Slowchat Deel 3

Reads 36383 • Replies 475 • Started Sunday, June 1, 2014 11:29:13 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 14:53 Tue 10/21/2014

Tja, zo fanatiek ben ik - al 5 jaar niet naar m’n profiel gekeken. Maar: u vraagt wij draaien

 
FSC_87
places 10 º 00:10 Wed 10/22/2014

Ik gebruik zowel Ratebeer (ticken), als ook Untappd en zal hier even kort uitleggen waarom ik beide gebruik en wat ik de voor- en nadelen van beiden vindt.

Ratebeer:
Anderhalf jaar geleden ben ik per toeval in aanraking gekomen met ratebeer. Vanaf dat moment is mijn bier leven veranderd. Waar voorheen speciaalbier beperkt bleef tot de bieren die in de supermarkt te verkrijgen zijn, ging ik nu specifiek op zoek naar bieren en groeide mijn kelder al snel uit tot een klein winkeltje. Op ratebeer kan ik enorm veel informatie vinden over de bieren en ik vind het leuk om mee te lezen (en soms te posten) op het forum. Via ratebeer ben ik op festivals terecht gekomen en heb ik kennis leren maken met bierstijlen, van welke ik nog nooit gehoord had. Ook het meedoen aan iets dergelijks als een secret sinterklaas en in de toekomst misschien een trade vind ik leuk. Het grote nadeel van ratebeer vind ik echter het gebruiksgemak, de soms overkill aan informatie en de vaak trage site/app.

Untappd:
Een half jaar geleden ben ik via een vriend in aanraking gekomen met untappd. Eerst dacht ik dat het niks voor mij was, omdat ik ratebeer al gebruikte ervoor. Echter na een paar weken had hij mij toch enthousiast hier voor gemaakt. Voor mij zit het hem hierbij vooral in het sociale aspect. Binnen onze vriendengroep hebben nu een tiental personen untappd en ik merk dat hun hierdoor steeds enthousiaster worden over speciaalbier. Ze vinden het leuk om er over te praten, drinken ook steeds meer de niet-standaard verkrijgbare bieren en gaan mee naar bierfestivals. Het behalen van de badges vind ik een leuke feature, omdat je daarmee bewust op zoek gaat naar bepaalde bieren, welke je normaal misschien niet zou drinken. het grote nadeel van untappd vind ik de database, waar toch wel regelmatig fouten inzitten.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 00:41 Wed 10/22/2014

Originally posted by FSC_87
(1) dat hun hierdoor steeds enthousiaster worden over speciaalbier.
(2) Het behalen van de badges vind ik een leuke feature, omdat je daarmee bewust op zoek gaat naar bepaalde bieren, welke je normaal misschien niet zou drinken.


(1) Dat is alleen maar toe te juichen
(2) Daar heb ik nooit last van gehad, ik drink gewoon alles wat los en vast zit ;)

Weet je trouwens wel dat je op RB ook badges hebt? Geen idee hoe het werkt omdat het mij persoonlijk niets interesseert, maar het bestaat wel.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 00:42 Wed 10/22/2014

Originally posted by Benzai
Feitelijk ook omdat dat twintig (nou ja, wat minder, maar toch) handelingen vergt dit niet direct duidelijk zijn als je er voor het eerst naar kijkt. Maar wat doe je dan? Dan vraag je het aan anderen. Dus ik vind het raar om te zeggen: omdat de tickfunctie niet in het oog springt kunnen mensen het niet vinden en haken ze onmiddellijk af.


Zo werkt het gewoon niet. Beroepsmatig houd ik mij regelmatig bezig met websites en databases, en je kan gewoon niet iets online knallen wat totaal niet gebruiksvriendelijk is, en dan zeggen dat mensen het zelf maar uit moeten zoeken. Dan lopen al je klanten weg, en komen er geen nieuwe meer bij.

Een aantal die-hards of OCD database nerds zoals ik zullen blijven, maar de meeste mensen zullen je links laten liggen, zeker als er een gebruiksvriendelijker alternatief is. Dat die database van dat alternatief zwaar knudde is, dat merk je pas na een tijdje en dan stap je niet zo snel meer over.

Ratebeer draait gewoon op zwaar verouderde techniek, is de helft van de tijd heel traag, heeft geen goede iOS app (dat Beer Buddy valt me ook tegen) en heeft zoals gezegd een aantal halve funtionaliteiten (ticken doet gewoon helemaal niks) en onvindbare (pas na een week had ik door dat er hier een nederlands forum was).

Dat is voor sommige mensen allemala niet erg, maar als je nieuwe gebruikers aan wilt trekken is het toch verstandig om daar wel wat aan te gaan doen, anders bloed je langzaam dood.

 
bierkoning
beers 20232 º places 431 º 00:49 Wed 10/22/2014

Originally posted by PotjeBier
Bah, frikadellen


frikadellen (Duitse) zijn lekker. Frikandellen zijn inderdaad niet te vreten.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 01:39 Wed 10/22/2014

Hier alvast wat antwoorden vanuit de BeerGeeks groep voor mensen die niks met Facebook hebben. Graag de mensen achter deze antwoorden niet afzeiken.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 01:59 Wed 10/22/2014

Originally posted by Maakun
Originally posted by Benzai
Feitelijk ook omdat dat twintig (nou ja, wat minder, maar toch) handelingen vergt dit niet direct duidelijk zijn als je er voor het eerst naar kijkt. Maar wat doe je dan? Dan vraag je het aan anderen. Dus ik vind het raar om te zeggen: omdat de tickfunctie niet in het oog springt kunnen mensen het niet vinden en haken ze onmiddellijk af.


Zo werkt het gewoon niet. Beroepsmatig houd ik mij regelmatig bezig met websites en databases, en je kan gewoon niet iets online knallen wat totaal niet gebruiksvriendelijk is, en dan zeggen dat mensen het zelf maar uit moeten zoeken. Dan lopen al je klanten weg, en komen er geen nieuwe meer bij.

Een aantal die-hards of OCD database nerds zoals ik zullen blijven, maar de meeste mensen zullen je links laten liggen, zeker als er een gebruiksvriendelijker alternatief is. Dat die database van dat alternatief zwaar knudde is, dat merk je pas na een tijdje en dan stap je niet zo snel meer over.

Ratebeer draait gewoon op zwaar verouderde techniek, is de helft van de tijd heel traag, heeft geen goede iOS app (dat Beer Buddy valt me ook tegen) en heeft zoals gezegd een aantal halve funtionaliteiten (ticken doet gewoon helemaal niks) en onvindbare (pas na een week had ik door dat er hier een nederlands forum was).

Dat is voor sommige mensen allemala niet erg, maar als je nieuwe gebruikers aan wilt trekken is het toch verstandig om daar wel wat aan te gaan doen, anders bloed je langzaam dood.


Dat is wel een belangrijk punt denk ik ja. Overstappen doe je dan niet meer zo snel idd. Maar even constructief dan: wat is de oplossing? Hoe maak je RB aantrekkelijker, met behoud van de insteek dat het schrijven van een beoordeling gestimuleerd wordt, zonder er Untappd 2.0 van te maken?

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 02:08 Wed 10/22/2014

Originally posted by DutchDrebus
Hier alvast wat antwoorden vanuit de BeerGeeks groep voor mensen die niks met Facebook hebben. Graag de mensen achter deze antwoorden niet afzeiken.




Top 3 antwoorden zo’n beetje:
1. De app is handig en werkt goed
2. Mijn vrienden / kennissen deden het al en wezen me erop
3. Misvattingen over RB

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 02:12 Wed 10/22/2014

Godverdomme, als ik dat zeg (pagina 30) dan geloof je het niet... Neem jij mij niet meer serieus René? :P

Als oplossing denk ik dat er geen oplossing is. Of de tickfunctie rigoureus op de schop en dan na fucking veel werk er achter komen dat je niet op kunt tegen de populariteit van Untapp’d, of de tickfunctie laten zoals het nu is en accepteren dat het weinig aantrekkelijk werkt.

Ik denk dat Ratebeer moet accepteren wat het is (zoals jij zegt: geen Untapp’d 2.0).

Verder mag het allemaal wel wat duidelijker, want zoals je in bovenstaand plaatje kunt lezen: Mensen kennen Ratebeer niet of denken dat er voor de Nederlander geen plaats is op Ratebeer. Dat is een misvatting die nieuwe leden kan kosten.

En de site mag/moet sneller natuurlijk.

 
DutchDrebus
beers 6996 º places 47 º 02:16 Wed 10/22/2014

Originally posted by Benzai

Top 3 antwoorden zo’n beetje:
1. De app is handig en werkt goed
2. Mijn vrienden / kennissen deden het al en wezen me erop
3. Misvattingen over RB


En 4: een totale onbekendheid met Ratebeer. Wat ik ook verrassend vind, maar misschien is dat omdat er tegenwoordig meer alternatieven zijn dan toen ik voor het eerst op zoek ging naar dit soort biermedia.