Slowchat Deel 3

Reads 36389 • Replies 475 • Started Sunday, June 1, 2014 11:29:13 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
caesar
beers 7642 º places 411 º 10:05 Tue 10/21/2014

Een van de toonaangevende sites qua films, is imdb.com. Een soort Ratebeer voor films. Ondanks dat je daar ook je eigen reviews kan posten, is de data puur gebaseerd op een cijfer van 1 tot 10. Moet die website dan ook niet meer serieus genomen worden, omdat jan en alleman alleen maar hoeft te ticken?

Het enige verschil tussen ticken en raten op Ratebeer, is dat het cijfer gesplitst wordt in een paar categorien en, mede daardoor, een grotere range heeft. De paar tekens tekst die er bij geschreven worden, hebben voor mij over het algemeen nauwelijks betekenis, slechts van een aantal vrienden en bekenden. Op Untappd kun je overigens ook een korte review schrijven, wat veel mensen doen ook. Feitelijk staat daar vrijwel net zoveel relevante informatie in de reviews als op Ratebeer. Ook hier ligt het er weer aan, wie je volgt en wie niet.

Wat ik aan wil geven: de verschillen zijn misschien wel minder groot dan we met zijn allen denken.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 10:10 Tue 10/21/2014

IMdb is idd vrij waardeloos. Goeie films krijgen een gigantische onvoldoende, schijtfilms krijgen een ziek punt.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 10:33 Tue 10/21/2014

Originally posted by Benzai
IMdb is idd vrij waardeloos. Goeie films krijgen een gigantische onvoldoende, schijtfilms krijgen een ziek punt.

Hahaha.. Is dat voor jou niet precies hetzelfde als op Ratebeer?

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 10:55 Tue 10/21/2014

Originally posted by Benzai
Ik begrijp dat niet hoor. Wat maakt het uit dat er een hoop dingen op die pagina staan? Je kijkt toch waar je op moet klikken en dan klik je erop?


Het gaat erom dat het onduidelijk is voor mensen die nog niet bekend zijn met (de tickfunctie op) Ratebeer. Er staat zoveel informatie dat het voor de leek niet allemaal in 1 oogopslag duidelijk is. Jij weet hoe het werkt en ik weet hoe het werkt dus voor ons gaat dat niet op.

Als je een willekeurig persoon de beoordelingspagina van Ratebeer laat bekijken, zal deze snel tot de eerste conclusie komen dat je punten geeft en dat je er een verhaal bij zet/dat je een omschrijving typt. Het systeem van beoordelen door sterren te geven zal die persoon waarschijnlijk niet altijd meteen ook ontdekken. Sterker nog: Ik denk dat die persoon bij interesse eerder vraagt "kun je ook alleen een cijfer geven?". Ik vind dat ontwerptechnisch een beetje matig.

Bij het kiezen van een plek om je ticks te zetten is die eerste indruk zwaar belangrijk. Die zelfde indruk zorgt ervoor dat ik niet op beeradvocate begonnen ben back in the day.

Het punt dat ik wilde maken is dat nieuwe gebruikers (waarbij ik er even vanuit ga dat hun doel ’ergens online bieren beoordelen door het geven van een cijfer/hoeveelheid sterren/smileys’ is [kort gezegd: ticken]) mede omdat het op Ratebeer geen in het oog springende functie is, niet snel voor Ratebeer zullen kiezen.

Tel daarbij op dat dat wel de nummer 1 (en zo’n beetje enige) functie is van Untapp’d EN dat al hun vriendjes en vriendinnetjes ook Untappen EN dat alle brouwers en cafés graag over Untapp’d beginnen maar nooit over Ratebeer EN dat Untapp’d helemaal hip en Social Media 2.0 is: het zal wat logischer zijn dat veel ’nieuwe tickers’ Untapp’d als de beste optie zullen zien. De fouten in de database en al dat soort bullshit ontdek je op dat moment nog niet en sterker nog: het zal ze ook weinig uitmaken. Er staan al zoveel fouten in dat het echt niet uitmaakt als je per ongeluk een keer het verkeerde bier tickt. Als die volgende badge maar dichterbij blijft komen.

Het gaat me hier trouwens ook niet om gelijk te krijgen of om aan te tonen dat untapp’d eigenlijk geschikter is voor tickers, maar ik probeerde alleen de populariteit van untapp’d in verhouding tot de populariteit van Ratebeer te verklaren :P Want volgens mij mogen we wel zeggen dat Ratebeer het qua Nederlandse users hard aflegt of hard aan het afleggen is tegen Untapp’d.

Voor mij is de conclusie dat ik zo vastgeroest ben aan Ratebeer, de statistieken en de users hier dat ik niet zal overstappen, maar ik snap wel waarom zoveel mensen kiezen voor Untapp’d (waarmee ik niet zeg dat Untapp’d voor mij ook het ideale medium is en dat ik als ik nu de keuze zou moeten maken ook automatisch voor Untapp’d zou gaan).

Maar ik moet zeggen: zolang Ratebeer gewoon online blijft en de database zo goed bijgehouden wordt als nu heb ik er eigenlijk weinig last van dat Ratebeer niet evenredig meegroeit met de biertrend :P

 
erickok
beers 6033 º places 274 º 11:01 Tue 10/21/2014

Haha, Benzai. De site is waardeloos omdat volgens jou goede films een slecht cijfer krijgen? Dat is net zo als gebruikers die op RB Heineken een 5 geven en alles met hopsmaak een 1 omdat ze het niet lekker vinden.

De grootste reden waarom ticken niet populair is hier, is omdat het halfslachtig (en dan ben ik nog genereus) is geïmplementeerd. Zoals al door Drebus is aangehaald is het bijna niet te vinden. Het werkt ook niet goed in de RB app want de API is na anderhalf jaar nog steeds niet gerepareerd. En als klap op de vuurpijl doet het ticken van bier helemaal niks... Geen statistieken, geen score naast je naam, etc. Niks. Het allerbeste wat ze kunnen doen is de hele feature in de prullenbak mikken. Aan een 2de auto die maar 10km/h kan en een tank van 2 liter heeft heb je ook niks. Weg ermee. Maar neeeee... we implementeren gewoon een paar andere nutteloze features.

1 dezer dagen begin in mijn eigen app/database.

/rant

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 11:02 Tue 10/21/2014

Omdat ik eventuele Untapp’d gebruikers die hier toevallig een keer kijken niet te veel wil afschrikken met een diepgaande discussie op hoog niveau is hier een plaatje van Kate Upton die een ijsje eet.



@Eric: Begin een privé database en noem die ’The Kok-Ring’ :D

 
ShivanDragon
beers 6880 º places 121 º 11:28 Tue 10/21/2014

Heb voorheen ook wel naar untappd gekeken maar vind de inconsistente database en het feit dat je er werkelijk alles op kunt flikkeren vreselijk irritant.

Aan de andere kant begin ik mij wel steeds meer te irriteren aan de traagheid van RB.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 11:46 Tue 10/21/2014

Wat voor systeem (tick of review oid) er ook achter zit: de kracht van een site als Ratebeer valt of staat met het aantal rates. Daarvoor is zeker in NL nog meer Nederlandse gebruikers erg prettig. Dus het zou fijn zijn als Ratebeer (en zijn gebruikers) toch relatief toegankelijk oogt voor de toekomstige gebruiker. De traagheid van de website helpt daar niet echt aan. Net zoals de snobistische trekjes van sommige van onze gebruikers ;-)

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 12:19 Tue 10/21/2014

Gelukkig is het Nederlands forum net zo goed verstopt als allerlei andere features van deze website, dus zullen ze met die snobistische kant niet zo snel in aanraking komen.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 12:35 Tue 10/21/2014

Originally posted by Countbeer
Originally posted by Benzai
IMdb is idd vrij waardeloos. Goeie films krijgen een gigantische onvoldoende, schijtfilms krijgen een ziek punt.

Hahaha.. Is dat voor jou niet precies hetzelfde als op Ratebeer?



Hehe soms wel ja