Ratebeer (en andere) ergernissen deel 4

Reads 46467 • Replies 623 • Started Saturday, August 1, 2015 6:32:08 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Christos
beers 6111 º places 110 º 12:05 Tue 9/29/2015

Originally posted by bartlebier
Of hebben zich ingeschreven toen ze aan hun 5de DIPA van de avond zaten en hebben nu een weekje nodig om van de shock te bekomen, wat het vanit hun land kosten kan - ik zeg maar iets - een paketje van 7 kg naar Oostenrijk te versturen.

De slomo’s die zich niet melden en gewoon een paketje moeten ontvangen, zoals mijn Estse pipo, bezondigen zich natuurlijk aan onvergeeflijk uitstelgedrag als ze niet staan te popelen interessant EU bier van buiten hun bereik te kunnen gaan zuipen!




 
bierplezier
beers 16 º places 2 º 14:44 Tue 9/29/2015

Ik erger me (al langer) aan het afwezig zijn van tht/bottle data van 99% van de bieren uit amerika.. soms staat het er wel bij maar staat er geen datum gedrukt.. Wtf (zoals de green flash iipa die ik nu drink). Of europese vriendjes die zeggen ’drink dit vers!’ en er een tht datum opzetten van 2 jaar later. Ze verkopen dus liever slecht bier (ipa van 1,5 jaar oud oid - shelf life enorm vergroot) dan dat ze écht geven om goed bier. Of die keren dat je je vaste winkel binnenkomt en er een nieuw pallet bier is binnengekomen, inclusief het bier van brouwerij x dat net een week uit is. Blijkt thuis de dipa van diezelfde brouwerij (en dus net binnen in de winkel) al 7 maanden oud te zijn. Diep en diep triest, vooral omdat je er 6 meenam aan 3,50 per stuk.

 
Martinus
beers 5018 º places 224 º 16:27 Tue 9/29/2015

Tht = tenminste houdbaar tot. Dat geeft (wettelijk) aan tot wanneer het bier veilig te drinken is, en is net wat anders dan een door de brouwer (of consument) geadviseerde periode om het te drinken.

Een goede dipa/iipa is belachelijk lang houdbaar. Best veel alcohol, royale hopgift, prima bewaarbier.
Dat die frisse hoppigheid waar veel mensen (myself included) het voor kopen achteruit gaat is dan natuurlijk wel weer jammer, maar doet daar niets aan af.. ;)

 
bierplezier
beers 16 º places 2 º 18:16 Tue 9/29/2015

Originally posted by Martinus
Tht = tenminste houdbaar tot. Dat geeft (wettelijk) aan tot wanneer het bier veilig te drinken is, en is net wat anders dan een door de brouwer (of consument) geadviseerde periode om het te drinken.

Een goede dipa/iipa is belachelijk lang houdbaar. Best veel alcohol, royale hopgift, prima bewaarbier.
Dat die frisse hoppigheid waar veel mensen (myself included) het voor kopen achteruit gaat is dan natuurlijk wel weer jammer, maar doet daar niets aan af.. ;)
iedereen snapt dat een ipa 100 jaar oud kan worden (hop is een natuurlijk conserveermiddel).
Niet echt mijn punt.
Bier is altijd veilig te drinken, door de alcohol. Alleen smaakt het dan naar karton en poep. waar het om gaat is dat de tht datum de datum is tot wanneer het bier smaakt zoals de brouwer het zou willen. Anders knallen we op jupiler ook ff een 5 jaar houdbaarheids datum. Ik heb zo vaak op verjaardagen een jaar over datum pils op, ik ben geen seconde ziek geweest (dus veilig) maar het was wel ranzig. Mij lijkt het raar dat de brouwer vind dat het binnen een half jaar gedronken moet worden maar er 2 jaar tht opgooit. Tenminste, dat vínd ik raar.

 
bierplezier
beers 16 º places 2 º 18:22 Tue 9/29/2015

Sorry voor de rant trouwens :p niet persoonlijk bedoeld!

 
bartlebier
beers 4526 º places 177 º 18:46 Tue 9/29/2015

Originally posted by bierplezier
Sorry voor de rant trouwens :p niet persoonlijk bedoeld!


Nou nou, zo belligerent kennen we hier onze Schwarzwald Biergit niet - tijd voor een lange nachtelijke woudwandeling!

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 02:53 Wed 9/30/2015

Volgens het voedingscentrum betekent een THT datum dit: "THT staat voor ’ten minste houdbaar tot’. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol en veilig product."

Dan slaat een datum van twee jaar in de toekomst bij een stevig gehopte IPA inderdaad nergens op.

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 10:50 Wed 9/30/2015

Ik vind het irritant dat het me tijden heeft gekost om deze Nederlandse hangplek te vinden... (oh, hallo allemaal!)

Op zich zegt een tht niet zo veel, maar daarmee heb je vaak wel een idee van de bottledatum/leeftijd. Bij de Amerikaanse bieren steeds er meestal helemaal niets op, dat vind ik ook zwaar irritant. En ik heb het gevoel dat de US bieren die in NL gedistribueerd worden niet allemaal even snel in de winkels terecht zijn gekomen.

Wat betreft Euro Swap, diegene die ik bier moet sturen heeft ook nog niks van zich laten horen. Ik vind het irritant, maar ik denk niet dat in dit geval het gaat om iemand die geschrokken is van de portokosten. Meer om iemand die veel te druk is met zijn ratebeer administratie, waarvan de backlog nog verder opgelopen is door een week Borefts gerelateerde activiteiten.... Het gaat om ene fonefan ;-) .

 
bierkoning
beers 20229 º places 431 º 13:56 Wed 9/30/2015

Aha, eindelijk een Tukker erbij! Welkom.

 
Martinus
beers 5018 º places 224 º 13:59 Wed 9/30/2015

Originally posted by bierplezier
iedereen snapt dat een ipa 100 jaar oud kan worden (hop is een natuurlijk conserveermiddel).
Niet echt mijn punt.
Bier is altijd veilig te drinken, door de alcohol. Alleen smaakt het dan naar karton en poep. waar het om gaat is dat de tht datum de datum is tot wanneer het bier smaakt zoals de brouwer het zou willen. Anders knallen we op jupiler ook ff een 5 jaar houdbaarheids datum. Ik heb zo vaak op verjaardagen een jaar over datum pils op, ik ben geen seconde ziek geweest (dus veilig) maar het was wel ranzig. Mij lijkt het raar dat de brouwer vind dat het binnen een half jaar gedronken moet worden maar er 2 jaar tht opgooit. Tenminste, dat vínd ik raar.


Veel bieren bewaren in principe goed door levende gist, zodat competitie niet veel kans heeft. Gepasteuriseerd bier (zoals Heineken) kan wel degelijk slecht worden. Alcohol is welliswaar een meer dan prima bewaarmiddel, maar dan heb je wel wat meer procentjes nodig.

Daarnaast hangt het volledig van het type IPA af hoe goed het bewaard (afgezien van lichtschade dan -ipa’s en licht gaan slecht samen). De populaire misvatting dat je álle IPA’s binnen een paar weken/maanden moet drinken is er een waar ik me geweldig aan kan ergeren (niets persoonlijks overigens).

Ik ken geen IPA’s met een houdbaarheidsdatum van twee jaar, maar (d)ipa’s met een fatsoenlijke mout backbone kunnen écht wel meer hebben dan een paar maanden. Sterker nog, een tijdje geleden heb ik een ipa van drie jaar oud geopend (hey, weggooien kan altijd nog), die echt nog geweldig was. Zeer mooi verouderd, veel abricoos.

Natuurlijk geld dat niet voor de ’hop juice’ (weinig moutigheid, zeer veel frisse hop), die nu erg populair is, maar die brouwers zetten dat er meestal ook op. Ik zou dus niet schrikken van een langere houdbaarheid, maar gewoon proeven of de brouwer gelijk had, of een malloot is. ;)

Ben het overigens volmondig eens met het ergeren aan gebrek aan tht of botteldatum.