maar eens reraten..